۱۰ نفر
۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸

در حاشیه سفر به موسکو وحضور در کنگره جهانى فک وصورت/ بخش اول

آمار مسلمانان بومی روسیه یکی از موضوع های بحث بین مسلمانان و دولت روسیه محسوب می شود. بنا به گفته راوی عین الدین، رئیس شورای مفتیان روسیه دولت این کشور کوشیده است تعداد مسلمانان کشور را هرچه کمتر نشان دهد. در عین حال ارقام بسیار متفاوتی از تعداد مسلمانان در این کشور وجود دارد. دولت روسیه، دین اسلام و دین مسیحی روسی ارتدوکس را تنها دینهای سنتی این کشور خوانده و به رسمیت شناخته است. اما مفتیان مسلمان روسیه می گویند که به رسمیت شناخته شدن اسلام، به درج شدن در قانون اساسی این کشور محدود مانده است و در عمل مسلمانان بومی دارای حقوقی برابر با مسیحیان روسیه دانسته نمی شوند و محروم از آزادی هایی هستند که مسیحیان این کشور از آن برخوردارند.

مسلمانان روسیه که تعداد آنها حدود 20 میلیون نفر است، از قوم های تاتار، باشقیر، چچن و اینگوش، داغستانی، آذری و ... هستند. این قوم ها از آغاز شکل گیری کشور بزرگ روسیه در خاک این کشور به سر می برده اند و مفتی راوی عین الدین معتقد است که بدون همیاری مسلمانان، روسیه نمی توانسته به مرزهای امروزی خود برسد. مسلمانان از زمان مقابله با چنگیزخان تا زمان مبارزه با فاشیسم آلمانی بخش مهمی از ارتش روسیه را تشکیل می داده اند.
امروز نیز نیروهای مسلح این کشور ، شمار زیادی از مسلمانان را در استخدام دارند. نکته مهمی کـه در گـزارش های خبرنگـاران بی بی سی منعکس شده است، افزایش تعداد مسلمانان روسیه است. بنـا به پیشگویـی جامعـه شناسان روس، در سال 2020 از هر پنـج شهروند روسیه یک نفر مسلمان خواهد بود. اما مفتیان مسلمان که افزایش تعداد پیروان این دین را انکار نمی کنند، می گویند که هرچند در روسیه تعداد مسیحیانی که تازه به دین اسلام درآمده اند به هزاران نفر رسیده است، در بررسی آماری باید این نکته را هم درنظر گرفت که روس های زیادی نیز پس از فروپاشی شوروی این کشور را ترک کرده اند و شمار آنها بیش از یک میلیون نفر است.
مسلمانان روسیه همچنان که خود آنها در صحبت هایشان با بی بی سی گفته اند، زندگی عاری از مشکل ندارند و مشکلات عمده آنها در جامعه مسیحی روسیه به مزاحمت پلیس و بازداشت زنان کاملاً محجه نیز تمام نمی شود. درحالی که روزهای جمعه هر چهار مسجد جامع موجود در شهر مسکو مملو از نمازگزاران است، آنها از ناسازگاری شرایط در این کشور شکایت بسیار دارند. به قول آنها به دست آوردن آزادی مذهبی در این کشور کار چندان آسانی نیست. آنها از کمبود مواد غذایی حلال در مغازه های شهر، نمازخانه در محل کار و محدودیت خرید لباسهای مناسب برای زنان مسلمان می گویند. در شهر مسکو که بیشترین جمعیت مسلمان این کشور در آن به سر می برد، تنها یک فروشگاه تازه تأسیس برای عرضه لباس های اسلامی زنان وجود دارد و چند مغازه ای نیز برای فروش محصولات حلال. تا آنجا كه اينجانب از نظر تهيه خوراك اسلامى به شدت در اين چند روز اقامت ، در مضيقه ومشكلات بودم.
چنانکه زنان مسلمان مقیم روسیه مى گفتند، در بسیاری موارد آنها با چپ نگری های مـردم روس در کـوچه و خیـابـان های مسـکو رو به رو می شوند و اگر حجاب کاملاً پوشیده داشته باشند، از جانب پلیس به آسانی مورد سوء ظن و بازداشـت و بـازرسی بـدنی قـرار می گیرند. مفتی های روسیه که بیشتر آنها از اسلامی حرف می زنند که با یک جامعه غیر مسلمان سازگاری پیدا کرده است، در این گونه موارد به پلیس حق می دهند و دلیل آن را حملات زنانی می دانندکه به نام دین و خدا خود را کوچه و خیابان ها منفجر نموده اند.
تاكنون مواردى از اين قبيل در روسيه رخداده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557102

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =