۰ نفر
۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۹
مساله تصویرگری حرفه‌ای

در دو دهه اخیر، مخصوصاً در حوزه علمیه توجه زیادی به تولید اثر درباره زندگی حضرت محمد (ص) شده و کتاب‌های زیادی هم منتشر شده است.

تعداد این آثار در بخش کودک و نوجوان بسیار اندک است و عامل اصلی آن هم تلاش کم نویسندگان این حوزه برای نگارش داستان‌هایی است که محبت و مهرورزی رسول اکرم (ص) را برای کودکان و نوجوانان به تصویر می‌کشند. البته در نشریاتی که برای کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود معمولاً شاهد داستان‌هایی از زندگانی رسول اکرم (ص) بوده‌ایم. همچنین در دهه اخیر نیز انتشارات سروش در این زمینه آثاری منتشر کرده است.

متاسفانه در سال‌های اخیر رفتار تکفیری‌ها و سلفی‌ها با کسانی که جزو جمعیت آنها نیستند بسیار تأثربرانگیز بوده است و رفتاری بسیار خشن داشته‌اند. براین اساس، نویسندگان و شاعران کشورمان باید توجه بیشتری به تولید اثر در این زمینه نشان دهند.

تاکنون آثار بسیاری درباره اخلاق و رفتار رسول اکرم (ص) برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است در برخی از آنها نویسندگان به دایره واژگانی بچه‌ها توجه کرده‌اند و از واژگانی استفاده کرده‌اند که درک مفهوم آنها برای بچه‌ها دشوار نباشد و اگر در متن داستان یا حکایت واژه دشواری نوشته‌اند معنای آن را در زیرنویس یا زمینه آوردند. اما متاسفانه این مساله در برخی از آنها لحاظ نشده است و نویسنده سعی نکرده واژگانی را به کار ببرد که کودکان و نوجوانان به راحتی بتوانند آن را درک کنند یا اگر از واژگان دشوار استفاده می‌کند معنی آن را در پانویس و در ضمیمه کتاب بیاورد.

همانطور که می‌دانیم، کتاب‌هایی که برای کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود اگر با تصاویر زیبا چاپ شود با استقبال کودکان مواجه می‌شود و همین موجب می‌شود که کودکان به خواندن داستان‌ها و کتاب‌های دینی علاقه‌مند شوند. در برخی از کتاب‌ها، اگرچه نویسنده در ساده‌نویسی تلاش فراوانی انجام داده ولی چون فاقد تصاویر زیبا است مورد استقبال کودک قرار نمی‌گیرند. بر این اساس، ناشران باید توجه زیادی به موضوع تصویرگری این‌گونه آثار داشته باشند.

تا به حال آثار متعددی درباره زندگی رسول اکرم (ص) نوشته‌ام. به عنوان مثال در سال 1372 کتاب «داستان‌هایی از زندگانی رسول اکرم(ص)» از من منتشر شد که برای نوجوانان بود و آنها را با گوشه‌هایی از زندگی این حضرت آشنا می‌کرد. اخیراً هم قرار است کتابی با عنوان «اسلام دین محبت» درباره زندگی ائمه اطهار از سوی نشر آروند برای جوانان منتشر شود. همچنین قصد دارم داستان‌های این کتاب را که با پژوهش‌های فراوان در آثار گوناگون گردآوری کرده‌ام و به رفتار پیامبر اکرم (ص) با انسان‌ها می‌پردازد، به زبانی ساده برای نوجوانان بازنویسی کنم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =