دعوای زرگری و تنگی نفس برای سینمای ایران

دعوای زرگری بین ایوبی به عنوان متولی وقت سینمای ایران با شمقدری به عنوان مسئول سابق این حوزه؛ هیچ چیزی عاید سینمای ایران نمی‌کند جز تنگی نفس برای اهالی شریف و ذات سینما که در احتضار ده ساله قرار دارد.

عكس زير را نگاه كنيد براي مسئول قبلي و رئيس فعلي سينماي ايران قرار است به اصطلاح "از اون بالا كفتر بيايه". دعواي زرگري بين آقاي حجت‌الله ايوبي و جواد شمقدري هيچ ربطي و نهايتا هيچ سودي براي سينماي ايران و اهالي هنرمند و علاقمندان شريف آن ندارد. 

ایوبی شمقدری

اينكه شمقدري چقدر به سينما حيات داده! را در اين لينك‌ ببينيد (یک بام و دو هوای جواد شمقدری و باقی قضایا!) اما اينكه همين آقاي ايوبي چقدر در اين سه ساله سينما را از احتضار نجات داده محل بحث و ترديد وشك  است. 

طبق آخرين تغييرات در تقسيمات كشوري مصوب آبان 1393؛ ايران داراي 1231 شهر است كه داراي شهرداري مي‌باشند. اما باور كنيد كه فقط 71 شهر ايران داراي سينما (آنهم بدون داشتن آمار كيفيت) هستند. طبق آخرين آمار انجمن سينماداران ايران( ارديبهشت 94) تعداد 269 سالن سينما در كشور وجود دارند كه نيمي از آنها در تهران فعاليت مي‌كنند. توليد ساليانه فيلم در ايران تقريبا 27 فيلم است و آمار تماشاگران ايران در يكسال 18 ميليون نفر! گردش مالي نيز در سينماي ايران طبق آمار سال 2013 حدود 29 ميليون دلار بوده است. در حقيقت بدنه شريف و اهالي سينما را كنار اين ارقام ضعيف بگذاريد در مي‌يابيد سينما با همين اهالي‌اش زنده است. 

انتخاب شمقدري به عنوان مسئول سينمايي كشور يك انتخاب غلط و اشتباه بود چنانكه انتخاب ايوبي نيز همانگونه تعبير شد. اگرچه ايوبي با علاقمندي وارد كار شد و بسيار مشتاق بود قدمي بردارد و با بزرگان و پيشكسوتان نيز ديدار فراوان داشت. اما پس از يكسال او نيز وارد كار هاي نمايشي شد. سينمايي كه آه ندارد تا با ناله سودا كند محتاج فيلم الف ميلياردي يا ويترين‌هايي مانند مدرسه سينمايي نيست. اين‌ها به كنار سينما محيط امن سرمايه‌گذاري مي‌خواهد جه داخلي و چه خارجي. سينماي ايران بايد تابوي ورود و اكران فيلم خارجي را بشكند. اين‌ها همه بايد در دستور كار مسئول سينمايي كشور باشد. وگرنه كار ويتريني و صدور بيانيه تقدير و تشويق و يا اعلاميه زينهار و تنبيه از همه برمي‌آيد.

اميدواريم در اين يكسال باقي مانده از مسئوليت ايشان؛ برخي پيشكسوتان قدر بيشتري ببينند. ايست وود شهير در 86 سالگي هنوز فيلم مي‌سازد اما در مقام مثال بيضايي و تقوايي اگرچه به 75 سالگي رسيده‌اند اما از آنها خبري نيست. اميدواريم خانه سينما در اين فرصت باقي مانده يك پيكربندي سامان يافته و عالي پيدا كند و اميدواريم خون تازه به سينماي ايران با كشف استعدادها تزريق شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    7 0
    درست می گی. این دعواهای حیدری نعمتی که از اول انقلاب هم بوده جز وقت تلف کردن هیچ فایده ای ندارد.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    6 0
    دمت گرم آقا مهدي. اينا همش ندونم كاري بلدن.
  • مهدي ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    6 0
    پيشنهاد ميدم در اعتراض اين بي احترامي ها هنرمندان و كارگردانان به مدت دو سال از تهيه فيلم و فعاليت هنري خودداري كنن و در كنار آن پزشكان هم به مدت چهل و هشت ساعت به فعاليت هاي شخصي پرداخته و از درمان مردم كه باعث كشتار مردم !!! شده است خودداري كنند ... با اين شرايط معلوم ميشود كه چه گروهي در حال خدمت به مردم هستند و بود و نبود كدوم گروه هيچ تاثيري در زندگي مردم نميذاره ... دو سال در برابر دو روز رو هم پيشنهاد كردم تا نتيجه گيري قدري منصفانه باشه ...
  • علي A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    6 0
    دكتر جان كار اصولي كردن هم سخت است هم " شو" ندارد. تو اين مملكت تقريبا همه به ساده كاري و سياه كاري عادت كرده‌اند تازه شو و نمايش خيلي باحال است.
  • رضا A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    3 0
    دقیقا فرمایش شما متین است
  • رضا A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    3 0
    دکتر تهرانی عزیز شما دقیقا فرمایش شما متین است