عکس‌های خارق‌العاده فضایی «دشت لوت» را دانلود کنید/گرم‌ترین نقطه زمین در فهرست میراث یونسکو

دشت لوت به عنوان «نخستین اثر طبیعی ایران» در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. شگفتی‌های این دشت که نامش به عنوان گرم‌ترین نقطه زمین هم ثبت شده شاید در تصاویری که از فضا گرفته شده بیشتر دیده شود.

این تصاویر توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا ثبت شده است. لوت در فارسی به معنی لخت، برهنه و بی‌آب و علف است، دشت لوت هم همه این ویژگی‏‌ها را دارد؛ بیابانی در جنوب شرقی ایران و بین استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان که سال‎ها به عنوان گرم‎ترین نقطه زمین شناخته و دمای 71 درجه سانتیگراد در مرکز آن ثبت شده است و پر از ناشناخته‎هاست.

دشت لوت سطحی خشک و تیره دارد که گرمای زیادی را به خودش جذب می‏‌کند؛ به همین دلیل در سال‎های ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ ماهواره سنجنده «مدیس» دشت لوت را با 70.7 درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین نقطه کره‎ زمین اعلام کرد و برخی از جغرافی‎دانان چون «پرویز کردوانی» معتقدند که گرم‌ترین نقطه زمین در بیابان لوت «چاله مرکزی لوت» در ۷۵ کیلومتری شرق شهداد است.

برای مشاهده و  دانلود عکس‌ها با کیفیت بالا روی آنها کلیک کنید.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نسرین A1 ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    4 4
    متاسفانه به زودی این جوانان ماشین شاسی بلند دار هجوم میارن به کویر لوت و آنجا را نابود خواهند کرد.
  • عطا IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    12 0
    ایران پر از نعمت خدا دادی است ولی چون مدیریت و افرادی صادق در مسند قرار نمیگیرند از این نعمت نمیتوانیم استفاده بکنیم
  • حمید A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    4 0
    من مشابه این تصاویر را با هواپیما تجربه کردم. فوق العاده است واقعا آدم به وجد میاد...
  • سورنا US ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    4 1
    این راسته که کویر لوت پایینتر از سطح دریای آزاده؟ اگر باشه به راحتی میشه با یک کانال اونو به دریای عمان متصل کرد تا تبدیل به دریاچه بشه و رطوبت و بارش در فلات ایران بالاتر بره و هوا هم تعدیل بشه.من جایی حونده در دوران یخبندان تا همین 5000 هزار سال پیش اینجا دریاچه بوده و دلیل سبز و خرمی ایران باستان هم وجود این قبیل دریاچه ها بوده است.در شاهنامه شرح شده که چطور رستم در سیستان در جنگل گم میشده و به زحمت از رودخانه میگذشته و گورخر شکار میکرده الان سیستان رو ببینید که مبدل به کویر برهوت شده...
  • جو گیر زاده RO ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    1 0
    کیفیت عکس آخری عالی بود . تشکر. دلم میخواد وصیت کنم بعد از مرگم در لوت دفنم کنن و همه امواله غیرمنقولم که به چندین هکتار زمین میرسه به لوت پیوند بخوره.