روایت اصغرزاده از نقطه تلاقی جریان چپ با هاشمی /بعد از مجلس سوم، مسیر خود را اصلاح کردیم

فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید که در سال 76 رئیس دولت سازندگی حامی منتخب مردم بود. شاهدش هم حضور اعضای حزب کارگزاران در کمپین خاتمی است.

ابراهیم اصغرزاده میهمان خبرآنلاین بود و در بخشی از گفت‌و‌گویش به تحول اندیشه‎های جریان چپ و نقطه تلاقی‌اش با هاشمی رفسنجانی پرداخت. او اظهار می‌کند: ما یعنی جریان چپ وقتی از مجلس سوم عبور کردیم و به دوره‌های بعدی رسیدیم، اندیشه‌های خود را در زمینه سیاست خارجی و جهت گیری اقتصادی اصلاح و ترمیم کردیم یعنی جریان چپ دست به اصلاحات در تفکرش زد. ما دولت را موتور محرک توسعه می‌دانستیم و فکر می‌کردیم دولت قدرتمند، دولتی است که بزرگ باشد و مسئولیت تمام توسعه را بدوش بکشد و این یک اشتباه تاریخی بود که مجموعا جریان چپ در دوران انقلاب انجام داد.

 وی ادامه می دهد: همزمان با دولت دوم هاشمی، جریان چپ هم به اشتباهاتش پی برد و شروع به اصلاح مسیر خود کرد. در کنارش دولت هاشمی نیز از افسانه‌های نئولیبرالی دست برداشت. بنابراین به نوعی تعدیل هم در بدنه دولت آقای هاشمی صورت گرفت و هم نوعی تعدیل در اندیشه گروه‌های چپ و اینجا بود که نقطه تلاقی این دو جریان، یعنی انتخابات سال 76 را رقم زده شد. جریان اصلاحات به نوعی هم منتقد سیاست‌های تعدیل اقتصادی هاشمی بود و هم ادامه دهنده سیاست‌های اقتصادی تعدیل شده او.

وی اظهار می‌کند: در بزنگاه دوم خرداد76 آقای ناطق نوری سمبل تمامی جریان اصولگرا بود و آقای خاتمی سمبل تمامی نیروهایی بود که وضع موجود را برنمی‌تافتند و به دنبال تغییر بودند. بنابراین آقای خاتمی مظهر تغییر و ناطق نوری مظهر ثبات وضع موجود شد.

اصغرزاده می‌گوید: هاشمی به لحاظ شخصی حامی آقای خاتمی بود. یعنی آقای خاتمی را برای ریاست جمهوری قبول داشت اما معتقد بود رشد اقتصادی مقدم بر نوسازی سیاسی است. ولی حامی خاتمی بود.

وی توضیح می‌دهد:  اگر ما آقای هاشمی را پدر معنوی کارگزاران بدانیم و کارگزاران را یک جریان سیاسی تکنوکرات بدانیم که به هر حال زیر چتر حمایت آقای هاشمی قدرت سیاسی پیدا کرده بودند و بخشی از مدیران دولتی را سازمان می‌دادند، دیدیم که این افراد به کمپین آقای خاتمی پیوستند و وقتی اینها به این کمپین پیوستند یعنی نظر هاشمی هم آقای خاتمی است. ولی افکار عمومی مردم آقای خاتمی را محصول یک نوع تغییر رفتار می‌دانستند.

مشروح گفت‌و‌گوی خبرآنلاین با ابراهیم اصغرزاده را می توانید اینجا بخوانید.

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =