معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی فقط برای دوران تحریم نیست، گفت: اینطور نیست که اقتصاد مقاومتی فقط برای مقابله با تحریم باشد ؛ چرا که تحریم تنها یکی از تهدیدهای بالای سر جمهوری اسلامی است.

اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در جلسه اقتصاد مقاومتی استان فارس افزود: اقتصاد مقاومتی هدفش مقاوم سازی اقتصاد در مقابل هرگونه تکانه و تنش خارجی از جمله تحریم است.

وی ادامه داد: اقتصاد به حدی باید مقاوم شود که مردم کشور درمقابل فتنه ها و تحریم ها بتوانند از خود دفاع کنند.
جهانگیری یکی از اهداف اصلی سفرهای خود به استان های مختلف در سال جاری را ارزیابی عملکرد استان ها درحوزه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: در این سفرها عملکرد استان ها و اقدمات انجام شده در بخش اقتصاد مقاومتی را مورد بررسی قرار می دهیم.

اهم اظهارات معاون اول رییس جمهور را در ادامه بخوانید؛


*{ با انتقاد از برخی افراد که موضوعات مهم کشور را تبدیل به مسائل سیاسی می کنند تا بتوانند از این طریق رقبای خود را کنار بزنند}:موضوعی که باید در این زمینه مدنظر قرار گیرد این است که در این دعواهای سیاسی نباید منافع ملی کشور نادیده گرفته شود زیرا منافع و مصلحت ملی یک خط قرمز است.

*در شرایطی که کشورهای اطراف ما نظیر عراق، سوریه، ترکیه، افغانستان، یمن، بحرین و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با چالش های متعدد روبرو هستند تنها کشوری که همانند کوه استوار ایستاده است ایران است که به لطف خدا با مشکلات امنیتی مواجه نیست.

*نیروهای مسلح، امنیتی و اطلاعاتی کشور اشراف دقیقی دارند اما معنای این امنیت این نیست که هر طور که می خواهیم به منافع ملی کشور آسیب بزنیم و سرمایه های اجتماعی و اعتماد مردم را تخریب کنیم.

*اقتصاد مقاومتی از موضوعاتی است که با منافع ملی کشور مرتبط است و نمی توان آن را دست مایه دعواهای سیاسی کرد. مهمترین امتیاز اقتصاد مقاومتی این است که همه اقتصاد دانان با گرایش های مختلف با آن موافق هستند و اجماع کاملی در این زمینه وجود دارد.

*اقتصاد مقاومتی فقط برای دوران تحریم ها نیست بلکه هدف این سیاست ها این است که اقتصاد کشور را در برابر هرگونه تکانه و تنش خارجی از جمله تحریم ها محافظت کند.

*لازمه اجرا و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی و مشارکت همه بخش ها و ارکان نظام است. بخش خصوصی، بخش فرهنگی و همه نهادها باید در این زمینه نقش ایفا کنند.

*اولویت نخست کشور در سال جاری به حرکت درآوردن چرخ تولید و اقتصاد است. همه باید در این زمینه تلاش کنیم تا بتوانیم بخش تولید و اقتصاد کشور را به حرکت درآوریم.

معاون اول رییس جمهوری مهمترین نقش دولت در مقوله اقتصاد مقاومتی را راه انداختن واحدهای راکد ارزیابی کرد و گفت: بانک ها باید به مسئولیت خود در این زمینه عمل کرده و تلاش کنند طرح های تصویب شده در کمیته های اقتصاد مقاومتی هرچه سریعتر راه اندازی شود.

*صادرات و قاچاق بعنوان دو مقوله مهم و تاثیر گذار در اقتصاد کشور است. مصوبه دولت برای منهدم کردن کالاهای قاچاق خطاب به مسئولان دولتی و امنیتی کشور است که براساس آن زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست که بالاترین مقام کشور از قاچاق سیستمی سخن به میان می آورد بنابراین دولت به طور جدی وارد قضیه شده و برای مبارزه با ده کالای اصلی قاچاق به کشور تدابیر خاصی اندیشیده است.

*تدبیر دولت در سال جاری افزایش صادرات به میزان ده میلیارد دلار است خوشبختانه آمار های گمرک کشور نشان می دهد میزان صادرات غیرنفتی در سال جاری به نسبت سال 94 ، 50 درصد به لحاظ وزنی و 31 درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است و امیدواریم تا پایان سال این روند ادامه داشته باشد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =