ایرنا نوشت: روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با اشاره به کارشکنی کنگره آمریکا درباره فروش هواپیماهای شرکت بوئینگ به ایران نوشت: کنگره باید اجازه دهد این توافق به جریان بیفتد و عملی شود.

این روزنامه در سرمقاله روز پنجشنبه خود نوشت: قانونگذاران کنگره قبل از تعطیلات تابستانی خود فرصتی یافتند تا چند طرح را که می تواند یکی از مهم ترین دستاوردهای امنیتی جهان طی سالها را به خطر اندازد، تصویب کنند.

این روزنامه با اشاره به گذشت یک سال از توافق هسته ای افزود: این نخستین بار نیست که جمهوری خواهان تندرو و گروه های همپیمان و لابی آنها برای کارشکنی در مقابل توافق بین ایران، آمریکا و پنج قدرت جهانی که متضمن لغو تحریم های بین المللی به ازای محدودیت برنامه هسته ای ایران است، تلاش می کنند.
در این سرمقاله آمده است: دو طرف تاکنون به تعهدات خود عمل کرده اند... و ادعاهای نگران کننده درباره بروز جنگی جدید درمنطقه از بین رفته است.
'اما به نظر می رسد که به دنبال رای قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا به جلوگیری از فروش 80 هواپیمای مسافربری شرکت بوئینگ به ایران و لیزینگ 29 هواپیمای دیگر به شرکت هواپیمایی ایران ایر با هزینه دست کم 20 میلیارد دلار، چنین سابقه امیدوارکننده اهمیت چندانی ندارد.'
به نوشته روزنامه آمریکایی، این توافق می تواند تبعات اقتصادی بسیار مهمی داشته باشد و بزرگترین توافق تجاری آمریکا با ایران از زمان انقلاب سال 1979 (1357) که به روابط دیپلماتیک دو کشور پایان داد، محسوب می شود.
جمهوری خواهان در کنگره مدعی شده اند که ایران ممکن است از هواپیماهای جدید برای حمایت از «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه یا حزب الله لبنان استفاده کرده یا حتی با تغییر پیکربندی آنها از این هواپیماها برای اهداف نظامی بهره ببرد.
این روزنامه نوشت: ...چنین نگرانی هایی بی دلیل نیست. اما هواپیماها و موتور (هواپیماها) دارای شماره های شناسایی منحصربفردی هستند و مقامات آمریکایی مطمئن هستند که شرکت بوئینگ می تواند هواپیماها را ردگیری کند. آنها تاکید می کنند اگر ایران از هر هواپیمایی استفاده نادرست کند، ادامه سفارش ها و ارائه قطعات برای حفظ ناوگان هوایی متوقف خواهد شد. روشن است که نظارت هوشیارانه بسیار مهم است.
'گذشته از این، مقامات بر این باورند که ایران که اکنون احساس می کند از تحریم های هسته ای رها شده است و می تواند به طور کامل تری با اقتصاد جهانی تعامل داشته باشد، تمایلی به بکار بستن اقداماتی ندارد که منجر به اعمال دوباره تحریم ها شود.'
قرارداد فروش 100 فروند هواپیمای بوئینگ به ایران ماه گذشته با تضمین و حمایت دولت و خزانه داری آمریکا به امضا رسید.
پیشتر «دنیس مولِنبرگ» مدیرعامل شرکت هواپیمایی بوئینگ، از معامله با ایران دفاع کرد و تلویحا گفت این شرکت به انتقادهای نمایندگان کنگره در این زمینه توجه نخواهد کرد.
وی در حاشیه جشن صدسالگی این شرکت تاکید کرد «معامله با ایران، فرصتی چشمگیر است که در صنایع تولیدی آمریکا، فرصت های شغلی مهمی به وجود خواهد آورد.»
مجلس نمایندگان آمریکا 17 تیر، طرحی را برای مانع تراشی در معامله بوئینگ با ایران تصویب کرد.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 26
    اصلا لازم نداریم. می ریم از یک شرکت دیگه می خریم. انگار فقط بویینگ هواپیما می سازه.
  • بی نام RO ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    1 4
    لازم داریم اما فکر می کنم این یک تله است ما سیستم هوایی فلجی داریم چون یدکش باید از امریکا بگیریم حال اگر ناوگان مسبر بری را هم از امریکا بگیریم ممکن است با همین مشکل روبرو بشیم
    • بی نام IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
      2 2
      ما که کلا نابغه و خدای مهندسی معکوسیم نمیتونیم مثل اب خورد قطعات یدکیشونو خودمون بسیازیم؟
  • بی نام IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    9 1
    بویینگ میخوایم چکار؟ برای هر ایرانی یک فروند قاهر 313 ساختیم.