ایسنا نوشت،کمتر از 4 ماه به پیاده‌روی عظیم اربعین مانده و ایلام به عنوان دروازه‌ی عتبات عالیات در حال آماده شدن برای این همایش عظیم است، هرچند در سال‌های اخیر با تلاش مسئولان و همراهی مردم زیباترین جلوه‌های مهمان‌نوازی و استقبال از زائران اعتبات عالیات را شاهد بوده‌ایم اما ضعف زیرساخت‌های استان موجب برخی مشکلات شد که حل آنها در گرو کمک‌وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف است. در میزگردی مسئولان از کارهای انجام شده و برنامه‌های آینده گفتند.

 

زائران اربعین در امنیت کامل خواهند بود

سرهنگ «جلال میرزابیگی» - رئیس مرکز کنترل و فرماندهی معاونت عملیات انتظامی استان ایلام در این میزگرد اظهار کرد: بحث اربعین به‌ یک رزمایش منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل‌شده و به‌عنوان بزرگ‌ترین تجمع در کشور مطرح است لذا باید تدارک کافی و ویژه در طول سال به‌صورت مداوم برای این مهم در نظر گرفته شود.

وی بابیان اینکه اربعین جلوتر از حج قرارگرفته و استان ایلام استان دروازه عتبات عالیات ورود و خروج زائران و مرز مهران محل اصلی تردد زائران است، افزود: باید با جذب اعتبار لازم در راه حل مشکلات گام برداشت.

DSC_1263.JPG

میرزابیگی با اشاره به اینکه تجربیات دو سال گذشته کمک زیادی به برنامه‌ریزی درست و بهتر برای تسهیل تردد زائران امسال خواهد کرد، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی به‌عنوان خط مقدم تأمین امنیت زائران تلاش می‌کند و امسال با تمام توان و به‌کارگیری نیروی بیشتر امنیتی مثال‌زدنی در جهان را برای زائران به ارمغان خواهد آورد.

رئیس مرکز کنترل و فرماندهی معاونت عملیات انتظامی استان ایلام ادامه داد: قرارگاه اربعین بعد از اتمام رزمایش اربعین سال گذشته ، برنامه‌ریزی کرده و اگرچه نیروی انتظامی مسئول تأمین امنیت زائران بر عهده دارد اما همه دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی پای‌کار هستند و با اشراف کامل و هرچه‌تمام‌تر اجازه کوچک‌ترین خدشه به امنیت زائران را نمی‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه برنامه درون‌سازمانی و برون‌سازمانی در نیروی انتظامی برای برگزاری کنگره اربعین طراحی  و همه ابعاد امنیت در نظر گرفته‌شده و از دستگاه‌های حمل‌ونقل و فرهنگی مسئول درخواست داریم با نیروی انتظامی همکاری بیشتری داشته باشند، تصریح کرد:  با توجه به تراکم بالای زائران در استان هرگونه مشکل در حمل‌ونقل یا عملکرد دیگر دستگاه‌ها می‌تواند به تهدیدی جدی تبدیل شود.

میرزابیگی گفت: تمام مسائل امنیتی اربعین احصاء شده و سعی داریم تا شروع رزمایش امسال تمام آن‌ها برطرف و توان عملیات در رسیدگی‌ها به درخواست‌های مردم بالاتر از همیشه باشد.

رئیس مرکز کنترل و فرماندهی معاونت عملیات انتظامی استان ایلام تصریح کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته با فرمانده ارشد کشور سعی داریم امکانات و تجهیزات پلیس‌راهی برای روان‌سازی ترافیک وارد استان کنیم اما تحقق این موضوع مستلزم همکاری جدی دیگر دستگاه‌ها است.

وی بابیان اینکه سال گذشته در ساماندهی کاروان‌های گروهی مشکل جدی داشتیم و امسال باید از اعزام انفرادی جلوگیری شود، افزود: زائران باید به‌صورت گروهی اعزام شوند تا امکان نظارت و کنترل دقیق فراهم شود.

میرزابیگی با تأکید بر اینکه صدور ویزا زائران باید مدیریت شود و اگر کم‌کاری در این زمینه صورت بگیرد مشکلات سال قبل تکرار خواهد شد، خاطرنشان کرد: اگر صدور ویزا از استان محل سکونت شخص صادر شود بسیاری از مشکلات به وجود نمی‌آید.

رئیس مرکز کنترل و فرماندهی معاونت عملیات انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه سال گذشته بسیاری از زائران گرفتن ویزا را به ایلام موکول کرده بودند و همین امر  موجب ازدحام در درب دفاتر زیارتی و گردشگری شد و مشکلاتی را به وجود آورد، تاکید کرد: زائران باید در استان مبدأ ساماندهی و با گرفتن روادید قانونی وارد استان شوند تا دچار دردسر نشوند.

وی با تأکید بر اینکه دفاتر صدور روادید باید افزایش یابند تا زائران راحت و بدون دغدغه برای گرفتن ویزا اقدام کنند، افزود: بحث پارکینگ و خاکی بودن آن‌ها، با توجه به بارندگی و نوع خاک منطقه سال گذشته مشکل جدی به وجود آورد لذا امسال باید این مشکل رفع شود وگرنه مشکل همچنان برسر راه است.

میرزابیگی ادامه داد: متأسفانه بعد از مدت‌ها از وقوع سیل اخیر در استان هنوز سیل بندهای آسیب‌دیده و دیگر تخریب‌های سیل درست نشده‌اند و میدان ارغوان ایلام که ورودی اصلی زائران به استان است وضعیت مناسبی ندارد و با کوچک‌ترین بارندگی مسدود خواهد شد که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

رئیس مرکز کنترل و فرماندهی معاونت عملیات انتظامی استان ایلام از استقرار نیروی زمینی ارتش در مرز مهران در ایام اربعین خبر داد و گفت: علاوه بر این یگان‌های عملیاتی سپاه، یگان واکنش سریع نوپو  و پلیس یگان ویژه با رصد تمام امور،  امنیت زائران را تأمین خواهند کرد.

وی اضافه کرد: زائران اطمینان خاطر داشته باشند فرزندان ملت در دستگاه‌های امنیتی با تمام توان وظیفه‌‌ی خود را انجام خواهند داد.

اکیپ‌های راه‌سازی؛ در حال انجام فعالیت

 «نورالله دلخواه» -  معاون راه و شهرسازی استان ایلام گفت: اربعین فرصتی بسیار خوب برای توسعه استان از جنبه‌های مختلف بخصوص در حوزه راه است که امیدواریم با برنامه‌ریزی درست و تلاش مسئولان بتوانیم بهترین بهره‌برداری برای استان از این رزمایش داشته باشیم. 

DSC_1289.JPG

وی افزود: متأسفانه محدودیت‌های اعتباری در حوزه راه موجب کندی روند اجرای طرح‌های توسعه راه‌های استان شده است.

دلخواه با تأکید بر اینکه اقدامات خوبی در حوزه راه در چند سال اخیر صورت گرفته اما کافی نیست و تکمیل آنها مستلزم توجه جدی و اعتبار ویژه است، خاطرنشان کرد: سال گذشته در 25 نقطه از محور حمیل تا مهران تعریض، بهسازی و تعمیر انجام و حدود 100 میلیارد ریال هزینه شده است.

معاون راه و شهرسازی استان ایلام  ادامه داد: ساخت پل زائر، ایجاد 16 کیلومتر روشنایی تا پایانه مرزی، 55 کیلومتر روکش آسفالت کنارگذر شرقی مهران،بهسازی محور ایلام -مهران -صالح‌آباد از جمله کارهای انجام شده است و هم‌اکنون اکیپ‌های راه‌سازی در حال انجام فعالیت هستند اما جاده‌سازی با دست‌خالی امکان ندارد.

وی با اشاره به اینکه نقاط حادثه خیر و ترافیک آفرین و پیچ‌های خطرناک در حال اصلاح هستند، تصریح کرد: برنامه‌ی چهار خطه کردن محور ایلام-صالح آباد -مهران و برداشتن پیچ خطرناک «مهدی‌آباد» تا میدان «قرآن» در دستور کار قرار دارد اما عملا تا تامین نشدن اعتبار نمی‌توان هیچ کاری را انجام داد.

دلخواه گفت: فاز اول به طول 30 کیلومتر از محور ایلام- صالح‌آباد- مهران بااعتبار 710 میلیارد ریال به مناقصه گذاشته‌شده و فاز دوم هم با اعتبار 810 میلیارد ریال در آینده به مناقصه گذاشته خواهد شد که اگر مشکل اعتباری آن حل شود طی 24 ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون راه و شهرسازی استان ایلام اضافه کرد: تا ایام اربعین امسال  جاده‌های ایلام  کاملا خط‌کشی می‌شوند.

اربعینی باز ترافیک سنگین خواهیم داشت

«محسن ناصری» -  رئیس پلیس‌راه استان ایلام اظهار کرد: رفع مشکلات حوزه‌ی اربعین نیازمند همکاری همه‌ی دستگاه‌ها به دور از منیت‌های اداری و شخصی است.

DSC_1293.JPG

وی بابیان اینکه انجام پروژه‌های راه‌سازی باید تسریع شود چون اگر تغییر محسوسی صورت نگیرد مطمئنا امسال ترافیک سنگین‌تر از سال گذشته خواهد بود، خاطرنشان کرد: باید مشکل ریزش و رانش کوه‌ها را نیز در نظر داشت تا حداقل برای جاده‌های موجود مشکلی پیش نیاید و پلیس‌راه با تشکیل گروه‌های تلفیقی با راه و شهرسازی و حمل‌ونقل درصدد برطرف کردن مشکلات احتمالی د در این زمینه است.

رئیس پلیس‌راه استان با تاکیدبراینکه تا جاده‌های استان چهاربانده و جداسازی نشوند مشکلات و گره‌های ترافیکی به به قوت خود باقی خواهد بود، افزود:روکش آسفالت و خط‌کشی از حداقل کارهایی است که باید در محورهای مواصلاتی استان انجام شود.

وی بابیان اینکه پیچ خطرناک و عدم روشنایی «مهدی‌آباد» تا میدان «قرآن» گره ترافیکی سنگین به وجودمی آورد که تا اربعین امسال بایدحتماً برطرف شود،ادامه داد: 21 نقطه در سطح جاده‌های استان برای نصب دوربین کنترل تخلفات و تردد خودروها در اربعین شناسایی‌شده است.

رئیس پلیس‌راه استان با اشاره به اینکه   محور رضاآباد - کنجان‌چم نیازمند تعریض است، تصریح کرد: از پل کنجان چم تا ورودی مهران نیازمند لاینی جداگانه است و  و از طرف دیگر کارزان تا سرابله هم باید تعریض و جاده‌ی «ماربره» نیز برای شرایط اضطراری تعمیر شود و نصب 36 چراغ کمک زدن در مسیر تردد زائران نیز ضروری است.

رئیس پلیس‌راه استان  ادامه داد: متأسفانه تعریض جاده‌ها هنوز نیمه‌تمام مانده و اقدامی بر روی پل‌های مسیر انجام نشده و بعید است این پروژه‌ها برای اربعین امسال به انجام برسند. 

وی بابیان اینکه عدم وجود پارکینگ رفاهی در بین مسیر تردد زائران موجب بروز ترافیک سنگین و وقوع حوادث ناگوار می‌شود، گفت:  منطقه «رضاآباد» برای تردد و فشار حجم خودروها امنیت ندارد.

ناصری با تأکید بر اینکه ایجاد ایستگاه‌های صلواتی در مکان‌های نامناسب و چسبیده به جاده موجب بروز ترافیک سنگین و حتی حوادث می‌شود، گفت: سال گذشته در میدان قرآن شاهد چنین ناهماهنگی‌هایی بودیم و امسال از دستگاه‌های مسئول می‌خواهیم با هماهنگی پلیس اقدام به ایجاد موکب و یا ایستگاه کنند.

رئیس پلیس‌راه استان ایلام با انتقاد از فراخوان بدون مدیریت اتوبوس‌ها در جاده‌های استان برای بازگشت زائران، افزود: سال گذشته در یک روز 70 هزار اتوبوس به استان فراخوان شدند که جاده‌ها را قفل و مردم را کلافه کردند.

وی با اشاره به اینکه پلیس‌راه استان بار نبود جاده مناسب را بردوش می‌کشد، گفت: مسئولان باید برای رفع این مشکلات چاره‌اندیشی اندیشی اساسی کنند.

زائران از کریدور بهداشتی می‌گذرند/ در زمینه‌ی بهداشتی آسیب‌پذیر هستیم

 دکتر «راضی ناصری‌فر» -  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مسئولیت کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین را بر عهده دارد و در این ایام ماموریت‌هاو فعالیت‌های خود را 80 برابر افزایش می‌دهد. 

وی افزود: بهره‌گیری از  تجربه‌ی دو سال گذشته به برنامه‌ریزی‌های کمک می‌کند و در نقطه سفر مرزی کریدور بهداشتی برای مهار هرگونه بیماری در حین خروج و ورود زائران فعال خواهد بود.

DSC_1300.JPG

 

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه  کانکس‌های دانشگاه علوم پزشکی در طول مسیر به  درمان و کنترل بیماری‌ها کمک خواهد کرد، گفت: امسال 2 میلیون سی دی و بروشور بهداشتی در بین زائران مرز مهران توزیع می‌شود، و سه استان معین هم در حوزه بهداشت و درمان به این موضوع کمک خواهند کرد.

وی با تأکید بر اینکه نقش‌آفرینی در این زمینه مانند سایر بخش‌ها مستلزم هماهنگی‌های لازم و دوری از کار جزیره‌ای است، تصریح کرد: نیروهای نظامی و انتظامی در صورت استقرار کمیته درمان و بهداشت با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگی کنند.

ناصری‌فر با تأکید بر اینکه سال گذشته در تردد کارکنان علوم پزشکی برای رساندن دارو مشکل داشتیم، از دستگاه‌های امنیتی خواست این مشکل را با تمهیدات لازم حل کنند تا این دانشگاه بهتر بتواند وظایف خود را انجام دهد.

وی با اشاره به وجود بیمارهای مختلف ازجمله «سالک» و «هاری» در مهران از دستگاه‌های مسئول ازجمله شهرداری خواست تا درانجام وظیفه‌ی خود کوتاهی نکنند چون وجود نخاله‌های ساختمانی و سگ‌های ولگرد در اطراف شهر مهران به کوتاهی کردن شهرداری در انجام وظایف سازمانی خود برمی‌گردد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام  با تأکید بر اینکه باید در ایام اربعین غذای سالم به دست زائران برسد، تصریح کرد: باید بر پخت و  توزیع غذاهای نذری نظارت کافی صورت بگیرد تا خدای ناکرده حاصل زحمت همه‌ی دستگاه‌ها و مردم خدشه‌دار نشود.

وی ادامه داد: متأسفانه اتباع خارجی ازجمله افغانی‌ها و پاکستانی‌ها داری بیماری‌هایی هستند لذا باید از یک مرز مشخص و تحت نظر علوم پزشکی ورود و خروج کنند.

ناصری‌فر  با تأکید بر اینکه متأسفانه در ایام اربعین دست‌فروش‌های مواد غذایی در مرز و مسیر تردد زائران مشاهده می‌شود که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: از دستگاه‌های مسئول می‌خواهیم امسال فروشندگان را ملزم به رعایت یکسری نکات کنند تا علاوه بر منتفع شدن مردم استان از اقتصاد اربعین شاهد سلامتی زائران هم باشیم.

وی ادامه داد: اگر بر روی تجمع خودروها مدیریت صورت نگیرد و آتش‌سوزی رخ دهد هر خودرو تبدیل یک بمب می‌شود و کل مرز و شهرستان در یک‌لحظه به هوا می‌رود؛ بنابراین مسئولان توجه کنند، پارک کردن خودروها در کنار هم درست نیست، و حداقل باید 11 ایستگاه آتش‌نشانی در مرز در ایام اربعین مستقر شود اما سال گذشته فقط دو دستگاه ماشین آتش‌نشانی حضور داشت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام بابیان اینکه سرویس‌های بهداشتی اصلاجوابگوی نیاز زائران نیست، تصریح کرد: کمبود چشمه سرویس بهداشتی از یک سو و  عدم نظافت آن‌ها مشکلی اساسی بود.

ناصری‌فر با بیان اینکه باید در 10 مکان سرویس بهداشتی در مسیر تردد زائران از محور شباب تا مرز مهران ایجاد شود ، گفت: مکان استراحت موقت زائران باید تمیز باشد و امکان دفع بهداشتی زباله را نیز برای آنها فراهم کرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام  بر ضرورت ایجاد سردخانه برای نگه‌داشتن اجساد حوادث احتمالی در مرز مهران تأکید کرد.

اربعین نیازمند فرماندهی واحد / مسئولان مرکز تشریفاتی به ایلام نیایند

«محمد سلیمانی» -  مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر ایلام نیز اظهار کرد: متأسفانه در سال گذشته باوجود ارائه خدمات بسیار زیاد از سوی هلال‌احمر، این جمعیت متولی هیچ کمیته‌ای نبود اما به وظایف خود به نحو احسن عمل کرد.

DSC_1270.JPG

وی بابیان اینکه رزمایش اربعین به فرماندهی واحدنیاز دارد، افزود: در سال گذشته این نقیصه وجود داشت که امیدواریم امسال این مشکل رفع و همه‌ی کمیته‌ها از فرماندهی واحد دستور بگیرند و اگر دستگاهی از مرکز به ایلام می‌آید انجام هرگونه فعالیت را به هماهنگی با کمیته‌ی مرتبط منوط کند تا وظایف بهتر انجام شود و شاهد کم شدن مشکلات باشیم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر ایلام ادامه داد:  مسئولان ارشد نظام مشکلات مرز مهران را می‌دانند لذا در ایام اربعین نیاز به بازدیدهای تشریفاتی نیست چون سال گذشته بالگردهای امداد نجات به تشریفات اختصاص یافت و اگر در این مدت مشکلی پیش می‌آمد نمی‌توانستیم این کمبود را جبران کنیم.

وی بابیان اینکه استاندار که رئیس ستاد اربعین در استان است  و همه به او پاسخگو هستند، تصریح کرد: مسئولان ارشد نظام در ایام اربعین از رفت‌وآمد غیرضروری پرهیز کنند چون سال گذشته نصف توان بالگردها به نقل و انتقال مسئولان اختصاص یافت.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر ایلام با تأکید بر اینکه هلال‌احمر تمام توان خود را برای خدمت به زائران مرز مهران به کار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: امیدواریم در اربعین امسال مأموریت مشخصی به هلال‌احمر داده شود تا به بهترین نحو ممکن انجام وظیفه کند.

صدور ویزا و مشکلاتی که نباید تکرار شود

«غلام‌رضا  ممیز» - مدیرکل حج و زیارت استان ایلام نیز در این میزگرد اظهار کرد: سال گذشته سه مأموریت اعزام، اسکان و تغذیه به حج وزیارت واگذار شد اما با توجه به نیروی کم و تجهیزات ناکافی اگر کمک دیگر دستگاه‌ها مانند هلال‌احمر،میراث فرهنگی و سپاه نبود نمی‌توانستیم مأموریت سنگین اربعین را به نحو مطلوب انجام دهیم.

DSC_1273.JPG

وی بابیان اینکه در سال گذشته حج و زیارت کم‌کاری نکرد اما نبود زیرساخت در استان موجب بروز مشکلاتی ازجمله کند شدن صدور ویزا شد، افزود: از زائران درخواست داریم از استان مبدأ حرکت خود ویزا بگیرند چون ظرفیت ایلام در این زمینه محدود است.

ممیز از اطلاع‌رسانی و مصاحبه‌های برخی مسئولان در سال گذشته مبنی بر عبور از مرز مهران بدون ویزا ، انتقاد کرد و گفت: یکی از کارهایی که امسال باید به آن توجه داشت اطلاع‌رسانی واحد است که امیدواریم محقق شود.

وی بابیان اینکه سال گذشته ایلام برای صدور 3 هزار ویزا ظرفیت داشت ولی مجبور شد 30 هزار ویزا صادر کند چون شاهد سرگردانی زائران و تجمع بیش از حد آن‌ها در درب دفاتر صدور ویزا بودیم،  افزود: امسال دفاتر کنسولی برای صدور ویزا از15 به 20 استان افزایش پیدا می‌کند لذا از زائران خواهشمندیم از استان خود ویزا بگیرند.

رئیس حج و زیارت استان ایلام بیان کرد:  سال گذشته از طرف کشور عراق برخی کارشکنی‌ها شد و هرروز یک مدرک برای صدور ویزا می‌خواستند این هم درروند کند صدور ویزا تأثیرگذار بود و امسال درخواست داریم طرف عراقی نیروی بیشتری برای صدور ویزا اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه ایلام نیازمند رفع زیرساخت‌های صدور ویزا در ایام اربعین است،  خواستار جلوگیری از ورود اتباع بیگانه ازجمله افغانی‌ها و پاکستانی‌ها به مرز مهران در ایام اربعین شد و گفت:سال گذشته تجمع بدون ویزا اتباع در مرز مشکلات فراوانی به وجود آورد لذا امسال باید برای این مهم چاره‌اندیشی شود.

ممیز از مسئولان ارشد نظام خواست امسال با کشور عراق رایزنی‌های دقیق داشته باشند که همکاری لازم و بدون فوت وقت برای صدور روادید داشته باشند، تصریح کرد: مردم از دستگاه‌ها انتظار دارند و نمی‌پرسند که مشکل از طرف عراقی است یا ایرانی.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت واحد کلید اصلی موفق برگزار کردن رزمایش بزرگ اربعین است، افزود: از مردم درخواست داریم قبلاً ورود به مرزها حتماً ویزا داشته باشند تا دچار دردسر نشوند و زمینه‌ی خدمت درست و به موقع توسط مسئولان را فراهم کنند.

میراث فرهنگی در اربعین چه می‌کند؟

«سجاد رحمانی» رییس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ایلام نیز اظهار کرد: میراث فرهنگی عضو ستاد اسکان استو از ماه‌ها قبل برای اربعین 95 برنامه‌ریزی کرده است.

DSC_1275.JPG

وی تاکید کرد: باید راه‌ دسترسی به مرز برای خدمات‌دهی دستگاه‌ها آزاد باشد تا در کمترین زمان ممکن نیازمندی‌های زائران برطرف شود.

رییس میراث فرهنگی شهرستان ایلام با اشاره به اینکه مدیریت موکب‌ها از ضروریات اربعین است چون سال گذشته در این زمینه مشکل داشتیم و عدم هماهنگی‌ها موجب بروز مشکلاتی در سال‌های گذشته شد، تصریح کرد: بیش از 100 هزار بروشور راهنمای زائران و نقشه کشور عراق و استان در ایام اربعین در بین زائران توسط میراث فرهنگی توزیع می‌شود. 

تهیه و تنظیم:محمد زمانی

DSC_1255.JPG

DSC_1246.JPG

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =