«خبرجنوب» نوشت: سونوگرافی در مراحل مختلف بارداری به قدری حائز اهمیت است که در این خصوص طبق پروتکل کشوری مادران باردار حتماً باید در این دوره 3 سونوگرافی را انجام دهند. این سونوگرافی ها تشخیص برخی اختلالات و مشکلات جنسیتی را امکان پذیر و از تولد نوزاد معلول جلوگیری کرده و یا اقداماتی که در طول دوره جنینی می توان برای درمان جنین انجام داد را امکان پذیر می کند.

آن چيزي كه در اين مورد نگران كننده است مدت زمان سونوگرافي و به گفته متخصصان اين حوزه داشتن گواهي انجام اين كار مي باشد چرا كه سونوگرافي صحيح دوره بارداري در سرنوشت جنين و ادامه حاملگي اهميت دارد.
سوي ديگر اين قضيه اهميت انجام سونوگرافي در مدت زمان مشخص و در هفته هايي است كه به مادران اعلام مي شود چرا كه در سونوگرافي سوم موجود در پروتكل كشوري حتي اگر يك هفته از مدت زمان تعيين شده بگذرد، در صورت وجود اختلال مشكل جنيني مجوز سقط صادر نمي شود.
رئيس نظام پزشكي شيراز و فوق تخصص طب مادر و جنين در خصوص اهميت سونوگرافي هاي دوران بارداري به خبرنگار «خبرجنوب» مي گويد: اين نوع سونوگرافي ها يك سري شرايط خاص دارد و براي هر سونوگرافي بايد يك سري يافتههايي داشته باشيم و توجه به استانداردها در اين خصوص از سوي فردي كه سونوگرافي را براي بيمار انجام مي دهد ضروري است.
حميرا وفايي مي افزايد: به طور مثال سونوگرافي در 3 ماهه اول بارداري ضربان قلب جنين، ضخامت چين پشت گردن و مواردي از اين قبيل را مشخص مي كند كه هر كدام از اين ها در نماي استاندارد خود بايد به طور دقيق بررسي شود.
وي يادآور مي شود: اگر جنين در وضعيت خوبي قرار نداشته باشد و امكان سونوگرافي مدنظر نباشد حتي در صورت لزوم بايد سونوگرافي به روز بعد موكول شود و در هر صورت رعايت استانداردهاي مربوطه ضروري است.
اين فوق تخصص طب مادر و جنين ميافزايد: در صورتي كه سونوگرافي توسط افراد فاقد مهارت و بي دقت انجام شود كيفيت پايين خدمات و حتي تشخيص اشتباه را به همراه خواهد داشت به طوري كه ممكن است اختلالات جنيني را تشخيص ندهد و بالعكس به دليل عدم دقت مطلوب با تشخيص اشتباه استرس و هزينه اضافي وارد كند.
وفايي مي گويد: با توجه به اين كه سونوگرافي ها و غربالگري هاي سه ماهه اول و دوم بارداري اهميت بسزايي داشته و در سرنوشت جنين و ادامه بارداري مهم است بايد توسط فردي مجرب كه وقت كافي نيز مي گذارد انجام شود و تحقيق در اين خصوص توسط بيماران ميتواند به آن ها كمك به سزايي كند؛ در اين خصوص وزارت بهداشت شرايط خاصي را در راهنماي بالينی كشوري مربوطه اعلام كرده است.
رئيس نظام پزشكي شيراز مي افزايد: در مورد مراقبت هاي دوران بارداري ممكن است فردي تخصص مربوط به اين دوران را داشته باشد اما براي انجام سونوگرافي ها داراي مهارت لازم نباشد و گواهي انجام اين اقدامات (سونوگرافي) را اخذ نكرده باشد كه بررسي اين مساله ضمن مشاوره با پزشك ارجاع دهنده به سونوگرافي امكان پذير است. متخصص زنان و زايمان و فلوشيپ طب مادر و جنين دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز در اين مورد مي گويد: طبق پروتكل كشوري 3 سونوگرافي در دوران بارداري ضروري است به طوري كه سونوگرافي سلامت در مرحله اول و با عنوان NT انجام مي شود و ضمن بررسي چين پشت گردن و ناهنجاري هاي جنينی، اختلالات كروموزومي و بيماري هاي قلبي جنين مشخص مي گردد.
نسرين اسدي مي افزايد: مدت زمان سونوگرافي در مرحله اول با توجه به نحوه قرار گرفتن جنين متفاوت است و اگر در شرايط مطلوب باشد انجام آن طي 15 دقيقه امكان پذير است اما اگر جنين به طرز مطلوبي نباشد بايد به حدي صبر كنيم كه به پهلو خوابيده باشد كه گاهي اين امر 5 ساعت طول مي كشد و در اين مدت چند بار بايد وضعيت جنين بررسي شود.
وي يادآور شد: افراد خاصي كه مهارت مورد نظر را دارند مي توانند سونوگرافي ياد شده را انجام دهند به طوري كه اين افراد مجرب حتي از عكس مربوط هم متوجه مي شوند كه آيا سونوگرافي را درست انجام داده اند يا نه، برخي افراد سونوگرافي هاي حايز اهميت دوران بارداري را در يك چشم بر هم زدن و تنها طي 2 دقيقه انجام مي دهند به نحوي كه گردن جنين مشخص نيست و نماي استانداردي كه براي سونوگرافي NT لازم است رعايت نمي شود.
اين فلوشيپ طب مادر و جنين دانشگاه علوم پزشكي شيراز مي گويد: سونوي سلامت مرحله دوم جنين بايد پس از 18 هفتگي و قبل از 19 هفتگي انجام گيرد كه در اين مرحله تمامي اعضاي جنين از جمله مغز، قلب، دست ها، پاها، كليه ها، مثانه و ستون فقرات بررسي مي شود و با توجه به ضرورت موجود اين سونوگرافي حتي در بهترين وضعيت قرار گرفتن جنين حداقل 30 دقيقه طول مي كشد و اگر جنين به صورت مدنظر نخوابيده باشد اين سونوگرافي حتي به فردا موكول مي شود تا به نتيجه مورد نظر دست يابد.
اين متخصص زنان و زايمان ادامه مي دهد: سونوگرافي مرحله سوم در هفته هاي 31 تا 34 بارداري و براي بررسي رشد جنين انجام مي گيرد و حداكثر 15 دقيقه طول مي كشد.
اسدي مي گويد: با توجه به اهميت مسائل ياد شده مادران باردار بايد بر روي انجام سونوگرافي اول و دوم بسيار حساس باشند و به مراكزي مراجعه كنند كه سونوگرافي را با دقت و وسواس خاصي انجام دهند.
اين متخصص زنان و زايمان يادآور مي شود: سونوگرافي مرحله اول اگر با دقت انجام نشود ناهنجاري ها و اختلالات كروموزومي و وضعيت چين پشت گردن قابل تشخيص نيست، همچنين انجام بدون توجه سونوگرافي مرحله دوم بارداري مواردي از جمله اختلالات ساختماني، شكاف كام، لب شكري، مشكلات قلبي و كليوي را غير قابل تشخيص مي كند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =