خاکسپاری قدیمی‌ترین عکاس سینمای ایران/ خاطره‌های تصویری فیلم‌های ایرانی زنده می‌مانند؟

پیکر اصغر بیچاره، عکاس و بازیگر پیشکسوت سینمای ایران که 22 خرداد ماه در آمریکا درگذشته بود، دیروز در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم خاکسپاری اصغر بیچاره در سکوت خبری و تنها با حضور اعضای خانواده و چند نفر از دوستان انجام گرفته است. پیکر این هنرمند روز سه‌شنبه (پنجم مردادماه) به ایران منتقل و صبح پنج‌شنبه (هفتم مردادماه) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

تورج ژوله، فرزند این عکاس پیشکسوت به خبرآنلاین گفت: «پدرم وصیت کرده بود پیکرش پس از مرگ در اختیار مراکز تحقیقات پزشکی قرار بگیرد و برای همین انتقال او به تهران با تاخیر صورت گرفت.»

او در ارتباط با سرنوشت آرشیو عکس‌های خاطره انگیز اصغر بیچاره و لوازم و دوربین‌های قدیمی این هنرمند هم توضیح داد: «این گنجینه قرار بوده است در قالب یک موزه به نمایش درآید که ما به کمک نهادهای فرهنگی پیگیر آن هستیم. امیدواریم این خاطره‌های تصویری از فیلم‌های ایرانی دهه 20 تا 60 خورشیدی نگهداری و برای نسل‌های آینده باقی بمانند.»

اصغر بیچاره، عکاس و بازیگر سینمای ایران، ۲۲ خردادماه پس از تحمل یک دورن بیماری بر اثر عوارض ناشی‌از سرطان حنجره، در سن 89 سالگی در آمریکا درگذشت.

بیچاره مجموعه‌ای از لوازم قدیمی عکاسی را به همراه گنجینه عکس‌هایش از سینمای ایران گرد آورده بود

 

بیچاره در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد. او از ۱۱ سالگی به عنوان کارگر ساده در عکاسی مشغول کار شد و پس از چند سال در لاله‌زار تهران مغازه‌ای باز کرد.

نخستین کار بیچاره در سینمای ایران، کپی گرفتن از عکس‌های فیلم «دختر لر» (نخستین فیلم ناطق سینمای ایران به کارگردانی اردشیر ایرانی) برای عبدالحسین سپنتا نویسنده فیلمنامه و بازیگر این فیلم بود. سپس با آشنایی با تئاتر، افزون بر عکاسی از نمایش‌ها، گاه در بعضی از آنها هم به بازی پرداخت. چند سال بعد با گروه دوبله مرتضی حنانه و حسین سرشار در ایتالیا همکاری کرد.

بیچاره در نمایشگاه‌های مختلف عکس و عکاسی در ایران و دیگر کشورهای جهان حضور داشته است. او بزرگترین آرشیو عکس سینما و تئاتر ایران را در خانه خود گرد آورده و در موزه شخصی‌اش دوربین‌هایی از قدیمی‌ترین عکاسان ایران را نگهداری می‌کرد.

اصغر بیچاره سابقه بازی در 23 فیلم از جمله «لیلی و مجنون» (۱۳۳۵)، «یکی بود یکی نبود» (۱۳۳۸)، «گربه وحشی» (۱۳۴۱)، «ناخدا خورشید» (1365) و ... را کارنامه خود دارد.

با درگذشت این هنرمند پیشکسوت، سرنوشت گنجینه تصویری و عکاسی او که در دست شخصی به امانت گذاشته بود، در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    34 1
    فکر می کنم برای فیلم طوقی هم ایشان تبلیغات سر در سینماها را زده بود. خدایش بیامرزد
  • محمد IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    12 12
    حیف این مجموعه است و باید سازمان های دولتی دنبال کار باشند
    • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
      21 3
      خواهشا پای دولت را وسط این معرکه باز نکنید
  • یک عکاس IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    24 3
    روحیه بی نیازی و عارف مسلکی داشت و در بند دنیا و مادیات نبود. برای همین بعضی ها مجموعه گرانبهای ایشان را به دست گرفته اند و به خانواده بر نمی گردانند
  • بی نام RO ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    36 1
    اون زمان میشد با کارگری تو لاله زار مغازه باز کرد. خدا بیامرزدت
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    21 1
    بدین شهرداری نابودش کنه
  • بدون نام DE ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    23 0
    در انتهای مطلبتان نوشته‌اید: «با درگذشت این هنرمند پیشکسوت، سرنوشت گنجینه تصویری و عکاسی او که در دست شخصی به امانت گذاشته بود، در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.» خب وظیفه شماست به عنوان رسانه پیگیری نمایید و سرنوشت آن را از ابهام درآورید.
  • نامداری DE ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    14 0
    چرا؟ مگر معلوم نیست دست کیست؟
  • دانشجوی عکاسی DE ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    9 0
    تا آنجایی که شنیده ام از دیگران، اقلام با ارزشی توی اونها هست
  • سینماگر DE ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    14 0
    مرحوم اصغر بیچاره وسایل بسیار ارزشمندی را جمع‌آوری کرده بود. خدا کند از بین نرود و نابودش نکنند.
  • تهرانی DE ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    12 0
    اصغر بیچاره در همه این سالها بسیاری از وسایل عکاسی قدیمی و موزه‌ای را جمع کرده بود و تقریبا خیلی از عکاسها و سینماگران از آن خبر دارند. حالا چرا باید سرنوشتش مبهم باشد؟
  • شیوا DE ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    13 0
    خدا رحمت کند ایشان را. وسایل بسیار منحصر به‌فردی را گردآوری کرده بود. امید است که خانواده‌اش‌اش این موضوع را دنبال کنند.
  • هموطن DE ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    9 0
    وسایلش را در موزه‌ای به نام خودش به نمایش بگذارند تا همه بتوانند از آن بازدید کنند و با تاریخ عکاسی و سیمنا و... آشنا شوند.
  • مهدی DE ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    10 0
    تو رو خدا به شهرداری ندهید. به بخش خصوصی بدهید، تا خودش تصمیم بگیرد
  • دانشجو DE ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    10 0
    از عکاسان فیلم در سینمای ایران پرس و جو کنید همه ایشان را میشناسند. شاید از سرنوشت وسایل خبر داشته باشند؟
  • مجیدی DE ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    9 0
    خانه سینما به عنوان یک انجمن صنفی بیاید و حق این مرحوم را بگیرد.
  • محمد DE ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    7 0
    از فرزندش بخواهید این موضوع را جدی دنبال بکند. مردم را محروم نکنید از دیدن این وسایلی که می‌گویید ارزش موزه‌ای دارد.
  • بی‌نام DE ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    8 1
    پای سازمان‌های دولتی را به این موضوع باز نکنید. توی کارهاشون گم میشه و موضوع نابود میشه. خانواده‌اش و انجمن‌های صنفی موضوع را دنبال کنند.
  • خبرنگار DE ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    7 0
    رسانه‌ها مساله را پیگیر باشند تا فراموش نشود
  • بی نام DE ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    10 1
    تا حالا کسی به فکرش نبود تا وقتی که زنده بود
  • علاقه‌مند حوزه تجسمی DE ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    8 0
    حیف از آن همه وسایل که دیده بودم، وقتی که در ایران بود آن مرحوم. یعنی همه نابود شد یا گم شد یا حیف و میل شد یا...؟