هر روز شکاف های تازه ای در جامعه ایجاد می شود، و آنان مسوولیت دارند تا مانع از ایجاد این شکافها و توسعه بیشتر آنها شوند، نه تنها توجهی به رفع آنها ندارند، بلکه به طرق مختلف به آنها دامن می زنند. هرچه این شکاف ها بیشتر شود، در وقت بحران، دشواری برای همه بیشتر خواهد شد. دست کم از رهبران دینی انتظار می رود در جایی که به آنها مربوط است، دخالت کنند و به هدایت خلق بپردازند و از حریم اخلاق و دین در جامعه دفاع کنند.

مهم این نیست که رهبران حوزه علمیه قم، طرف چه کسی را در منازعه میان آنچه موسوم به بانیان نشریه یالثارات است و جریان مقابل که شماری از هنرمندان این کشور هستند، بگیرند، مهم این است که در چنین مساله مهمی که پای دین، به همه معانی آن، در میان است، موضعی داشته باشند. به عبارت دیگر، وظیفه این رهبران، در درجه نخست، مداخله در همینجاست. هم بحث حجاب مطرح است و هم بحث نسبت دادن دشنامی که بنا به آنچه از آقای ایت الله شبیری زنجانی نقل شد، حد یا تعزیر شرعی دارد. اگر روحانیت در این امر مداخله نکند، پس کجا می خواهد دخالت کند؟
همین روزها ارتش جمهوری اسلامی به خاطر جسارتی که یک نفر آدم خاص به آن کرد، در باره او موضع گرفت تا از حیثیت خود دفاع کند. سپاه پاسداران هم به کمک او رفت، و تازه امروز هم عنوان شد ( درست یا نادرست نمی دانم) که دستگیر شده است. مسلما این موضعگیری در دفاع از کیان ارتش و نیروهای مسلح، عالی و قابل تقدیر است. اما حوزه علمیه در بحثی که به او مربوط است و بسیار هم مهم است و حتی نماینده سابق مجلس آقای توکلی همان لحظه موضع گرفته و در آن مداخله کرد و گفت این نسبت، حد یا تعزیر دارد، دخالتی نکرد.
گفتن این که مثلا حکم واضح است و این مساله به تعیین مصادیق نیازمند است و به ما ربطی ندارد، البته شاید حرف درستی باشد و این که بر قوه قضائیه است که در آن مداخله کند، که البته آن هم ظاهرا نکرد، یا اگر کرد رسما اعلام نشد، اما فی الواقع، حفظ حرکت دین در جامعه، گرچه مسوولیت همه است، اما فعلا روحانیون، متولی رسمی آن هستند. این سکوت بسیار بسیار نادرست و ناروا و نشان از بی توجهی دارد.
دست کم، رهبران حوزه می توانستند با لحنی مودبانه هر دو طرف را نصیحت کنند، می توانستند رسما بگویند که نسبت دادن چنین اتهامی نارواست، می توانستند .... به هر حال به هر شکل که صلاح می دانستند، بهتر بود موضعی می گرفتند.  اگر دخالت در نشان دادن تصویری از یکی از بزرگان اسلام در یک فیلم، آن هم سروصدا نیاز دارد، چرا چنین امری که در حال تبدیل شدن به یک چالش مهم در جامعه بوده و بر شقاق و نفاق میان آن می افزاید، ارزش طرح و دخالت ندارد؟
شاید واقعا من اشتباه می کنم. نمی دانم. بهتر است بنده به ارائه و بحث از همان تصاویر نسخ خطی قدیمی در کانالم بپردازم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 563321

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    6 119
    آقای جعفریان منظورشان این است که چرا رهبران دینی حمایت از بدحجاب ها نمی کنند. محض خاطر عرض می شود که الاحقر پاسخی مبسوط و مستدل بر قرآن به فرمایشات جناب توکلی برای سایت وزین الف فرستادم که متاسفانه منتشر نشد. اگر هم احتمال می دادم خبرآنلاین منتشر کند برایشان می فرستادم. سخن یالثارات کاملا منطبق بر قرآن و حدیث نبوی است.
    • دلواپس US ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      43 4
      چرا وقتی سواد کافی ندارید خدا و پیامبر و امام و دین را بدنام می‌کنید؟ جعفریان در کسوت یک روحانی باسواد حکم فقهی را نمی‌داند و تو می‌دانی؟ ماشالا بهت آیت الله.
    • بی نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      40 3
      یعنی بدحجابی با دیوثی یکیست؟ببخشید شما این نسخه قران متفاوت با قران نبی اکرم را از کجا خریدید؟
    • بی نام A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      29 3
      یعن یگفتن دیوث منطبق بر سیره پیامبران و ائمه هست؟ یا خدا این تذهبون
    • بی نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      25 2
      اگر سخن یالثارات منطبق بر قرآن و حدیث نبوی باشه که بدتر میشه ماجرا...ا منم بهتره همون تصاویر نسخ خطی آقای جعفریان رو تو کانالشون دنبال کنم
    • محمد رضا A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      27 2
      حدیث که ضعیف است؛ در قرآن هم چنین واژه ای وجود ندارد؛ به علاوه، نهی از منکر هم مراتب دارد؛ در قرآن آمده عالمی که به علمش عمل نکند مانند الاغ است. آیا شما می پسندید از فردا هر کس عکس یکی از علما را که به زعم خودش به علمش عمل نمی کند چاپ کرده و تیتر بزند ..غ؟ فرقست بین گزاره ی کلی و گزارهای شخصی و انتسابی.
    • شمس تبریزی A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      3 10
      ببخشید من کاری به تیتر یا لثارات ندارم. اما در روایات مستندی دارم که هر عضو بدن زنای خاص خود را دارد. یعنی زنای چشم نگاه به نامحرم و زنای لامسه، لمس نامحرم، و زنای گوش یعنی استماع و نه سماع صدای توام با کرشمه نامحرم و قس علیهذاست. لذا با این تعریف از زنا در روایات، دیاثت را هم میتوان به چند قسم تقسیم کرد. یعنی دیاثت چشم و گوش و غیره. دوستان خیال نکنند، هر دیاثتی آن معنای خاص را دارد. شاید بهتر بود یا لثارات بدون انتشار عکس و نام بردن از فردی خاصی، تیتر می زد دیاثت چیست و قضیه را به شکل کلی شرح می داد تا آموزنده باشد و موجب جبهه گیری هم نشه
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    متاسفانه منافع شخصی عافیت طلبی و باند بازی حوزه را هم از خاصیت انداخته
  • بانام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    32 2
    آیا این سکوت به معنای تایید نیست؟
  • محمد رضا A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    71 3
    این که مجله ی یالثارات با صراحت بر می گردد و برخی افراد را « دیوث» می نامد، بیش از آنچه زشت باشد، خطرناک است؛ تفکری داعشی که به خود اجازه می دهد به سراغ منابع روایی برود و در مقام اجتهاد، با استناد به یک روایت که اسناد قابل اعتماد هم ندارد، دیگران را صراحتاً «دیوث» بخواند؛ مگر داعش در قضیه ی جهاد نکاح یا کنیز گرفتن زنان ایزدی و ذبح نوجوانان سوری، کاری به جز اجتهاد خودسرانه از منابع دینی انجام می دهد...؟ ای کاش به جای آنکه نگران فاصله ی زمینی خودمان با داعش باشیم، کمی نگران فاصله ی زمانی و روانی خودمان با داعش هم بودیم...
    • محمد A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      4 43
      ابتدا باید عرض کنم که کمله دیوث فحش نبوده و نوعی صفت محسوب میشود. درست است آبروی مومن خیلی ارزش دارد ولی وقتی خود انسان برای خودش آبرو قائل نباشد و ناموس خود را برای مردم بیاراید این صفت شامل حال او شده و از آن جا که این عمل در جمع و بدون ذره ای خجالت از سوی دیوثان انجام گشته بنابر این علنی کردن اطلاق این صفت بر آنان مانعی ندارد
    • دلواپس US ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      21 1
      دقیقا اصل ماجرا همین است، اجتهاد خودسرانه.
    • بی نام A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
      18 0
      آقا محمد بر اساس اون حدیثی که توی یا لثارات آورده بودن هرکی زنش آرایش کرده بره بیرون این لفظ د..ث شامل حالش میشه.دیگه متر و میزان نیاورده چه مقدار آرایش.گفته آرایش.خب بر این اساس کل ملت حتی همون نویسندگان یا لثارات هم جز همین لفظ میشن چون امکان نداره خانم های اونا بدون آرایش ولو کم از خونه بیرون برن شما بگو آرایش نمیکنن من میگم یه کم دست ببری تو ابرو بازم آرایش محسوب میشه.البته قصدم توهین به ملت نیست منظورم اینه اگر هرکسی یه جمله پیدا کنه و خودشم تفسیر کنه سنگ رو سنگ بند نمیشه.
    • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      10 0
      آقای محمد، به هر حال این کلمه در زبان ما که فارسی است و نه عربی فحش ناموسی محسوب میشود. اعتقادی به عرف دارید؟
  • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    26 1
    سلام علیکم خوب آقای حجت الاسلام دکتر جعفریان ، شما به عنوان یک فرد حوزوی می توانید دیدگاهتان را در قبال این مساله بفرمایید تا ما بفهمیم که شما به عنوان یک فرد روحانی چه تلقی ازین حواشی دارید ودوطرف یا لثارات وهنرمندان را چگونه نقد می کنید بسم الله
  • شمس تبریزی A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    19 9
    جامعه ایران خیلی وقته دو قطبی ایدئولوژیک شده و این دو قطبی شدن داره بیشتر هم میشه. بنابراین رویارویی طبیعی است و حتی ممکنه در آینده از رویارویی لفظی به رویارویی فیزیکی هم بکشه. در چنین وضعیتی نصایح اخلاقی و یا علما و یا حتی اجرای حد و تعزیر کار چندانی نمی توانن بکنن، مگر اینکه ریشه این منازعات که همان دوقطبی شدنه از بین بره و جامعه به یک وضعیت پایدار یک قطبی برسه. این قضیه مربوط به ایران هم نیست و جوامع خاورمیانه ای خیلی وقته درگیرش هستن. در برخی جاها به شکل بالقوه است و در جاهایی دیگر فعلیت پیدا کرده. در همین جامعه ترکیه هم قبلا به شکل بالقوه بود و الان دار ه به فعلیت میرسه.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    18 2
    خدا رحمت کند میرزای شیرازی را. حتی ناصرالدین شاه به فتوایش احترام میگذاشت. چه شده که هیچیک از مراجع محترم اظهار نظر نمیکنند. شاید از خودسران واهمه دارند یا. .....بعد از میرزای شیرازی کسی را ندیدم که حرفش همانقدر برش داشته باشد.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    19 1
    حوزه ها خیلی وقته خوابند
  • جانباز محمد دامن باغ. IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    8 1
    در کاری که خیر وصلاح مردم دران است کسی نمیتواند بگوید به من ربطی ندارد همه مسئولان .قوه مجریه .قوه مقننه .قوه قضائه .نهاد ریاست جمهوری ونهاد رهبری همه مسئول هستند.
  • محمد A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    13 0
    آقای بی نام در اینکه هنرمندان شئونات اسلامی را رعایت نکرده اند شکی نیست بحث درنحوه برخورد وامر به معروف شما چرا میخواهید توجیه کنید که کلمه دیوث یک واژه مناسب برای نهی از منکر است مردم اخشونت متنفرند همان اهرمی که یالثارات ازآن استفاده میکند که البته محکوم به شکست است
  • حسینی GB ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    15 0
    ببخشید ولی انتظار شما کمی عجیب است. البته قبول کنید که حاصل تصور غلط و مبتنی بر ارمانهای خودساخته ای است که در مورد علما در کشور ما تبلیغ شده. برای ایشان نقشی قائل شدهاند که قادر به ایفای ان نیستند نه چون ادمهای بدی هستند چون انها هم مثل ما ادمند و شغلی دارند و ان هم پرداختن به فقه است. اگر مسئله فقهی هم باشد باز ما قانون و حقوق داریم. احضار او به دادگاه هم از سر همین بود. اگر هم منظور اخلاق است که نمیدانم چرا چنین انتظاری دارید؟ مگر علما معلم اخلاقند؟ بهتر است شما که تاریخ میخوانید از این منظر به نقش و مقام علما یا فقها نگاه کنید نه با تصویرهای کلیشهای
  • شهاب A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    2 0
    وجهش اینست: وقتی جای دیگر و کسان دیگر داعیه دار مبارزه با جرم و فساد هستند و به هنگام کوتاهی در وظایف خود، توجهی به مخاطبان شما یعنی حوزه نمی کند، اینان چرا موضعی از سر ضعف در مقابل بگیرند؟
  • بی نام A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    5 0
    ميدانيد چرااقاي جعفريان و علمانظر نمي دهند چون ١ اولا اين جماعت يالثازات علما را قبول ندارند ودر ضمن انها پشتيباناني فرا قانوني دارند
  • بی نام IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    10 0
    اعلام مواضع یالثارات بعدازپلمپ شدنش,نشانگر وجود نوعی زیرپاگذاشتن قانون است.چه کسانی پشت یالثارات ایستاده اند؟
  • صادق A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    3 1
    در این داستان پیش آمده، دو لبه افراط و تفریط مشاهده میشود. از یک سو روزنامه لثارات که این عزیزان را دیوث میخواند و از سوی دیگر، هنرمندان ما که برای پاسخگویی به لثاراث به تفریط روی آورده اند که نمونه آن تصویر طنزی است که جناب آقای غفوریان با یک نفر که زیر پارچه پنهان شده به قصد تمسخر منتشر کرده اند. شاید بهترین راهکار آن، همان باشد که استاد فرموده اند. یعنی بهترین مدیریت از ناحیه حوزه علمیه شاید نصیحت کردن دو طرف به رعایت اعتدال باشد. روزنامه را نهیبی لازم است تا گروهی از هنرمندان ما را با نگاهی افراط گرایانه د ی و ث نخوانند و هنرمندان ما نیز، حداقل پوشش لازم را رعایت کنند تا مورد هجوم این چنینی واقع نشوند و در حقیقت ولنگاری فرهنگی شایسته هنرمندان ما نیست.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    4 2
    سکوت علما و مراجع شیعه باعث تأسف وتضعیف آنها است و علت اصلی هم فاصله‌ای است که بین آنان و مردم افتاده است. متأسفانه بجز در برخی از موارد آنهم تنها در مواردی خاص تک و توکی از مجتهدین اظهار نظر کرده‌اند. این قضیه یالثارات که علیرغم زشتی و قباحت شدیدش چندان اهمیتی ندارد پیشکش، کدامیک از مجتهدین شیعه یا مولوی‌ها و روحانیون سنی تا بحال در موارد مهمتر اعلام موضع کرده‌اند؟؟؟ موارد مهمی چون بمب‌گذاری‌های انتحاری و کشتار کور مردم بیگناه و غیر نظامی توسط داعش یا طالبان، اقدامات زشتی چون خرید و فروش دختران و زنان متأهل در عراق و سوریه، قاچاق کالا توسط دردانه ها که موجب اختلال در سیستم اقتصادی مملکت شده و پیامد آن فقر است و پس از آن از بین رفتن ایمان، ای کاش علنا چون قدیم در میان مردم بودند تا دردآشنا