«خبرجنوب» نوشت: رئیس مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: جوانان از خرید پودرهای با آلودگی هورمونی از مراکز غیرمجاز در شیراز خودداری کنند.

باباجعفري افزود: متاسفانه انواع و اقسام پودرهاي با آلودگي هورموني در بازار غيرمجاز در برخي خيابان هاي شيراز از جمله انوري در دسترس است و به راحتي به فروش مي رسد. وي يادآور شد: اين پودرها حاوي كورتن است و به همين دليل تاثير منفي بر سيستم ايمني مي گذارد و باعث ايجاد اختلالات هورموني و گوارشي مي شود.
نايب رئيس انجمن تغذيه كشور گفت: مصرف اين پودرها بدون مشورت با مشاور تغذيه باعث كاهش دفع آب بدن و در نتيجه تورم مي شود به طوري كه اين موارد برروي كليه، كبد و قلب اثر منفي مي گذارد و حتي ميتواند با فشار به قلب، مرگ را به دنبال داشته باشد. وي ادامه داد: اين پودرها به صورت كاملا غيرقانوني در باشگاه ها و برخي خيابان ها از جمله انوري به فروش ميرسد و برخي بابت خريد آنها، مبلغهاي يك تا 2 ميليون هزينه مي كنند. اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: افراد حتي اگر ورزشكارند نبايد خودسرانه از اين داروها استفاده كنند و مواردي از اين قبيل تنها بايد با مشورت مشاورين تغذيه و از داروخانهها تهيه شود. دكتر باباجعفري افزود: تهيه داروهاي چاقي و لاغري نيز از اين خيابانها و مراكز غيرمجاز نگران كننده است و متاسفانه با وجود هشدارها، برخي افراد و به ويژه زنان اقدام به تهيه كپسولهاي لاغري مضر از اين مراكز از جمله خيابان انوري مي كنند. اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: اين كپسول ها و مواد لاغري و چاقي حاوي آمفتامين است و با وجود اينكه سالهاست مصرف اين قبيل مواد براي لاغري در دنيا ممنوع شده، اما برخي افراد سودجو همچنان اقدام به فروش اين مواد ميكنند و مردم نيز فريب آنها را
مي خورند.باباجعفري افزود: بي خوابي، اضطراب، افسردگي و تاثير بر سيستم عصبي از جمله عوارض مصرف داروهاي اين بازار غيرمجاز است.
سوءتغذيه نتيجه مصرف انرژي زاهارئيس مركز تحقيقات تغذيه دانشگاه علوم پزشكي شيراز همچنين مصرف بيش از حد انرژي زاها را نگران كننده دانست و گفت: اين مواد تركيبي از چند نوع ويتامين و البته بيشتر شكر است كه استفاده از آن را توصيه نميكنيم چرا كه مصرف مداوم آنها باعث سيري مي شود و از دريافت املاح ديگر توسط بدن جلوگيري كرده و سوءتغذيه به وجود مي آورد لذا بهتر است آبميوه هاي طبيعي جايگزين انرژي زاها شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 563975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    من از این پودرها خوردم ولی این عوارضی که گفتید ندیدم.