دولت موظف به پاسخگویی و رفع نیازهای اصلی مردم است. این وظایف در بیش از ۱۰ اصل قانون اساسی آمده و ابعاد معنوی و مادی زندگی مردم را دربرمی‌‌‌گیرد.

دولت برای ایفای تعهدات و نقش خود، ساختارها و تشکیلات اداری را شکل داده است و با تفکیک و تقسیم وظایف، درجهت جلب آراء و نظر مردم، ایجاد رضایتمندی و کاهش شکایت‌ها گام برمی‌‌‌دارد. اما تفاوت میان نیازها و اولویت‌‌‌های دولت و مردم، محدودیت منابع، مدیریت ناکارآمد، بهره‌‌‌وری نامناسب در دستگاه‌‌‌های دولتی، فساد اداری، کاغذ بازی، اتلاف وقت و انرژی مردم در رفت و آمد به سازمان‌های اداری از یک سو و تنوع و تعدد درخواست های آن‌ها، رشد توقعات و انتظارات از سیستم های اداری، عدم آشنایی به وظایف و تکالیف خود درقبال دولت و مسائلی از این دست در سوی دیگر که «مردم» قرار دارند، سبب شده است تعامل با دستگاه های دولتی با چالش همیشگی رو به رو باشد.

برای مثال، میزان پرونده‌های ورودی به دیوان عدالت اداری که براساس اصل 173 قانون اساسی به منظور رسیدگی به شکایات، تظلم‌ها و اعتراض‌های مردم نسبت به مأموران یا واحدها یا آیین نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آنهاست در سال‌های مختلف افزایش پیدا کرده و در سال 94 به 120 هزار پرونده رسیده است.

در کنار عوامل برشمرده، موضوع‌های مختلف دیگری نیز می توان اشاره کرد که زمینه ایجاد سوءتفاهم میان مردم و دستگاه‌‌‌های دولتی را افزایش می‌‌‌دهد و منجر به نارضایتی می‌‌‌شود.

اما چه باید کرد؟ بدون تردید ادامه روند فعلی منجر به فاصله معناداری بین دولت - مردم می‌‌‌شود و تبعات ناگوار آن حتی دامن حکومت را نیز خواهد گرفت.
در کنار تمام توصیه‌‌‌هایی که صاحبنظران حوزه‌‌‌های سازمانی- اداری و اصلاح و تنظیم روابط میان دولت و مردم ارائه می‌‌‌دهند، توجه به کارآمدی تاکتیک‌‌‌ها و تکنیک‌‌‌های ارتباطی یکی از راه‌‌‌حل‌‌‌های کاهش میان فاصله این دو و افزایش محبوبیت و مقبولیت سازمان-ها نزد مردم و افکار عمومی است.
به نظر می‌‌‌رسد روابط عمومی‌‌‌ها در دستگاه‌‌‌های اداری، توانمندی و قابلیتی مناسب، و نه حداکثری برای کاستن از عمق این مشکلات دارند.

65 سال است که روابط عمومی‌‌‌ها در ایران تلاش می‌کنند با کسب علم و ترکیب آن با تجربه‌‌‌هایشان، اقدام‌هایی مستمر و آگاهانه درجهت ایجاد تفاهم و جلب پشتیبانی ذی‌‌‌نفعان خود انجام دهند و در این مسیر با فراز و نشیب‌‌‌های گوناگونی روبه‌‌‌رو بوده‌‌‌اند. اما، حدود دو دهه است که به دلیل توسعه روزافزون تکنولوژی ارتباطی، بیش از هر زمان دیگری توانمند شده و امکان ایفای مؤثرتر نقش خود را یافته‌‌‌اند. باور این موضوع از سوی مدیران ارشد سازمان‌‌‌ها و سپردن مسئولیت استراتژیک تنظیم روابط میان مردم و سازمان‌‌‌ها موضوعی است که درصورت تحقق، رضایتمندی مردم را بیشتر می‌کند و مانع عمیق‌‌‌تر شدن فاصله موردنظر می‌‌‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 564191

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =