معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) از انتشار فراخوان نظرسنجی تخصصی درباره تدوین چارچوب و مقررات خدمات ارتباطی مبتنی بر مکان (Location-Based Services) در کشور خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، صادق عباسي شاهكوه معاون بررسي هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي (رگولاتوري) گفت: خدمات مبتني بر مكان يا مكان محور (LBS) مجموعه اي از خدمات وسيع و گسترده با كاربردهاي متنوع فني، تجاري، فرهنگي و امنيتي است كه با استفاده از شبكه ها و تجهيزات انتهايي مخابراتي مانند گوشي و رايانه تخت (تبلت) ارايه شده و بخشي از پلتفرم ها و خدمات اينترنت اشيا (IOT) به شمار مي رود.


وي افزود: دارندگان پروانه با توجه به اينكه در ارايه بخشي از اين خدمات گسترده نقش مستقيمي دارند، نبود مقررات لازم براي ارايه اين دسته از خدمات از يك سو منجر به گسترش خدمات مبتني برجي.پي.اس (GPS ) مي شود كه تحت كنترل و نظارت شركت هاي بين المللي غيرايراني است و از سوي ديگر مانع سرمايه گذاري اپراتورها براي ارايه اين خدمات مبتني بر شبكه هاي تلفن همراه در كشور شده است.


عباسي شاهكوه خاطرنشان كرد: اينترنت اشيا (IOT) در حوزه هاي مختلفي چون سلامت، خدمات شهر هوشمند و حمل و نقل توسعه پيدا كرده است.


اينترنتِ اشياء (Internet Of Things) مفهومي جديد در دنياي فناوري و ارتباطات است و به صورت خلاصه 'اينترنت اشياء' فناوري مدرني است كه در آن براي هر موجودي (انسان، حيوان و يا اشياء) قابليت ارسال اطلاعات(داده ) از طريق شبكه هاي ارتباطي، اعم از اينترنت يا اينترانت، فراهم مي شود.


فرآيند ارسال داده ها در فناوري اينترنت اشياء بدين ترتيب است كه به سوژه مورد نظر يك شناسه يكتا و يك پروتكل اينترنتي (IP) تعلق مي گيرد كه داده هاي لازم را براي پايگاه داده مربوطه ارسال مي كند. داده هاي يكه توسط ابزارهاي مختلف از قبيل گوشي هاي تلفن همراه و انواع رايانه ها و تبلت ها قابل مشاهده خواهند بود.


كارشناسان انتظار دارند در سال 2020 تعداد دستگاه هاي مبتني بر اينترنت اشيا به 24 ميليارد دستگاه و تعداد دستگاه هاي كامپيوتري قديمي مانند تلفن همراه هوشمند، تبلت ساعت هوشمند به 10 ميليارد دستگاه برسد.


كارشناسان موسسه BI Intelligence انتظار دارند ميزان سرمايه گذاري جهاني در راهكارهاي اينترنت اشيا تا پنج سال آينده به حدود 6 تريليون دلار برسد.


معاون رگولاتوري با اشاره به اين كه آگاهي قبلي از نظرهاي ذينفعان در اين بخش زمينه اي فراهم مي كند تا مقررات كاملتر و بهتري وضع شود، از علاقمندان و ذينفعان دعوت كرد در اين نظرسنجي مشاركت كرده و پاسخ هاي خود به سوالات طرح شده در اين باره را به صورت مكتوب تا پايان مرداد سال جاري به معاونت بررسي هاي فني و صدور پروانه رگولاتوري ارسال كنند.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =