۰ نفر
۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۰

طبقه متوسط هر جامعه‌ای گنجینه‌ی معنوی و انسانی آشکار و نهان آن سرزمین است. طبقه متوسط اگر به لحاظ مالی هرگز به طبقه مرفه ربطی ندارد و عمدتا به طبقه کارگر شبیه است اما به لحاظ فرهنگی دو بال اصلی پیشرو در هر جامعه‌ای است. شدت و ضعف طبقه متوسط در بزنگاه‌های تاریخی باعث شده تا کل بافتار جوامع دستخوش تغییر شوند. طبقه متوسط اما در جامعه ایرانی بروز و ظهور فراوانی داشته‌اند و در عمده مواقع به تثبیت رسیدند. تا اینکه ازسال 1384 تقریبا این طبقه شریف بدلیل بی‌منطقی و ندانم‌کاری و بی‌توجهی مدیران دولت‌های نهم و دهم به بستر احتضار افتاد.

حرف اول: درد معاش باعث شده آئينه روزگار زندگي مردم را رنجور نشان دهد و اين آئينه صدالبته كه حقيقت‌گو است. اما ريشه اين رنجوري چيست؟ مردم شريف و نجيب با همه گرفتاري و رنج معاش، بي فكري‌ها و بي منطقي‌هاي دولت‌هاي نهم و دهم را از ياد نبرده‌اند.

از ابتداي شروع دولت يازدهم تاكنون حال و هوای مردم نشان‌دهنده این مهم می‌باشد که رفتار دولت تدبیر و امید مورد توجه و اعتماد ملت است. رهبری پشتیان دولت هستند و مردم هم در فضایی پراز اعتماد ،به امید روزهای خوش به انتظار نشسته‌اند. اين انتظار ريشه در بي اعتمادي مطلق به همان رفتارهاي خودسرانه و بي‌منطق در دولت‌هاي نهم و دهم دارد.

دولتمرداني كه در طي هشت سال؛ طبقه متوسط جامعه- يعني موتور متحرك و قلب تپنده آن را- به كلي متلاشي كرده و اين قشر مهم را در طبقه نجيب ضعيف حل كردند. طبقه متوسط در هرجامعه‌اي قداست دارد چرا كه بركشيده از طبقه ضعيف است. عمدتا اينگونه است. كارمندان؛ معلمان؛ كارگران؛ دانشجويان و قريب نيمي از جامعه ما تا سال 1384 متعلق به طبقه متوسط بودند. حالا همين طبقه كاسه چه كنم بدست گرفته و محتاج زندگي روزمره شده است.

حرف آخر: همين طبقه متوسط تحليل رفته؛ هيچ اعتمادي به افرادي شبيه دولتمردان متعلق به دوه هاي نهم و دهم ندارد. طرفه آنكه دولت روحاني بواسطه ندانم كاري‌هاي پيشين و عميق همين افراد، در طي اين سه سال گاهي زمينگير شده؛ اما كرامت انساني و شرافت انساني و پرهيز از ريا و تزوير را نيز در حد خود و در درون و برون خود جلوه‌گري داده است. و اين مهم براي مردمي كه هشت سال آزگار جز دروغ و فريبكاري و ندانم كاري چيزي عايدشان نشد بسي مهم است.

پرچم طبقه متوسط با همه رنجوري هنوز بالاست. زنگار اين آئينه با تدبير و اميد پاك شدني بود و هست و خواهد بود و برخاستن طبقه متوسط از بستر احتضار امر و آرزويي دور نيست. محال است مردم دوباره به كساني اعتماد كنند كه همين بستر رنج و تعب را برايشان فراهم آوردند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =