بیمه کارگران ساختمانی، بیکاری و دستمزد ایام بیکاری ندارد

بیمه شدگان مشمول بیمه کارگران ساختمانی به دلیل عدم کارفرمای مشخص و مکانیزم خاص بیمه ای تحت پوشش بیمه بیکاری قرار نمی گیرند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاربری در صفحه مشکلات مردم نوشته است: " بنده در یک کارگاه ساختمانی مشغول به کار میباشم که در امور اداری انجا فعالیت دارم، همکاران بنده که در پایان قرارداد عذر آنها راخواسته اند و یا در بین کار اخراج شده اند جهت برقراری بیمه بیکاری به اداره کار مراجعه نموده و در آنجا به آنها پاسخ داده اند که چون شما در یک کارگاه ساختمانی مشغول بکار بوده اید و کارگر ساده محسوب میشوید بیمه بیکاری به شما تعلق نمیگیرد و طبق قانون جدید حتی اگر اخراج هم شوید چون کد کارگاه خورده بیمه بیکاری تعلق نمیگیرد.حال سوال من اینست بنده که به عنوان اداری در آنجا لیست بیمه من رد میشود آیا میتوانم در صورت تعدیل نیرو در پایان قرارداد از بیمه بیکاری استفاده کنم ؟ در صورت اخراج چطور؟ و اصلاً همچین قانونی وجود دارد که مانع از برخورداری کارگران از بیمه بیکاری شود؟ خواهشمندم بصورت شفاف پاسخ دهید تا تکلیف خیلی از ما کارگران مشخص گردد.

در این زمینه روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی پاسخ داد: بیمه در تامین اجتماعی را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد.

1-بیمه های اجباری؛ که با اشتغال فرد در کارگاه و کارخانجات بوجود می آید. در این نوع بیمه وجود دو شرط موجب پوشش بیمه اجباری می شود. اول داشتن کارفرما و تبعیت از دستورات و خواسته وی دوم دریافت دستمزد و حقوق به هر شکل.

2-نوع دوم بیمه های خویش فرما هستند. در این نوع بیمه کارفرمایی متصور نیست و دستمزدی هم دریافت نمی شود و خود شخص با پرداخت حق بیمه مشخصی که بر اساس توافق با سازمان تعیین می شود مشمول مقررات عام تامین اجتماعی قرار می گیرد. این نوع بیمه به دو دسته تقسیم می شود: اول بیمه اختیاری دوم بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد.

3-بیمه های خاص:نوع دیگری در بیمه تامین اجتماعی وجود دارد که ترکیبی از دونوع فوق است. در این نوع بیمه، بیمه پردازی از طرف خود شخص انجام می شود. یعنی خود فرد با پرداخت مستقیم بخشی از حق بیمه به سازمان مذکور به طور رودررو با سازمان در ارتباط است. در نوع اول کارفرما موظف به بیمه کردن کارگران است اما در این نوع کارفرمای مشخصی وجود ندارد و مسئول پرداخت بخشی از حق بیمه خود کارگر یا متقاضی است. و اگر بیمه را نپردازد از شمول بیمه خارج می شود. لذا از این جهت همانند بیمه خویش فرماست. ولی از آن جهت که این بیمه ها طبق قانون بوجود آمده و سازمان تامین اجتماعی موظف به بیمه کردن آنهاست، بیمه اجباری بحساب می آید. مثل بیمه اجباری کارگران ساختمانی و یا بیمه رانندگان برون و درون شهری. در مورد بیمه اجباری کارگران ساختمانی، کارفرمای مشخصی که مسئول پرداخت حق بیمه بابت کارگران کارگاه باشد وجود ندارد و در واقع خود کارگر با پرداخت حق بیمه سهم کارگر مشمول بیمه قرار می گیرد.

عدم وجود کارفرمای مشخص باعث می شود اصولا برخی از خدمات و تعهدات سازمان منتفی شود. مثل بیمه بیکاری و غرامت دستمزد ایام بیماری. زیرا بیمه بیکاری برای این افراد همانند کارگاههای ثابت و دائمی نیست و اخراج و ترک کار در سازوکار بیمه کارگر ساختمانی وجود ندارد. ضمن این که در بیمه کارگران ساختمانی 3 درصد حق بیمه، بیمه بیکاری دریافت نمی شود.

با توجه به توضیحات فوق بیمه شدگان مشمول بیمه کارگران ساختمانی به دلیل عدم کارفرمای مشخص و مکانیزم خاص بیمه ای تحت پوشش بیمه بیکاری قرار نمی گیرند.

 

 

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =