عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، از شناسایی دو شرکت تولیدکننده محتوای دیجیتالی برای اجرای زیرساختهای پروژه خدمات مکان محور (نقشه برخط بومی) به عنوان زیرپروژه جویشگر بومی خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل ازمركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، خسرو سلجوقي با تشريح عملياتي كردن پروژه بومي خدمات مكان محور (نقشه برخط بومي) كه امكان توليد اطلاعات مكان محور را فراهم مي كند گفت: طي اعلام فراخوان، دو شركت توليدكننده محتواي ديجيتالي براي اجرا و توسعه زيرساختهاي پروژه خدمات مكان محور و شناسايي شدند.
به گزارش مهر، عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات ايران گفت: اين طرح يكي از زيرپروژه هاي جويشگر بومي است كه امكان توليد خدمات برمبناي داده هاي تصويري و نقشه را فراهم مي كند.


وي ادامه داد: هم اكنون دو شركت بخش خصوصي در اين زمينه اعلام آمادگي كرده اند و به صورت داوطلب در حال اجراي اين طرح هستند كه در صورت اتمام آن، امكان ارائه خدمات تصويري نقشه بر مبناي محتواي بومي براي كاربران فراهم مي شود.


سلجوقي اجراي اين پروژه را يكي از اهداف پروژه ۱۰ برابر كردن توليد محتواي داخلي با رويكرد كسب و كار ديجيتالي و با مشاركت حداكثري بخش خصوصي به عنوان يكي از پروژه هاي مدنظر اقتصاد مقاومتي عنوان كرد و افزود: آمارها نشان مي دهد كه در سالهاي اخير نزديك به ۸۳ درصد داده ها به سمت داده هاي ويدئويي در حركت است و با توسعه همزمان تلفن هاي هوشمند و اينترنت پرسرعت همراه، يك فيلم به سرعت در اختيار مصرف كنندگان قرار مي گيرد.


وي با بيان اينكه به تدريج داده هاي متني و نوشتاري در حال كاهش است، گفت: بايد زمينه هاي توسعه ويدئو و تصوير بر بستر شبكه فراهم شود. برهمين اساس يكي از اين پروژه ها مي تواند توليد اطلاعات مكان محور باشد.


عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات ايران، اجراي پروژه هاي مرتبط با توليد محتواي بومي را در راستاي تكاليف قانوني راه اندازي شبكه ملي اطلاعات برشمرد و گفت: بايد رفتار استفاده از محتواي فضاي مجازي در كشور تغيير يابد. متاسفانه هم اكنون به دليل نبود فرهنگ استفاده از اطلاعات و داده هاي مفيد در كشور، شاهد انتشار و جابجايي حجم عظيمي از اطلاعات غيرمفيد و بي اساس در شبكه هاي اجتماعي هستيم.


وي، با تاكيد براين كه در جهت فرهنگ‌سازي و توليد محتواي مفيد، موضوع ۲ برابر كردن محتواي داخلي تا پايان سال و نيز ۱۰ برابر كردن آن تا پايان برنامه ششم، به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تكليف شده است، تصريح كرد: در اين نهضت، مردم بايد هم توليدكننده و هم مصرف كننده محتوا باشند و دولت به عنوان ايجاد زيربنا، نقش خود را ايفا كند.


وي با اشاره به ۸۰ پروژه اي كه از اين بابت دريافت شده است، خاطرنشان كرد: يكي از اين پروژه ها طرح جويشگر بومي است كه در ايجاد ارزش افزوده در حوزه محتوا و استفاده حداكثري از توان داخلي و كسب درآمد براي بخش خصوصي بسيار مفيد خواهد بود.


سلجوقي با تاكيد براين كه با اجراي طرح توليد داده هاي مكان محور، ديگر نيازي نيست كه گوگل بخواهد مشخصات مكان ها و نشاني هاي كشور ما را در اختيار كاربران قرار دهد، اضافه كرد: اين اطلاعات بايد به صورت بومي توليد شود و مصرف كنندگان، اين محتوا را توليد و مديريت كنند.


وي با بيان اين كه در اين پروژه قصد الگوبرداري از «گوگل مپ» را نداريم افزود: از زمان تولد وب ۲ واژه هايي مانند «كرات فاندينگ» و « كرات سورسينگ» وارد فضاي كسب و كار شد كه اين اصطلاحات براي تامين جمعي سرمايه و جمع سپاري سرمايه ها به كار گرفته مي شد. به اين معني كه در دنياي توليد محتوا، تنها يك نفر نبايد سرمايه گذاري كند و علاقه مندان به توليد محتوا نيز مي توانند به روشهاي مختلف در اين زمينه حضور داشته باشند.


عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات ايران با اشاره به اينكه با اين روش توليد محتوا، اطلاعات با كمترين هزينه و سريعترين زمان ممكن، ديجيتالي مي شود گفت: برآوردها نشان مي دهد كه در سطح جهاني، مقوله توليد محتوا به سرعت در جريان است به نحوي كه توليد محتوا به طور سالانه چهار برابر مي شود. اين درحالي است كه هدفگذاري ما در توليد محتوا براي سال جاري دو برابر است. اين به معني نصف ميانگين رشد جهاني محتوا است كه غيرقابل دسترسي نيست.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 566095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =