پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل در مناطق محروم 10 استان نتیجه داد/ سوادآموزی به 8339 زن و دختر

بررسی آمار های دوساله معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری بیش از ۳۸۰۰ زن و دختر بی سواد با پوشش تحصیلی ایجاد شده با سواد شدند.

به گزارش خبرآنلاین، امروز تمام جهان در یک تلفن همراه هوشمند خلاصه شده، از اعلام لحظه به لحظه نتایج المپیک گرفته تا اطلاع از جز به جز مناظره دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ایالت متحده، همه ما فکر می کنیم که از همه چیز با خبریم و در کسری از ثانیه از اخبار نیمکره دیگر کره زمین با خبر می شویم، اما در همین دنیای آنلاین کسانی هستند که احتمالا حتی بودنشان هم برای بسیاری از ما باور پذیر نیست. افرادی که نه در نیمکره دیگر کره زمین که در کشور خودمان یا حتی همسایگی ما زندگی می کنند و دنیای دیجیتال روی خوشی به آنها نشان نداده است. فقر، بی سوادی و محرومیت بزرگترین مانع آنها برای برخورداری از حقوق برابر با دیگر شهروندان شده و در این میان دختران اوضاع به مراتب بدتری دارند.

دخترانی بر حسب تقدیر در خانواده یا منطقه ای محروم زندگی می کنند و از تحصیل بازمانده اند، حضور آنها برای بسیاری از ما باور پذیر نیست اما وجود دارند، دخترانی که معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با همکاری وزارت آموزش و پرورش طرح گسترده ای را برای حمایت از آنان به مرحله اجرا درآورده تا بر اساس آن امکان ادامه تحصیل و حضور فعال در جامعه را پیدا کنند.

بر اساس تفاهم نامه ای که معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در سال 93 با هدف افزايش پوشش تحصيلي دختران بازمانده از تحصيل مناطق محروم در 10 استان  بوشهر، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، خوزستان، سيستان و بلوچستان، كرمان، لرستان، گلستان، مركزي و هرمزگان با وزارت آموزش و پرورش به امضا رسانده  در این سال 10 درصد از دختران بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی تحت پوشش قرار گرفته اند. 

بر اساس این آمار در سال تحصیلی 93- 94 در مجموع 3839 دانش آموز دختر بازمانده از تحصيل تحت پوشش معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار گرفته و شاخص هاي دسترسي آنان  به مراكز و منابع مورد نياز آموزشي افزایش چشمگیری یافته همچنین با توجه به اینکه برخی از این دختران در موعد مقرر وارد مدارس نشده اند،  نوعی خجالت و خود کم بینی در آنان ایجاد شده که در این خصوص نیز آموزش و پرورش موظف شده تا ضمن ارتقاء فرهنگ این دانش آموزان از طریق برگزاری دوره های مشاوره ای برای والدين دانش آموزان بازمانده از تحصيل نیز اقدام به فرهنگ سازی کند.

مشابه این تفاهم نامه در سال تحصیلی 94- 95 نیز توسط معاونت زنان اجرا شد و افزايش پوشش تحصيلي دختران بازمانده از تحصيل مناطق محروم از طريق تأمين لوازم التحرير و هزينه تحصيلي دانش آموزان و توليد و توزيع بسته فرهنگي ويژه والدين آنها در 10 استان بوشهر، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، سيستان و بلوچستان،‌خوزستان، گلستان، كرمان، لرستان، مركزي و هرمزگان در دستور کار قرار گرفت.این 10 استان دارای بيشترين جمعيت دختران بازمانده از تحصيل ابتدايي در این سال تحصیلی بودند که نتایج حاصل از اجرای طرح نشان می دهد که در این سال نیز  سه درصد از جمعیت دختران بازمانده از تحصیل یعنی 2500 نفر، تحت پوشش معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته اند. آموزش هایی که به شکل کاملا رایگان در اختیار این افراد قرار گرفته است.
در سال تحصیلی 95 - 96 نیز طرحی مشابه اجرا خواهد شد که در حال حاضر مطالعات اولیه آن در حال انجام است.


سواد آموزی به زنان و دختران عشایر
در کنار این موارد، عشایر نیز مورد توجه قرار گرفته اند و بر اساس تفاهم نامه میان معاونت زنان و سازمان نهضت سواد آموزی طرحی تحت عنوان حمايت از توسعه سوادآموزي زنان و دختران عشايري در استانهاي آذربايجان شرقي، اردبيل، فارس وكهگيلويه و بويراحمد اجرایی شد که بر اساس آن دو هزار نفر از زنان و دختران عشاير بي سواد و كم سواد، در گروه سني 10 تا 49سال تحت سواد آموزی قرار گرفتند.
حال با توجه به اینکه حسن روحانی، رییس جمهوری نیز در سخنان خود در اجلاس آموزش و پرورش هزینه کردن برای آموزش را به سرمایه گذاری تشبیه کرده اند، باید دید که  در سال تحصیلی جدید میزان حمایت از زنان و دختران بی سواد وکم سواد چقدر افزایش پیدا خواهد کرد.

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 566766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =