معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره شرایط آبی ایران بیان کرد: کشور ما با کمبود آب و خشکسالی مواجه است و به جای طرح انتقال آب می توان از گزینه هایی همچون باز چرخانی فاضلاب ها، مدیریت منابع ، مدیریت آبهای سدها و چاه ها استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ امروز پروین فرشچی به همراه برخی از معاونین خود به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت، نشست خبری در رابطه با مسائل مختلف از آلودگی های دریای خزر تا شور شدن خلیج فارس داشتند.

آلودگی دریای خزر

پروین فرشچی در ابتدا این نشست خبری در رابطه با دریا خزر گفت: آلودگی های دریای خزر فقط مربوط به فاضلاب ها صنعتی، خانگی و بیمارستانی نیستند، در نقاط شمال ایران در کنار فاضلاب هاف مواد زائد جامد هم یکی از مشکلات اصلی زیست محیطی هستند. البته گاهی آلودگی نفتی و مسائلی مانند برداشت شن و ماسه هم وجود دارد.

او در رابطه با نواسانات دریای خزر گفت: نوسانات سطح دریا نه به عنوان آلودگی بلکه به عنوان یک پدیده طبیعی است که دریای خزر  با آن مواجه است. در حال حاضر متاسفانه چیزی بین 18 تا 24 سانتی متر در سال نوسان آب در دریای خزر وجود دارد، این میزان در خلیج گرگان 24 سانتی متر کاهش وجود دارد.

معاون زیست محیطی سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: یکی از علت های های نگرانی در رابطه با خلیج گرگان هم همین مسئله پسروی های آب است  کارگروه ملی برای خلیج گرگان تشکیل شده است که این کارگروه هم برای خلیج گرگان و هم برای تالاب میانکاله با محوریت سازمان حفاظت از محیط زیست هم علل خشک شدن خلیج گرگان را مطرح می کند و هم راه کار هایی برای آن ارائه دهد.

او با اشاره به تصمیمات عجولانه ای مبنی بر لاری روبی دریا خزر ادامه داد: این کارگروه تصمیم دارد عجولانه تصمیم نگیرد، غیر از لایه روبی راه حل های دیگری هم وجود دارد.

فرشچی همچنین به یکی دیگر از مشکلات دریای خزر که ورود گونه های غیر بومی به آن بود اشاره کرد.

او همچنین با بیان اینکه سهم دقیقی از ایران در آلودگی دریای خزر ارائه داد گفت که نوع آلودگی که از طرف ایران وارد دریای خزر می شود با دیگر کشورها متفاوت است از ایران آلودگی از فاضلاب و پس آب های کشاورزی وارد دریا خزر می شود.

فاضلاب ها

او در مورد فاضلاب ها گفت: مسئولیت مدیریت فاضلاب ها با وزارت نیرو است، سازمان محیط زیست باید کنترل کند در این رابطه بارها جلساتی با وزارت نیرو داشته ایم و وزیر نیرو هم برنامه های در رابطه با این موضوع ارائه کرده است. اینکه در فاضلاب های همه شهر ها موفق نشدند کار های خود را اجرا کنند دلایل متعددی دارد برای مثال بودجه زیادی برای این مدیریت بودجه زیادی وجود دارد و وزارت نیرو این بودجه را ندارد..

ضیا الدین الماسی، سرپرست دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست هم در رابطه با فاضلاب ها در مناطق مختلف کشور گفت: شهرهای شمالی سیستم فاضلاب ندارند و علت این هم این است که به علت ساختار خاص، ساخت این سیستم پر هزینه است، البته وزارت نیرو برنامه دارد که با مشارکت بخش خصوصی هزینه این فاضلاب ها را جمع آوری کند.

او ادامه داد: در جنوب هم 8 تا 10 نقطه سیستم تصفیه فاضلاب دارند.

آیا از دریاها آبی به سمنان منتقل می‌شود؟

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره شرایط آبی ایران گفت: کشور ما با کمبود آب و خشکسالی مواجه است و به جای طرح انتقال آب می توان از گزینه هایی همچون باز چرخانی فاضلاب ها، مدیریت منابع، مدیریت آبهای سدها و چاه ها استفاده کرد.

 فرشچی با اشاره به طرح انتقال آب گفت: در همین خصوص مطالعات زیادی صورت گرفته شرکت مشاور وزارت نیرو در حال تکمیل کردن مطالعات خود است اما از لحاظ زیست محیطی سازمان محیط زیست هیچ تصمیمی نگرفته است.

او ادامه داد: انتقال آب از دریای عمان ذره ای امید در آن وجود دارد اما برای دریای خزر بعید است چرا که شرایط آن بسیار متفاوت است وجود جنگلهای هیرکانی، تقلیل ارتفاع و مسیر انتقال آب این موضوع را بحرانی تر می کند.

فرشچی گفت: انتقال آب دریای خزر علاوه بر مشکلات زیست محیطی تبعات اجتماعی زیادی را نیز در پی دارد.

خسارت های آتش سوزی پتروشیمی

 معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط اظهار داشت: متاسفانه آتش سوزی پتروشیمی  در یک ماه اخیر، سه بار رخ داد که بخشی از آن به دلیل سهل انگاری و بخشی دیگر از آن هم  به دلیل نقض فنی بوده است.

او افزود: دو موضوع مهم از این آت سوزی در حال مطالعه است، یکی علل این آتش سوزی ها و دیگری آسیب های زیست محیطی آن.

فرشچی بیان کرد: بررسی اثرات محیط زیستی درباره غرامتی که عربستان و کویت از آتش سوزی اخیر پتروشیمی خواسته‌اند بسیار اهمیت دارد.

او ادامه داد: قبل از اعلام خسارات زیست محیطی و غرامت از جانب سایر کشورها، باید در مناطق تحت مدیریت خودمان، میزان خسارت آتش سوزی پتروشیمی را برآورد کنیم.

او گفت: ارزیابی و برآورد میزان خسارت، افزایش دما، آلودگی حرارتی و نحوه خاموش کردن آتش سوزی پتروشیمی که با فوم صورت گرفته و به خورها و دریاها راه یافته در حال بررسی است.

فرشچی گفت: آلودگی نفتی خلیج‌فارس زیاد نشده است مگر این که حوادت پتروشیمی منجر به افزایش آن شوند.

الماسی هم در ادامه گفت: در دولت یازدهم تقویت همکاری های بین بخشی با شرکت ملی نفت، شرکت نفت فلات قاره و دیگر نهادهای مرتبط را شاهد بوده ایم اما سازمان حفاظت محیط زیست کنترل های مختلفی را روی بنادر، تاسیسات نفتی مستقر در دریا، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها انجام می دهد.

شور شدن آب خلیج فارس

فرشچی با تایید شور شدن آب خلیج فارس گفت: بر اساس مطالعه ای کانونی شوری خلیج فارس در 50 سال اخیر 1.5 درصد افزایش یافته است.

او در رابطه با علل این موضوع گفت: این موضوع دو دلیل دارد، تغییرات اقلیمی و آب‌شیرین‌کن‌های منطقه. ما در این رابطه هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم مگر این که مانع عبور آب از دریا شویم.

فرشچی همچنین گفت: ما قصد داریم تغییرات اقلیم را روی مناطق دریایی ارزیابی کنیم.

 داوود میرشکار مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان محیط زیست هم از آسیب های این شوری برای گونه های حیوانی گفت.

او گفت: پنج گونه لاک پشت دریایی و 50 گونه از آب سنگ های مرجانی در کنار ماهی های زینتی و ماهیان استخوانی، در معرض انقراض هستند.

47237

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام UA ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    2 1
    هیچ راهی بجز انتقال آب از دریای عمان به داخل کویرها وجود ندارد . کشور روز بروز خشکتر میشود و شما فقط تماشا میکنید
  • محسن A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    1 7
    با این کارهای غیر کارشناسی دریای عمان و هم خزر رو خشک نکنید ؟حالا چون خلیج فارس اسمش فارسه بهش دست نمیزنید چون میدونید که کارتون درست نیست