ایران نوشت: دومین همایش زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری که از اول شهریورماه با همکاری وزارت کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش خصوصی آغاز شده بود، دیروز عصر در سالن همایش‌های برج میلاد به کار خود پایان داد.

در این همایش که با تأخیر و کمی بی‌نظمی در ارائه سخنرانی‌ها برگزار شد، بر ضرورت‌های شهر هوشمند، نبود متولی و ناظر، نبود قوانین و مقررات و استاندارد‌سازی و توسعه خدمات شهری با اشتراک‌گذاری داده‌های باز، جمع سپاری، یکپارچه‌سازی مدیریت شهری تأکید شد.

تأکید رئیس جمهوری بر استقرار شهر الکترونیک
جمشــــید انصــــاری معـــاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور که بتازگی از زنجان به تهران آمده و مسئولیت جدید خود را بر عهده گرفته است از میهمانان ویژه این همایش بود. انصاری می‌گوید: دولت تدبیر و امید به توسعه دولت الکترونیک و هوشمند‌سازی تأکید دارد بنابراین یکی از برنامه‌های اصلی دولت، اصلاح نظام اداری و الکترونیکی کردن آن است.

از سوی دیگر دولت بر نقش شهرداری‌ها تأکید دارد چرا که بسیاری از برنامه‌های مشترک مانند توسعه خدمات الکترونیک با همکاری شهرداری میسر است و دولت از برنامه‌های شهرداری‌ها در این زمینه حمایت می‌کند تا به برنامه‌های توسعه دولت الکترونیک شتاب داده شود و سومین موردی که دولت بر آن تأکید دارد حضور و نقش آفرینی بخش خصوصی در این حوزه است تا به سرعت فعالیت‌ها افزوده شود.

معاون رئیس جمهوری در ادامه می‌گوید: توسعه دولت الکترونیک و هوشمند‌سازی را دولت در سال 93 به تصویب رساند و برای سال‌های 94 و 95 طرح‌هایی مشخص کرد تا با مشارکت بخش خصوصی انجام شود. حتی در بحث الکترونیک خدمات اداری بر اطلاع‌رسانی الکترونیک در دستگاه‌های اجرایی کشور تأکید و پیش‌بینی کرده است تا مدت سه سال صددرصد کارها محقق شود. از سوی دیگر باید ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان در شهرداری‌ها تعریف شود و حتی پیش‌بینی می‌شود در مجموع 60 درصد کارها در شهرداری‌ها به صورت الکترونیکی انجام شود.


رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور می‌افزاید: ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات با تأکید بر پایگاه‌های داده و به اشتراک‌گذاری آنها تا 50 درصد در نظر گرفته شده است. استقرار پنجره واحد برای 10 موضوع مهم در دستور کار دولت قرار دارد که توسعه خدمات قابل ارائه از پیشخوان دولت برای توسعه 60 درصدی پیش‌بینی شده است.


انصاری می‌افزاید: اما بحثی که درباره شهر هوشمند وجود دارد این است که چون مقوله شهر هوشمند یک مفهوم است، باید این مفهوم را در بین مردم گسترش داد تا به مطالبه عمومی تبدیل شود ولی به نظر می‌رسد در این باره کاری صورت نگرفته است از سوی دیگر ما هنوز در مرحله شهر الکترونیک هستیم و رئیس جمهوری نیز بر توسعه شهر الکترونیک تأکید دارد بنابراین هنوز وارد فاز شهر هوشمند نشده‌ایم.
وی می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تفاوت مفهومی بین شهر هوشمند و شهر الکترونیک وجود دارد. زیرساخت و سیستم‌های ارتباطی برای شهر الکترونیک، هدف ولی برای شهر هوشمند یک ابزار است و به نظر نمی‌رسد در این مورد به ابزار رسیده باشیم. از این‌رو تا در توسعه مفهوم شهر الکترونیک گام محکم برنداریم، نمی‌توانیم در شهر هوشمند گام‌های بزرگی برداریم پس باید ابتدا وارد شهر الکترونیک و سپس وارد فاز شهر هوشمند شویم.


توسعه خدمات شهری با شهر هوشمند
سهیل مظلوم دبیر اجرایی همایش شهر هوشمند نیز در گفت‌و‌گوی اختصاصی با «ایران» ابتدا همایش سال گذشته را با دومین دوره آن مقایسه کرده می‌گوید: در همایش سال گذشته بحث اشتراک‌گذاری زیرساخت‌ها را هدف قرار دادیم که سه ماه بعد از پایان همایش رگولاتوری مصوب کرد تا مالکان زیرساخت‌ها (توانیر، راه‌آهن، شرکت نفت و...) می‌توانند با اعمال تعرفه‌ای اطلاعات وداده ها دراختیار دیگران قرار دهند.


مظلوم می‌افزاید: اما امسال رویکرد همایش؛ توسعه خدمات شهری است و برای اینکه شهرداری‌ها بتوانند سرویس و خدمات ارائه دهند نیازمند یکسری هماهنگی‌های بین دستگاهی هستند بنابراین باید مدیریت یکپارچه شهری را اجرا کنیم تا بتوانیم با هماهنگی بین دستگاه‌ها و شهرداری‌ها به مردم خدمات ارائه دهیم.
دبیر اجرایی همایش تفاوت عمده همایش امسال را معرفی استارتاپ‌ها و ایده‌های مرتبط با شهر هوشمند و توسعه خدمات شهری عنوان کرده و می‌گوید: برای رسیدن به شهر هوشمند که یک مفهوم است باید تلاش کنیم. در این زمینه از تجربیات کشورها استفاده کنیم ولی باید در کل الگویی تعریف کرده و در کشور پیاده کنیم.


هوشمند‌سازی قلب شهر با مدیریت یکپارچه
در ادامه همایش زیرساخت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند سخنرانان به ضرورت‌های شهر هوشمند، نبود متولی و ناظر، قوانین و مقررات، نبود استاندارد‌سازی و... پرداختند.اسماعیل ثنایی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا باید به سمت شهر هوشمند برویم؟ می‌گوید: وقتی حرف از شهر هوشمند می‌شود، یعنی باید قلب شهر را هوشمند کنیم. در شهر ترافیک، امنیت، سوانح، تروریستی و... وجود دارد بنابراین باید از ابزار‌های موجود استفاده کنیم تا همه به هم متصل شده و هوشمند شوند. به عبارتی با هوشمند‌سازی باید بتوان از یک نقطه در شهر آب، برق، گاز، امنیت، سوانح، حمل و نقل، بهداشت، انرژی، ساختمان‌ها و... را به صورت یکپارچه‌سازی مدیریت کرد.


ثنایی می‌افزاید: . اکنون هریک از بخش‌های شهر (آب، گاز، برق و...) به صورت مجزا با دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌های مختص خود کار را به صورت هوشمند انجام می‌دهد که این روش دیگر در دنیا منسوخ است و نمی‌توان به این شیوه شهر را مدیریت کرد چرا که اکنون با مدیریت یکپارچه صحبت از اطلاعات بزرگ (Big data) مطرح است. شهر هوشمند ازطریق سنسورها و با اینترنت اشیا با اطلاعات دیتا سنتر ارتباط دارد و با تبادل اطلاعات اپلیکیشن‌ها فیت می‌شود و به عبارتی ابری بزرگ بالای تمام ابر‌ها تشکیل می‌شود تا اطلاعات را در آن سطح با هم مخلوط کرده و مدیریت یکپارچه ایجاد شود.عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه می‌گوید: البته برای هوشمند کردن همه شهرها نمی‌توان یک نسخه واحد پیچید و باید نسخه شهر زیارتی با توریستی یا با شهر صنعتی و... متفاوت باشد پس برای توسعه شهر هوشمند باید از تجربه‌های بین‌المللی و همکاری‌های آنان استفاده کنیم.


مقاومت در ارائه اطلاعات باز سد راه شهر هوشمند
در ادامه همایش حمیدرضا قمی مدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه دانش نیز به نقش و وظایف دولت برای جذب مردم و جذب سرمایه‌گذاری در بخش شهر هوشمند پرداخته و می‌گوید: در کشور کارهای هوشمند‌سازی شهر به صورت پراکنده صورت گرفته است و بانک اطلاعاتی متنوعی نیز وجود دارد که می‌تواند ارزش اطلاعاتی خوبی را ایجاد کند ولی بحث این است که باید اشتراک‌گذاری داده‌ها، مشارکت و جمع سپاری و بهسازی فرآیندها صورت بگیرد اگر اطلاعات در بین دستگاه‌ها رد و بدل نشود، شهر هوشمند راه‌اندازی نمی‌شود.وی می‌افزاید: اشتراک گذاری، نوآوری ایجاد کرده و جاذبه سرمایه‌گذاری برای ایده‌های نو، ارتقا‌پذیری سیستم‌ها را به وجود می‌آورد. در دنیا تعریف جدیدی به نام داده‌های باز (داده‌هایی که محرمانه و امنیتی نیستند) وجود دارد بنابراین باید داده‌های باز در بین دستگاه‌ها براحتی رد و بدل شود تا شهر هوشمند شکل بگیرد. در کشورها پرتال‌های داده‌های باز وجود دارد که باید در کشور ما نیز همین اتفاق رخ دهد که البته علت مقاومت بحث امنیتی و محرمانه بودن برخی از اطلاعات است که باید این مورد نیز استاندارد‌سازی شود.قمی به مشارکت و جمع سپاری اشاره کرده و می‌گوید: در همه کشورها بخش خصوصی به بحث شهر هوشمند ورود کرده است و پیشران هوشمند‌سازی شهر، شهروند هوشمند است. تأمین مالی و جمع‌آوری داده باید با همکاری شهروندان هوشمند صورت بگیرد از نظر سرمایه‌گذاری باید مردم هم کمک کنند.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =