رهبرانقلاب: حل مشکلات اقتصادی، مسئله اول کشور است

رهبر انقلاب اسلامی دولت را به دوری از حواشی به‌خصوص در ماه‌های آینده که همراه با مباحث انتخاباتی است، توصیه کردند و افزودند: دولت نباید به هیچ‌وجه خود را سرگرم بحث‌های انتخاباتی کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار آقای روحانی رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای دولت یازدهم، هفته دولت را فرصتی مغتنم برای ارائه گزارش به مردم از کارهای انجام گرفته خواندند و نکات مهمی را در قالب ۷ سرفصل در زمینه های «اقتصاد مقاومتی»، «سیاست خارجی»، «علم و فناوری»، «امنیت»، «فرهنگ»، «برنامه ششم» و «فضای مجازی» به‌عنوان اولویت های اصلی کشور و نقشه راه دولت یازدهم در یک سال پیش رو بیان کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با تبریک هفته دولت، یاد شهیدان رجایی و باهنر را به‌عنوان «الگوی اخلاص، پرکاری و مردمی بودن» گرامی داشتند و با اشاره به برخی تلاشها برای تطهیر منافقان روسیاه که عامل این جنایت بودند، افزودند: متأسفانه برخی تلاش دارند تا برای این جنایتکارانی که هزاران نفر از مردم عادی تا مسئولان و شخصیت های برجسته را به شهادت رساندند، فضای مظلومیت ایجاد و چهره نورانی امام راحل(ره) را خدشه دار کنند اما این دستهای خبیث و مغرض به نتیجه نخواهند رسید و همانند گذشته ناکام خواهند ماند.

حضرت آیت الله خامنه ای سپس به گزارش رئیس جمهور و برخی اعضای دولت، از اقدامات انجام گرفته اشاره و خاطر نشان کردند: این گزارشها بسیار خوب بودند و باید به اطلاع مردم رسانده شود، زیرا سرمایه اصلی، مردم و اعتماد و امید آنان است.

ایشان اداره کشور به‌وسیله قوه مجریه را با توجه به گستردگی و تنوع مسائل و انتظارات فراوان و همچنین مسائل و مشکلات، بسیار سخت دانستند و با اشاره به گذشت سریع سه سال از عمر دولت یازدهم گفتند: دولت باید با برنامه ریزی و جدیت، حداکثر بهره برداری را برای کار و تلاش در یک سال باقیمانده انجام دهد.

رهبر انقلاب اسلامی دولت را به دوری از حواشی به‌خصوص در ماههای آینده که همراه با مباحث انتخاباتی است، توصیه کردند و افزودند: دولت نباید به هیچ وجه خود را سرگرم بحثهای انتخاباتی کند بلکه باید تا آخرین روز کاری، برای کار، تلاش و حل مشکلات برنامه ریزی کند و بهترین تبلیغ برای دولتِ در رأس کار، اقدام و عمل آن دولت است.

ایشان همچنین هفته دولت را فرصتی مغتنم برای ارزیابی منصفانه عملکرد دولت از جانب مردم و نخبگان دانستند و گفتند: انتقاد، ضرری ندارد اما این انتقاد باید منصفانه و همراه با ارائه راهکار صحیح باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای بعد از بیان نکات مقدماتی، هفت سرفصل را به‌عنوان اولویتهای اصلی کشور و نقشه راه دولت یازدهم بیان کردند.

«مسائل اقتصادی و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی»، اولین سرفصلی بود که رهبر انقلاب اسلامی بیان کردند و گفتند: امروز مشکلات و گره‌های اقتصادی، مسئله اول کشور است که باید حل شوند و حل آنها در گرو اجرای صحیح و دقیق سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

حضرت آیت الله خامنه ای با قدردانی از گزارش معاون اول رئیس جمهور در خصوص فعالیتها و اقدامات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، بر لزوم پیگیری جدی و قدم به قدم همه طرح ها تا رسیدن به مرحله آخر تأکید کردند و افزودند: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید همه فعالیتهای پر حجم و گسترده اقتصادی در بخشهای دولتی و خصوصی را رصد و مراقبت کند که همه این فعالیتها، همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی باشند.

ایشان تأکید کردند: باید قاطعانه مانع از ادامه طرح ها یا برنامه‌های اقتصادی غیرهمسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی شد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید همه ظرفیتهای کشور در بخشهای کشاورزی و صنعت به میدان آورده شوند، خاطرنشان کردند: یکی از الزامات مهم عملی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی،

«گفتمان‌سازی» است که با تبیین صحیح این سیاستها و تأثیرات آن، از جانب مسئولان، امکان‌پذیر است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، حرکت علمی سالهای اخیر کشور و پیشرفتها در بخشهای هوافضا، نانو، هسته‌ای و زیست‌فناوری را ناشی از گفتمان‌سازی حرکت علمی و نهضت نرم‌افزاری در ۱۲ سال گذشته دانستند و خاطرنشان کردند: در موضوع اقتصاد مقاومتی هم باید چنین گفتمانی در جامعه شکل بگیرد.

ایشان با تأکید بر اینکه اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیازمند اقداماتی فراتر از کارهای متعارف دولت در عرصه اقتصادی است، افزودند: برای عملی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید کاری جهشی و خارج از روالِ کارهای روزمره و متعارف انجام شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، «واگذاری اختیارات تصمیم‌گیری به استانها»، «هدایت تسهیلات بانکی و همچنین حجم عظیم نقدینگی به‌سوی تولید»، «مشوّقهای صادراتی»، «پرداخت به‌موقع بهای محصولات کشاورزی» و «توجه جدی به روستاها و صنایع تبدیلی» را از جمله اقدامات اساسی و ممکن برای عملی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی خواندند.

ایشان موضوع «دیوان‌سالاری» و «مقررات دست و پا گیر برای تولیدکنندگان و کارآفرینان» را یکی از موانع اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی برشمردند و افزودند: یکی دیگر از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی، حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: طرحهایی که در داخل به‌وسیله شرکتهای دانش‌بنیان قابل اجرا هستند، نباید به شرکتهای خارجی داده شوند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای به سرفصل دوم یعنی «سیاست خارجی» پرداختند و با اشاره به اینکه سیاست خارجی یکی از اولویتهای دولت آقای روحانی بوده است، افزودند: من با این موضوع موافقم و همواره معتقد به کار دیپلماسی بوده‌ام اما باید توان دیپلماسی را به صورت مناسب و متوازن در دنیا توزیع کرد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین باید سهم مناسب خود را در سیاست خارجی کشور داشته باشند.

ایشان با تأکید بر ضرورت اتّخاذ موضع فعال در سیاست خارجی، گفتند: در مسائلی همچون مسائل منطقه که بسیار پیچیده و در هم تنیده است، باید با دقت و هوشیاری و قدرت فکر، و فعال و اثرگذار وارد میدان شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای لزوم استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای پیشرفت اقتصاد را نیز مورد تأکید قرار دادند.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به غیرقابل اتکا بودن رفتارهای ظاهری در فضای دیپلماسی، گفتند: تنها چیزی که در دیپلماسی می‌تواند مورد اعتماد قرار گیرد، کار ثابت، مُسلّم، امضاشده و قابل احتجاج است.

ایشان با تأکید بر اینکه باید از بدحسابی آمریکاییها در قضیه برجام، تجربه آموخت، خاطرنشان کردند: این تجربه به ما می‌آموزد که به وعده‌های هیچ‌یک از دولتها در آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد و نباید در مقابل وعده آنها اقدام نقد انجام داد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: انتقاد من به موضوع برجام به بدعهدی و خباثت طرف مقابل مربوط می‌شود نه عناصر خودمان؛ زیرا مذاکره‌کنندگان ما به اندازه توان خود تلاش شبانه‌روزی انجام دادند و ما قدردان این زحمات هستیم.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود به موضوع «علم و فناوری» به‌عنوان سرفصل سوم نقشه راه دولت اشاره کردند و گفتند: کشور برای پیشرفت نیازمند علم و فناوری است و در سالهای گذشته پیشرفتهای خوبی در این عرصه به‌دست آمد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با انتقاد از کاهش شتاب رشد حرکت علمی در سالهای اخیر، خاطرنشان کردند: سرعت حرکت علمی در دنیا بالا و فاصله ما نیز با پیشرفت علمی دنیا زیاد است، بنابراین برای جبران این عقب‌ماندگی هیچ چاره‌ای جز افزایش شتاب رشد حرکت علمی وجود ندارد و باید گفتمان پیشرفت علمی در کشور ادامه یابد و متوقف نشود.

ایشان همچنین بر لزوم افزایش بودجه پژوهشی دانشگاهها و پرداخت کامل بودجه ناچیز کنونی و همچنین ارتباط دانشگاه و صنعت تأکید کردند.

چهارمین سرفصلی که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند، موضوع «امنیت» بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: به لطف خداوند و با تلاش و زحمات قابل تقدیر نیروهای نظامی و امنیتی در حالی که کشورهای منطقه مملو از حوادث و ناامنی هستند، کشور از یک سپر امنیتی مستحکمی برخوردار است.

ایشان، «روحیه انقلابی و دینی مردم» را یکی از عناصر اصلی سپر امنیتی مستحکم کشور دانستند و تأکید کردند: به هیچ‌وجه نباید در این سدّ دفاعی ملی خللی ایجاد شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه تشکیلات نظامی و امنیتی کشور یکی دیگر از عناصر سپر امنیتی مستحکم کشور است، خاطرنشان کردند: باید همواره به این تشکیلات کمک شود و مورد تشویق نیز قرار گیرند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، تجهیزات و امکانات دفاعی کشور را سومین عنصر ایجاد سپر امنیتی خواندند و افزودند: دشمن از افزایش توان دفاعی و موشکی کشور نگران است؛ بنابراین باید به افزایش توان دفاعی کمک و از آن حمایت کرد.

مسئله «فرهنگ» پنجمین سرفصلی بود که رهبر انقلاب اسلامی به عنوان یک اولویت بسیار مهم کشور بر آن تأکید کردند و افزودند: فرهنگ شامل ادبیات، هنر، سبک زندگی، رفتار و اخلاق اجتماعی است و دستگاههای فرهنگی در تمام این بخشها مسئولیت و وظیفه دارند.

ایشان افزودند: بنده طرفدار جزم‌اندیشی، فشار و اختناق در عرصه فرهنگ نیستم بلکه به آزاداندیشی اعتقاد راسخ دارم اما آزاداندیشی به معنای ولنگاری و اجازه دادن به دشمن برای لطمه زدن نیست.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به انجام اغلب کارهای خوب و مفید کشور به‌دست جوانان مؤمن و انقلابی این سؤال را مطرح کردند که چرا باید تئاتر یا فیلمی تولید شود که تیشه به ریشه ایمان این جوان بزند؟

رهبر انقلاب اسلامی، عملکرد دستگاههای فرهنگی را در هر دو سطح «آفندی» و «پدافندی» ضعیف ارزیابی کردند و با تأکید بر اهمیت پرداختن به عرصه‌های متنوع فرهنگی و همچنین در نظر گرفتن انگیزه‌ها و سوابق شخصیتهای فرهنگی، افزودند: آیا نباید مسئولان فرهنگی، آن کسی را که عمرش را در خدمت به دین و انقلاب اسلامی گذرانده به فردی که در تمام عمر خود قدمی در راه دین و انقلاب برنداشته و حتی گاهی ضربه نیز زده است، ترجیح بدهند؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای در جمع‌بندی این سرفصل تأکید کردند: در فرهنگ باید روحیه آزاداندیشی همراه با برنامه‌ریزی عادلانه وجود داشته باشد و با هدایت و کمک به رویشهای خوب جلوی ضربات فرهنگی گرفته شود.

ششمین سرفصل از اولویتهای کشور و نقشه راه دولت، موضوع اهمیت برنامه ششم توسعه و لزوم تسریع در نهایی کردن آن بود.

ایشان با اشاره به تأخیر در ارائه برنامه ششم توسعه، افزودند: برنامه‌های توسعه، هماهنگی و هم‌افزایی ایجاد می‌کنند و همچون حلقه‌های یک زنجیر، کشور را به اهداف برنامه چشم‌انداز می‌رسانند، بنابراین با پیش بردن سریع برنامه ششم، نگذارید کار بیش از این متوقف شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای هفتمین سرفصل از توصیه‌های خود به دولت را مسئله فضای مجازی خواندند و گفتند: فضای مجازی، دنیایی رو به رشد، بسیار وسیع و غیرقابل توقف است که فرصتهای بزرگ و در عین حال تهدیدهایی را هم می‌تواند به همراه داشته باشد.

ایشان با تأکید بر ضرورت استفاده حداکثری از فرصتهای فضای مجازی و دفع تهدیدهای آن، هدف از تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی را همین مسئله بیان و خاطرنشان کردند: باید در ایجاد شبکه ملی اطلاعات و راه‌اندازی آن تسریع شود.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع حقوقهای نجومی اشاره کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه نباید از این قضیه به آسانی عبور کرد، خاطرنشان کردند: اعتماد مردم در این قضیه ضربه فراوانی خورده است، زیرا مردم و جوانان تحصیلکرده دریافتهای خود را با این دریافتهای غیرعادلانه مقایسه می‌کنند و این سؤال را می‌پرسند که بر اساس چه معیار و امتیازی و به دلیل انجام کدام کار ویژه این حقوقها پرداخت شده است؟

ایشان با تأکید بر لزوم عزم راسخ و برخورد قاطع با مسئله حقوقهای نجومی در تمام قوا و سازمانها افزودند: در موارد بجا و لازم، قوه قضائیه نیز باید ورود و با متخلفان برخورد کند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571370

برچسب‌ها