محمدابراهیم طاهریان، سفیر ایران در آنکارا در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، آخرین تحولات در حوزۀ روابط میان ایران و ترکیه را مورد بررسی قرار داد.

زهرا خدایی: در یک ماهی که پشت سر گذاشتیم، ترافیک ملاقات‌های دیپلماتیک تهران- آنکارا در کانون توجهات منطقه‌ای و جهانی بود. آنگونه که منابع رسمی خبر می‌دهند، محور اصلی مذاکرات و سفرهای مقامات ترک به تهران و همچنین مقامات ایرانی به آنکارا، بررسی راهکارهای حل بحران سوریه و افزایش تعاملات اقتصادی بود.

محمدابراهیم طاهریان، سفیر کشورمان در آنکارا در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری خبرآنلاین در این باره به خبرنگار گروه بین الملل گفت:

سفر مقامات جمهوری اسلامی ایران به ترکیه و خصوصا سفر اخیر وزیر امور خارجه و معاون عربی آفریقایی ایشان به ترکیه در شرایط خطیر منطقه بسیار مهم و ارزشمند و قطعا نشانه توسعه روابط در کلیه سطوح است.

طاهریان افزود: البته یاد آوری می نماییم که از گذشته هم رفت و آمدها و گفتگو های منظم میان مقامات سطوح مختلف سیاسی فرهنگی و اقتصادی ایران و ترکیه در جریان قرار داشته است. سفر هفته گذشته وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه هم در چارچوب برنامه های زمان بندی شده انجام پذیرفت.

سفیر کشورمان در آنکارا در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون دستاورد سفر ظریف و سپس معاون عربی آفریقایی ایشان بیان داشت: جناب آقای دکتر ظریف ملاقات و گفتگوهای صمیمانه ای با وزریرخارجه، ریاست جمهور و نخست وزیر ترکیه و دیگر مقامات در خصوص روابط دو جانبه و دیگر مسائل مورد علاقه منطقه ای و بین المللی داشتند.

همچنین حضور ایشان در نماز جمعه و سپس بازدید از مجلس ملی ترکیه در حوزه دیپلماسی عمومی بسیار در خور توجه بود. در هفته جاری هم سفر معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در رأس هیئتی بلند پایه انجام پذیرفت. در این سفر مهمترین مسائل مورد علاقه منطقه ای به خصوص موضوع مبارزه مشترک با تروریسم و افراط گرایی مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. در چارچوب برنامه های زمان بندی شده میان دو کشور به زودی سفر معاون اول محترم ریاست جمهوری را به ترکیه خواهیم داشت. همچنین بر اساس تصمیم روسای جمهوری و گفتگوهای جناب آقای دکتر ظریف با ریاست جمهوری و نخست وزیر ترکیه حرکت به سمت توسعه حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و ترکیه تا سقف 30 میلیارد دلار با برداشته شدن موانع در حوزه های مختلف سرمایه گذاری، تکنولوژی، برق و انرژی، گاز حمل و نقل و محیط زیست مد نظر قرار گرفته است.

سفیر کشورمان در آنکارا در پاسخ به سوال دیگری پیرامون سطح مراودات اقتصادی کنونی میان ایران با ترکیه و چشم انداز آن افزود:
در شرایط کنونی ارزیابی مثبتی از روند همکاری های تجاری اقتصادی میان دو کشور برقرار است. البته این حجم از مراودات با توجه به دیرینه روابط و علائق میان دو کشور راضی کننده نیست و همان طور که روسای جمهور دو کشور تاکید نموده اند باید با ایجاد ساز و کار های لازم و رفع موانع در بخش های مختلف حجم مبادلات میان دو کشور تا سقف قابل قبول ارتقا یابد.

طاهریان در پایان پیرامون آیندۀ روابط و همکاری میان ایران و ترکیه اظهار داشت:
در چشم انداز کنونی آینده روابط میان ما روشن است. البته منطقه ما دوران خطیر و حساسی را تجربه می کند و در این شرایط از آنجا که ایران و ترکیه دو عضو موثر منطقه هستند می توانند در جهت استقرار صلح و ثبات با هم افزایی و کار مشترک بسیاری از مسائل و معضلات منطقه را حل و فصل نمایند. نگاه مثبت مقامات عالی دو کشور برای توسعه روابط و همکاری ها و نیز عمق روابط و علائق هم پشتوانه مهمی برای تحکیم مناسبات، ارتقاء سطح مراودات وتوسعه همکاری های سیاسی اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =