نشست گرامیداشت سالروز هشتم شهریور 1360 با عنوان «محمدعلی رجایی؛ مردمی یا پوپولیست» با سخنرانی بهزاد نبوی و احمد توکلی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین در این نشست که به همت گروه تاریخ انجمن اندیشه و قلم برگزار می‌شود، مهندس بهزاد نبوی وزیر مشاور و سخنگوی دولت شهید رجایی و دکتر احمد توکلی، وزیر پیشنهادی شهید رجایی و نماینده ادوار مجلس به بیان دیدگاه‌های خود درباره شخصیت فکری و مدیریتی شهید رجایی خواهند پرداخت.

این مراسم روز یکشنبه هفتم شهریورماه از ساعت 17 و 30 دقیقه در محل مسجد الرحمن تهران واقع در خیابان شهید سپهبد قرنی، نرسیده به پل کریمخان، کوچه شهید دهقانی‌نیا (خسرو سابق) برقرار است.
حضور در این نشست برای عموم آزاد است.

در پیش درآمدی که از سوی انجمن اندیشه و قلم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است:

«محمدعلي رجايي، دومين رئيس‌جمهوری ايران كه كمتر از دو ماه پس از انتخابش در هشتم تيرماه ١٣٦٠ در انفجار نخست‌وزيري به شهادت رسيد به يكي از نمادها و الگوهاي مديريتي در جمهوري اسلامي تبديل شد.
رجايي كه پيش از رياست جمهوري يكسال سابقه نخست‌وزيري را در دوره رياست جمهوري بني‌صدر برعهده داشت، سمبل مردمي و ساده‌زيستي در ميان مسئولان جمهوري اسلامي به‌شمار مي‌آيد.
سبك زندگي رجايي، كه پايين‌تر از طبقه متوسط جامعه بود، ارتباط مستقيم و وسیع وي با مردم عادي و رفتار فردي او باعث شد تا شخصيتي متفاوت از دیگر رجال سياسي و مسئولان بروز كند و از اين رو طي ٣٥ سال سپري شده از شهادتش، رجايي همچنان مصداق اصلي شعارهاي مردمي به‌شمار مي‌آید.
در طول همه این سال‌ها هرگاه خواسته‌اند کسی را به ساده‌زیستی و مردمی بودن بخوانند او را به رجایی تشبیه کرده‌اند؛ تشبیهی که گاه از دید افکارعمومی و ناظران، فریبنده و اغواگرانه دیده و خوانده شده است. در این میان همچنین به نظر می‌آید تشبیهاتی از این دست، گاه به چهره واقعی رجایی لطمه زده و مانع از شناخت درست شخصیت فکری و مدیریتی رئیس‌جمهوری شده است که نوستالوژی او همچنان برای مردم ایران دوست داشتنی و محبوب است.
اكنون اين سؤال مطرح است كه سبك مديريتي رجايي چگونه بود؟
وي مردمي بود يا پوپوليست و آيا اين دو با هم متفاوت‌اند؟
برنامه‌ريزي و فعاليت كارشناسي از نگاه شهيد رجايي چه جايگاهي داشت؟
نگاه شهيد رجايي به مقوله آزادي‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي چه بود؟»

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 572056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    9 0
    محمد علی رجایی نمونه ای از رهبران و شخصیتهای سالهای اول انقلاب است که مدل خاصی از حکومت و زندگی و رفتار اجتماعی را زعامت میکرد ولی در این سالها هیچکسی حق مصادره او را برای مطامع سیاسی خویش ندارد .ان شخصی که بناحق خود را میراث دار رجایی معرفی میکند و اینجا و انجا انرا در بوق و کرنا میکند بداند این رفتارهای پوپولیستی دیگر خریداری ندارد .
  • بی نام GB ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    2 0
    شهید رجایی تنها دو ماه بر مسند ریاست جمهوری بود و این زمان بسیار بسیار کوتاهی برای ارزیابی عملکرد کاری و اخلاقی یک فرد است. نکته دیگر اینکه شهید رجایی در جو خاصی از جامعه به ریاست جمهوری رسید که خیلی با شرایط و جو فعلی جامعه تطابق نداشت از این جهت باید در هرگونه ارزیابی جو و "بافت" جامعه در آن زمان حتماً مورد توجه قرار گیرد.