ایرنا نوشت: وزیر نفت عراق امروز ضمن اعلام حمایت کشورش از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، خواستار ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی شد.

جبار علی اللعیبی در اظهاراتی که عاصم جهاد سخنگوی این وزارت خانه در اختیار سایت السومریه نیوز قرار داده، گفت که، باید در بازار جهانی نفت بین عرضه و تقاضا تعادل و توازن ایجاد شود.

وی همچنین تاکید کرد که سیاست عراق گام برداشتن در حمایت از اوپک و تقویت آن است و عراق نقش فعالی را در عملیات حمایت از قیمت نفت بازی می کند.

اللعیبی که هفته گذشته با رای اکثریت نمایندگان از پارلمان عراق رای اعتماد گرفته است، در اولین اظهاراتش بعد از انتصاب به پست وزارت نفت عراق، از شرکت های نفتی خارجی فعال در عراق خواستار افزایش تولید شد.

وی در اولین ابتکارهای خود در وزارت نفت، هفته گذشته با نمایندگان شرکت های نفتی فعال در عراق دیدار کرد تا به آنان اطلاع دهد که قصد دارد تولید عراق را پیش از برگزاری نشست اعضای اوپک در ماه سپتامبر آینده افزایش دهد. 

به گفته عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق، اللعیبی در همین دیدار بر حمایت از فعالیت شرکت های بین‎المللی به منظور افزایش میزان تولید و صادرات نفت خام و گاز طبیعی، تاکید کرد.

کارشناسان نفتی معتقدند، وزیر جدید نفت عراق که هفته گذشته در میانه یک دعوای بزرگ سیاسی به این سمت برگزیده شد، قصد دارد تولید خود را تا پیش از نشست اعضای اوپک در ماه سپتامبر آینده افزایش دهد.

قرار است اعضای اوپک در حاشیه مجمع بین المللی انرژی (آی یی اف)، شامل تولید و مصرف کنندگان عمده از ٢٦ تا ٢٨ سپتامبر (پنجم تا هفتم مهر ماه) در الجزایر نشست مهمی را برگزار کنند. 

خیز وزیر جدید نفت عراق برای افزایش تولید نفت کشورش که با کاهش قیمت بازار جهانی به زیر 35 دلار، از یک کسری بودجه حدودا 30 میلیارد دلاری رنج می برد، از جمله راهکارهایی است که عراقی ها به آن امید بسته اند. 

با این حال طرف های بین المللی گویا از اینکه افزایش تولید عراق در کنار افزایش افسارگسیخته تولید عربستان توازن بازار جهانی را یک بار دیگر برهم بزند، نگران هستند و معتقدند که مازاد عرضه به بازار جهانی نفت، احتمال پیچیدگی بیشتر مباحث میان تولید کنندگان عضو و غیرعضو اوپک را برای محدود کردن تولید، با هدف افزایش قیمت ها، تشدید می کند. 

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده ، تولید کنونی نفت خام عراق حدود چهار میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز است و ٩٥ درصد کل درآمد بودجه کل کشور عراق از محل فروش نفت تامین می شود. 

 

22435

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 572363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =