عصر ایران نوشت: پس از آن‌که برخی فایل صوتی آیت‌الله منتظری را فرصتی برای فاصله‌اندازی میان سیدحسن و دوستان پدرش دانستند هاشمی‌رفسنجانی این انگاره را به چالش کشیده است.

«حاج احمد آقا با درایتی که داشت، تلاش کرد همه آثار امام را حفظ کنند و اسناد مهمی از اظهارات و آثار امام را به‌عنوان سرمایه‌ای بزرگ برای نسل فعلی ثبت کردند. امروز هم فرزندان بزرگوارشان به‌ویژه آیت‌الله حاج سید حسن آقا جای خالی حاج سید احمد را به‌خوبی پُر نگه‌ می‌دارند.»

این سخنان را آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در واکنش به بحث‌های اخیر درباره انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری به‌عنوان مستند خاطرات سال 1367 آن مرحوم بیان کرده است.

روال هاشمی رفسنجانی در موضع‌گیری‌های سیاسی این است که شکیبایی پیشه می‌کند تا تب‌و‌تاب و التهاب فرو بنشیند آن‌گاه نظر خود را ابراز می‌دارد.

در تمام 28 سالی که نماز جمعه تهران را اقامه می‌کرد نیز شاهد بودیم پس از بحث‌های پردامنه که بر سر موارد خاص درمی‌گرفت، قدری تأمل می‌کرد و با طمأنینه موضع می‌گرفت تا از هیجان به دور باشد و در عین حال توازن را برقرار کند. ایفای نقش «بالانسر» تا نگذارد موج‌ها آسیب برساند.

در ماجرای اخیر هم در پی انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری شاهد چند گونه برخورد بودیم: از کسانی چون آقای محمدعلی انصاری که واکنشی بیشتر احساسی نشان دادند تا حجت‌الاسلام علی رازینی که به شرح ماوقع پرداخت و در عین حال تصریح کرد:

«نحوه دادرسی در زمان‌های بحران و جنگ سخت‌گیرانه‌تر بود».

برخی نیز مانند رییس کیهان چنان که انتظار می‌رفت به‌دنبال ارتباطات مشکوک در بیت آیت‌الله منتظری بودند و اتهاماتی را وارد ساختند.

بعضی نیز سکوت را ترجیح دادند. موضع دسته اخیر اما سوژه رادیکال‌هایی شد که می‌خواستند از این فرصت بهره مضاعف ببرند. هم رابطه خدشه‌دار شده خود با یادگار امام به‌خاطر انتخابات خبرگان را ترمیم کنند و هم میان او و طیفی که دستکم به‌لحاظ فکری به آن بیشتر نزدیک است فاصله اندازند. یا بهانه‌ای سازند تا این بار از منظری دیگر سرزنش کنند.

هاشمی اما از زاویه دیگری به موضوع نگریسته چون احساس کرده کسانی و محافلی برآنند از این نمد کلاهی بدوزند و میان سید حسن خمینی و خانواده امام از یک طرف و دوستان مرحوم حاج احمد فاصله بیندازند.

در پاره‌ای تحلیل‌ها بخشی از افول جناح چپ سنتی در حاکمیت جمهوری اسلامی به جز رحلت امام خمینی(ره) ناشی از فقدان حاج سید احمد خمینی هم دانسته و به دوستی شماری از اعضای ارشد مجمع روحانیون مبارز با او اشاره می‌شود.

از این‌رو به فایل صوتی بحث‌انگیز به مثابه فرصتی برای فاصله‌اندازی نگریسته می‌شود.

هاشمی اما به صحنه آمده تا این خط را کور کند و از یادگار امام هم با لفظ «آیت‌الله» یاد کرده است.

او ترجیح داده به‌جای پرداختن به موضوعی که خود در مرکزیت و محوریت آن قرار نداشته و نیز جلسه‌ای که در آن حاضر نبوده موضوع را از زاویه‌ای فراتر تحلیل کند.

از یک طرف سیر مسیری را که به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای انجامیده نقل کرده و از جانب دیگر اجازه نداده این انگاره شکل گیرد که رابطه قبلی هاشمی و دوستان با سید حسن فروکاسته است.

به عبارت روشن‌تر هاشمی نمی‌خواهد از فایل صوتی آبی برای کسانی گرم شود که در زمستان 94 از این که سید حسن امکان حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری را نیافت خرسند بودند و در تابستان 95 از درِ دلسوزی وارد شده‌اند...

29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 572659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    4 22
    فرزند منتظري بايد طبق ماده پانصد و هشت ق.م.ا مجازات شود