۰ نفر
۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۶

کتک خوردن خبرنگار ایران از یک نماینده مجلس جز این که به لحاظ اخلاقی، اوج بی‌فضیلتی یک نماینده را در افکار عمومی به تماشا می‌نهد، از بی‌پناهی قشر خبرنگار هم خبر می‌دهد.

نگاهی به تاریخ روزنامه‌نگاری نشان می‌دهد که وجود یک سندیکا یا نهاد صنفی یا مجموعه‌ای که هویت صنفی داشته باشند و نسبت به چنین آسیبی بر همکار و هم صنف خود دردی مشترک را حس کنند، در چنین مواقعی تا چه اندازه می‌تواند در مقابله با چنین پدیده‌ زشتی کارگشا باشد و درسی بدهد به چنین افرادی تا حداقل دیگران در خاطر داشته باشند که با روزنامه‌گاری که کارش پرسش و پاسخ است و سلاحش قلم نباید برخوردهایی این چنینی صورت داد و لهیب صفت نهیب های مهیب برکشید و کشیده بر صورت روزنامه‌نگار نشاند.

این که می‌گویم درد مشترک دقیقا به این معناست که برای یک لحظه باید خود را به جای روزنامه‌نگار ایران قرار داد که در حال پرسش و پاسخ است و احتمالا به دلیل جسارت های روزنامه‌نگاری حتی لحن او هم شاید تند شده باشد، که باز هم برای یک مسئول و نماینده که خود را آدم با تجربه‌ای می‌داند، این موارد باید طبیعی باشد و نباید سبب شود که از کوره در برود و چنین حرکت ناشیانه‌ و دور از ادب و منش یک نماینده را بروز دهد. در چنین وضعیتی است که ناگهان روزنامه‌نگار متوجه می‌شود به جای حرف برخورد فیزیکی با او صورت گرفته است . در حالی که نهایت عکس‌العمل از یک فرد مسئول در چنین مواقعی که حتی نمی‌خواهد پاسخی بدهد ، ارجاعشان به روز دیگر و حتی مسکوت گذاشتن پاسخ است.

این که یک نماینده مجلس با این همه تجربه‌ای که خود مدعی است، و علاوه بر آن از نظر سنی هم در جای پدر آن روزنامه‌نگار نشسته است؟ قدرت کنترل احساسات خود را ندارد باید در صلاحیت‌های نمایندگی او هم تردید‌های جدی روا داشت.

دقیقا نمی‌دانم که چه باید کرد که از یک سو این گونه حرکت‌های دستمایه برخی بهره‌برداری‌های سیاسی از سوی گروه‌ها و افراد مختلف نشود و از سوی دیگر چنان درس عبرتی به این نماینده داده شود که کسی دیگر جرات و جسارت چنین توهین آشکاری را به صنف روزنامه‌نگاران صورت ندهد.

یک مورد از این گونه برخورد‌ها را نگارنده شخصا از زبان همکار روزنامه‌نگار پیشکسوتمان استاد انوشیروان کیهانی زاده شنیدم، زمانی که در روزنامه همشهری فعالیت می‌کردند. خاطره البته به سال‌های دهه چهل باز می‌گردد که ایشان از قرار خبری را منتشر کرده بود در روزنامه اطلاعات که با واکنش سرگرد مبصر( ریئس وقت شهربانی) روبرو شد و او را به شهربانی خواست و دستور داده بود که وسط سرش یک خط با ماشین سرتراشی قرار دهند به نحوی که مثل یک جاده راه شیری نشان داده شود!

هنوز در خاطرم هست که آقای کیهانی زاده با چه آب و تابی در تحریریه این خاطره را بازگو می‌کرد. بازگشت اقای کیهانی زاده به روزنامه اطلاعات و بیان ماجرا و و اکنشی که روزنامه اطلاعات و همکاران او نشان دادند به اندازه‌ای بود که یکی دو روز بعد به ریس شهربانی وقت دستور داده شد که رسما عذرخواهی کند و ایشان با حضور در تحریریه روزنامه اطلاعات از این کارش ابراز پشیمانی کرد.

یا مواردی را که یکی دو تن از استادان پیشکسوت روزنامه‌نگاری در خاطراتشان آوردند مثل مورد ضرب و شتم یک عکاس از سوی بهروز وثوقی که باز هم به دلیل استقامت و پی گیری سندیکای روزنامه‌نگاران این هنرپیشه نامی وادار به عذرخواهی شد و مورد کمتر توهین امامعلی حبیبی، کشتی گیر معروف که زمانی نماینده مجلس بود و از تریبون مجلس اعلام کرد که روزنامه‌نگاران را می‌توان با یک چلوکباب خرید که چنان موجی بر علیه‌اش در مطبوعات ایران به راه افتاد که مجبور به عذرخواهی رسمی شد.

اگر چه این سال‌ها و در نبود و بسته ماندن در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و بی‌اعتنایی دولت و نهادهای قانونی[وزیر دادگستری و مشکل پلمپ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران] نسبت به اقدام غیرقانونی دادستان مرتضوی از پلمب کردن در انجمن صنفی ،تحرک و هویت صنفی ما روزنامه‌نگاران، به ضعف و فتور و سستی کشیده شده است،‌اما به گمانم این ماجرا می‌تواند سنگ محکی باشد برای همه ما که نسبت به چنین حرکت زشتی واکنش نشان دهیم و نه از آن خبرنگار  که از هویت صنفی و تجاوز و تجاسری که به ما شده است دفاع کنیم. 

در این میانه وظیفه نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس و به خصوص نمایندگانی که سابقه کار روزنامه‌نگاری و مطبوعاتی دارند افزونتر است که از ابزارهای قانونی خود برای فشار بر  این نماینده استفاده کنند و از رسانه‌ای کردن آن هم به دلیل برخی ملاحظات من درآوردی پرهیز نکنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    1 0
    مگه همون نماینده نیست گفته بود بچه و خانم نفرستید مجلس بلا سرشون میارن؟؟؟ در همین مضمون بودش آقا مجلس و هم مجلس قدیم ایشون هم که مثال زدن مجلس و خبرنگاران دوره شاه رو گفتن یعنی بعد 37 سال عذرخواهی آقایون رو ندیدیم نمیدونم هرچی مثال هست مال دوره شاه هست
  • عباس A1 ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    2 0
    سلام.مردم ارومیه از رفتار زشت این نماینده اعلام برائت کنندوبا خبرنگار روزنامه ایران اعلام همدردی نمایند.
  • بی نام IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    1 0
    توبه گرگ مرگه. اصل بد نیکو نگردد ز آنکه بنیادش بدست تربیت نا اهل را چون گردکان بر گنبد است
  • مرتضی A1 ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    1 4
    خیلی معذرت میخوام چرا خبرنگار محترم روزنامه وزین و دروغ پرداز ایران که با رانت دولتی داره چاپ میشه عذرخواهی نکنه وقتی خبرنگار روزنامه ایران سوالی مپرسه و هویت تورکی آقای نماینده روانکار میکنه کسی چیزی نمیگه البته شماها همه بهتورکها حساس هستید اونم به دلیل احساس حقارتی که دارید همین انشاالله نظر بنده منتشر بشه
  • بی نام IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    1 0
    انعکاس بموقع و به اندازه رفتارهای زشت قبلی این نماینده اگر از سوی شما روزنامه نگاران انتشار میافت مانند سخنان سخیف و کثیف این نماینده در هنگام تبلیغات ، و اعتبار نامه این نماینده تایید نمیشد این قلدر رضاخانی امروز نمیتونست این کار رو انجام بده
  • فرید IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    1 2
    اگه به فایل صوتی گوش کنید،خبرنگار تنش ایجاد می کند،هرکس دیگه ای بود اون کارو باید میکرد بخاطر هویتش
  • عبدالکریم A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 3
    مجلس جای مردان راه و استوار اسلام است مجلس دقیقا جای آقای قاضی پور است تا در مقابل زیاده خواهی های ضد انقلاب بایستد و مشت محکم بر دهان یاوه گویان بکوبد . اسلام چهره رحمانی و رعوف دارد اما باید در مواقع لزوم ، چهره خشم خود را در برابر دشمنان نشان دهد . آقای قاضی پور به درستی کار کرده و به دنیا نشان داد که ما در برابر خصم و حرف های ناشایست چگونه می ایستیم و هراسی نداریم آنها بدانند که این مشت ، یک تو دهنی به تمامی بدخواهان نظام و خارج نشینان وطن فروش بود آنها که این روزها ، خبرنگار مذکور را دستمایه حمله به نظام کرده اند اما بدانند که ملت شریف ایران اسلامی پشت اسلام و یاران اسلام خواهند بود . لذا این خبرنگار بایستی محاکمه و درس عبرتی برای دیگر اصحاب رسانه باشد تا حد و حدود خود را بدانند
  • بی نام EU ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    2 0
    هر چند خیلی ساده است که سرنوشت این نامه را هم حدس بزنمولی علاقمندم ببینم این یکی لاری جانی چطور ماست مالی اش میکنه
  • بی نام A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    2 0
    قاضی پور صلاحیت نمایندگی مجلس و تصمیم گیری بر قانون سازی خانه ملت را ندارد و باید اخراج شود
  • احمد IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 2
    دایه های داغ تر از آش و تقویت شده از سوی جریانی خاص در جهت حقوق پایمال شده ترکان ایران.....
  • حمید IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    1 0
    رسماً عذرخواهی کنند؟؟؟ برید تو اینستاگرام ببینید طرفدارهای ایشون و پان ترکها چه فضایی توهین آمیز و قومیتی راه انداخته اند
  • بی نام A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    3 2
    چرا خبرنگار ایران رسما از ملت ترک عذرخواهی نمی کند و چرا روزنامه ایران وی را اخراج نمی کند تا کی توهین به ترکها باید تحمل شود
  • بهروز A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    يكي از مهمترين وظايف خبرنگاران نمايندگي افكار عمومي است چرا كه براي همه مردم اين امكان وجود ندارد كه به شخصه براي كسب اخبار و اطلاعات مراجعه كنند و خبرنگاران به نمايندگي از ايشان اين عمل را انجام و منتشر مي كنند. و براي انجام اين رسالت مهم بايد از او حمايت شود در برابر اصحاب زر و زور.
  • رضا IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    1 0
    همه اینها از روی شکم پری است. شکم که پرباشه جفتک زده میشه
  • عباس A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    1 0
    امیدی به عذرخواهی نیست
  • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    روزنامه‌نگاران را می‌توان با یک چلوکباب خرید
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    این بار اول نیست که به یک خبر نگار توهین میشود بار قبل را حتما به خاطر دارید.بار آخر هم نیست چون کار و حرفه خبر نگاری مدام با این روحیه و افراد اینچنینی سرو کار دارد.باید فکری کرد برای درس آموختن به دیگران.
  • رزمنده سایبری A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    1 2
    وقتی این همه به آذری زبان ها اهانت و جسارت شد شما ها کجا بودید؟ چرا عذرخواهی نکردید؟ مشت قاضی پور مشت یک ملت , تو دهن همه ی کسایی بود که تو این همه مدت به آذری زبان ها اهانت کردند.
  • امير IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    1 2
    من نميدونم چرا هيچ كس اعتراضي به او خبرنگار محترم نميكنه؟ خبرنگار وظيفه اش پرسيدن سئواله نه دعوا و تحريك مصاحبه شونده. من فايل صوتي مصاحبه رو شنيدم حس كردم اين آقاي خبرنگار با قصد و نيت قبلي نه براي مصاحبه بلكه براي تحريك و دعوا اومده بوده. خبرنگاري هم آدابي ميخاد كه متاسفانه اين خبرنگار محترم حداقل تو اين قضيه فاقد اون بود.
  • بی نام EU ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    1 0
    دندان خراب را باید کشید.این تندروی ها جامعه را دو قطبی و به اشوب می کشاند. تحمل این تندرو ها هم حدی دارد.
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    1 1
    آيا رفتار او خبرنگار درست بوده؟ آيا خبرنگار بايد سئوال بپرسه يا طرف مقابلشو تحريك كنه و وارد جنگ و جدل بشه؟ خبرنگار توانا كسيه كه مودبانه سئوالشو بپرسه نه اينكه وارد جنگ و دعوا و تحريك طرف مقابل بشه. البته من به جد معتقدم اون خبرنگار با قصد و نيت قبلي براي تحريك نماينده و ايجاد مسئله اومده بوده وگرنه بعيده خبرنگاري در اون سطح ندونه نبايد وارد جنگ و جدال لفظي بشه
  • يتيم A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    1 0
    ياد اون جمله آخر حرف هاش ميافتم . به عشق ابلفضل يا ابلفضل . چقدر راحت كلام با عمل تعارض دارد . حالا از زبان پدرو مادر همان خبرنگار يا ابوالفضل خودت ميداني پسر مون همانند شما در اين صحنه ازداشتن دودست محروم بود