۰ نفر
۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

تیم ملی کشورمان پنجشنبه شب در دیداری حساس باید به مصاف قطر برود.

عرفان حاج‌بابایی-خبرگزاری آنلاین: تقابل ایران و قطر همیشه حساس بوده است. پنجشنبه شب در ورزشگاه آزادی این بازی بسیار مهم دوباره برای ما تکرار خواهد شد. نه فقط از این نظر که بازی با قطر اولین بازی ما در دور اصلی مقدماتی است، بلکه این بازی همیشه از نظر حیثیتی هم قابل توجه بوده است. مخصوصا اینکه ما در مقدماتی جام جهانی 2014 موفق به شکست قطر در این کشور شدیم. اتفاقی که نیمی از راه رسیدن ما به برزیل را تکمیل کرد. حالا قطر با مربی اروگوئه ای خودش برنامه ریزی های زیادی برای این دوره انجام داده است. با توجه به میزبانی جام جهانی 2022، می توان گفت از این دوره جام جهانی معنای مهم تری برای قطری ها پیدا کرده است. پس به نظر باید انتظار یک قطر متفاوت را داشت. پس بد نیست مروری داشته باشیم بر 5 مسابقه به یاد ماندنی دو تیم که همیشه تقابلی حیثیتی بوده است:

5- ایران 0 - 2 قطر؛ مقدماتی حام جهانی 1998
تیم ایران در راه رسیدن به جام جهانی 1998 فرانسه راه بسیار سختی را پیمود. راهی که سختی آن از 16 آبان 76 و شکست تلخ تیم ما در دوحه آغاز شد. با این باخت محمد مایلی کهن سرمربی وقت تیم ملی از سمت خودش برکنار شد تا پیچیدگی راه ما برای صعود به جام جهانی بیش از پیش شود.

4- ایران 3 - 2 قطر؛ مقدماتی جام جهانی 2006 ( دور اول )
ایران برای صعود به جام جهانی آلمان همراه با برانکو در همان دور اول مقدماتی به مشکل برخورد. شکست در استادیوم آزادی مقابل اردن کار را برای ما بسیار مشکل کرده بود. به گونه ای که جدال 22 مهر 1383 در زمین قطر برای ما حکم مرگ و زندگی را داشت. در آن دیدار حساس تیم ایران موفق شد با درخشش وحید هاشمیان از سد قطر بگذرد و راهی دور دوم مقدماتی شود.

3- ایران 2 - 2 قطر؛ مقدماتی جام جهانی 2014 ( دور اول )
باز هم دور اول مقدماتی جام جهانی و باز هم جدال ایران - قطر این بار در استادیوم آزادی. ایران صعودش را به دور دوم مقدماتی قطعی کرده بود. ولی قطر رقابت تنگاتنگی با بحرین برای صعود به دور بعد به عنوان تیم دوم داشت. عنابی پوشان با 1 امتیاز هم صعود می کردند. اما درخشش اشکان دژاگه در اولین بازی ملی اش برای ایران و 2 گلی که آن روز زد، بازی را تا دقیقه 80 دو بر یک به نفع ما کرده بود. در نهایت گلی که قطری ها در  10 دقیقه آخر بازی وارد دروازه رحمتی کردند باعث شد این تیم به همراه ایران به مرحله دوم مقدماتی جام جهانی برزیل صعود کند تا تبانی آشکار بحرین که در بازی همزمان 10 گل به اندونزی زده بود تا با تفاضل بهتر نسبت به قطر راهی مرحله بعد شود، با تک امتیازی که قطر آن روز از ما گرفت بی حاصل شود.

2- ایران 1 - 0 قطر؛ مقدماتی جام جهانی 2014
خرداد 92 بدون شک یکی از به یادماندنی ترین ماه ها برای مردم ایران است. تیم ملی که برای رسیدن به چهارمین جام جهانی تاریخ اش طبق معمول با سختی مواجه شده بود برای صعود احتیاج به 9 امتیاز از سه مسابقه دشوار داشت، در اولین گام برای صعود باید از استادیوم اختصاصی تیم السد برابر قطر 3 امتیاز می گرفت. جایی که تیم ملی ایران در نهایت موفق شد با پاس طلایی مجتبی جباری و ضربه تمام کننده رضا قوچان نژاد دروازه قاسم برهان را باز کند تا ما با چاشنی خوش شانسی سه امتیاز آن بازی مهم را بگیریم و در ادامه با برد مقابل لبنان و کره جنوبی صعودی دراماتیک به جام جهانی بیست چهارده برزیل داشته باشیم.

1- ایران 1 - 0 قطر؛ جام ملت های آسیا 2015
چند ماه پس از پایان جام جهانی 2014 و در دی ماه 93 کار تیم ملی در جام ملت های آسیای 2015 استرالیا آغاز شد. ایران با برد 2-0 مقابل بحرین گام اول را مطمئن برداشت. اما برای قطعی کردن صعودش احتیاج به برد در دومین بازی برابر شاگردان جمال بالماضی داشت. نیمه اول آن بازی کاملا پایاپای بود. اما در نیمه دوم روی پاس عالی اشکان دژاگه و چرخش فوق العاده سردار آزمون در محوطه جریمه حریف و ضربه دقیق او ایران موفق شد آن بازی سخت را ببرد و به دور بعد صعود کند. شاید بتوان به این فهرست مسابقه تیم های امید ایران و قطر را هم در مرحله گروهی مقدماتی المپیک 2016 ریو اضافه کرد که با شکست 2-1 شاگردان خاکپور همراه بود. شکستی که ما را در دور یک چهارم مقابل ژاپن قرار داد تا با باخت 3-0 مقابل سامورایی ها رویایمان برای حضور در المپیک 44 ساله و ابدی شود.

حال باید به انتظار نشست و دید پنجشنبه شب و در ورزشگاه آزادی شاگردان با انگیزه کارلوس کی روش می توانند گام اول برای صعود به جام جهانی روسیه را سفت و محکم بردارند؟ اتفاقی که مطمئنا با حضور تماشاگران که همیشه از خواسته های اصلی کروش بوده اند، می تواند شیرین و راحت برای ما رقم بخورد.

41257

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =