واحد مرکزی خبر نوشت: وزیر خارجه فرانسه راه حل دیپلماتیک برای رسیدن به یک سوریه واحد را راهی سرنوشت ساز برای کل منطقه و همچنین اروپا ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: باید سوریه ای واحد از طریق روندی دیپلماتیک تشکیل شود.

ژان مارک اِرو در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار به مناسبت فرارسیدن هفته موسوم به سفرای فرانسه، درباره عملیات ترکیه در خاک سوریه گفت: ترکیه به طور نظامی ضد (گروه تکفیری و صهیونیستی) داعش اقدام کرده است. ترکیه کشوری است که آسیب زیادی از تروریسم دیده است.

 ارو افزود: مسائل دیگر از جمله مسئله اقلیت کُرد در سوریه نیز به مذاکرات برای روند صلح در سوریه برمی گردد. این چیزی است که فرانسه برای بدست آوردن آن تلاش می کند. اما  برای این هدف به مقدماتی نیاز است. باید آتش بس برقرار،  بمباران حلب متوقف و  استفاده از سلاح های شیمیایی محکوم شود.

ارو در ادامه گفت: باید از طریق روندی دیپلماتیک در ژنو  سوریه ای واحد ساخت. همچنین سوریه ای که در آن اقلیت ها از جمله کردها، مسیحیان مورد احترام واقع می شوند.  در غیراینصورت جنگی دائم وجود خواهد داشت؛ جنگی بین المللی که در سوریه همچنان ادامه خواهد یافت. جنگی که نه تنها صدها هزار کشته دیگر برجای خواهد گذاشت، بلکه کل منطقه را بی ثبات می کند. همچنین بر کل اروپا نیز تاثیر خواهد گذاشت. فرانسه همچون ترکیه به طور مستقیم و غیرمستقیم  از این بابت آسیب دیده است.

ارو در بخش دیگری از سخنانش به رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: این، تصمیمی دردناک برای ماست چون ما به کشوری بزرگ همچون انگلیس نیازمندیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره سیاست آلمان در پذیرش آوارگان گفت: نخست باید دانست که این آوارگان از کجا می آیند؟ همچنین باید علت آن را دانست. علتش جنگ در سوریه است.  دستگاه دیپلماسی فرانسه برای از سرگیری روند صلح در سوریه تلاش می کند. چون تا زمانی که جنگ در سوریه و عراق وجود داشته باشد، تا زمانی که (گروه تکفیری و صهیونیستی) داعش و تروریست ها آنجا باشند، آوارگان نیز وجود دارند. در نتیجه باید به ریشه ها پرداخت. از سوی دیگر، حق پناهندگی جزو تعهدات ماست. این کاری است که آلمان و همچنین فرانسه به سهم خود انجام داده است.

ژان مارک ارو درباره جنجال اخیر در فرانسه بر سر پوشیدن لباس شنای مخصوص زنان مسلمان نیز گفت: از این بابت نگرانم. فرانسه همواره برای تاریخ و ارزش هایش مورد تحسین بوده است. بحث و جدل فزاینده بر سر موضوعاتی با چنین ماهیتی وجهه ما را خدشه دار می کند. افرادی همواره خواستار قانونی دیگر و ممنوعیت همه چیز هستند و حتی می خواهند قانون اساسی را تغییر دهند. . 

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه درباره مرگ آوارگان در راه رسیدن به اروپا نیز عنوان کرد: این، فاجعه است. من در مورد آوارگانی که از جنگ فرار می کنند، صحبت کردم. باید با قاچاقچیان مبارزه کرد. به همین علت، فرانسه و آلمان تصمیم گرفته اند به عنوان مثال کشتی های ساحلبان را تامین مالی کنند. اما باید گام های بیشتری برداشت. باید با قاچاق در مقایس بین المللی مبارزه کرد. به خصوص باید بر روی برنامه توسعه این کشورها (فقیر) تلاش کرد.

ژان مارک ارو درباره پیمان اتحادیه اروپا با ترکیه برای کنترل آوارگان نیز گفت: باید این پیمان را ادامه داد و آن را رعایت کرد. این پیمان زمینه ساز حل مشکلات زیادی شد. همزمان باید با ترک ها صحبت کرد. اگرچه اختلافاتی با ترکیه داریم اما کشوری بزرگ  است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =