ایسنا نوشت: یک کارشناس حیات وحش معتقد است: زیست‌گاه یوزها با جاده کشی و آسفالت تهدید می شود. احداث بی رویه جاده بدون توجه به سلامت اکوسیستم اصلی ترین تهدید برای زیستگاه های آنهاست .

«پرهام دیباج» کارشناس حیات وحش و تنوع زیستی در مورد علت نامگذاری روز یوزپلنگ در برنامه رادیویی سیاره آبی گفت: در تار و فرهنگ ما بارها به یوزداری و یوزبانی اشاره شده است . در گذشته ایرانی ها و هندی ها یوزها را اهلی می کردن و برای شکار آهو از آن استفاده می کردند و در قبال خدمت یوز به انسان جگر آهوی شکار شده را میدادند.

کارشناس حیات وحش در ادامه گفت : در سال های بعدی در خیلی از مناطق دشتی و بیابانی آسیا به طور پراکنده یوزپلنگ ها حضور داشتند . با آمدن سلاح های شکاری و موتور سیکلت ها به مرور منقرض شدند و تنها زیستگاه امن آنها مناطق کویری مرکزی کشور ما شد. به همین دلیل در سال های اخیر به جای یوز آسیایی ، یوزپلنگ ایرانی نامیده می شود.

به گفته وی،  13 سال پیش اتفاق ناخوشایندی در منطقه بافق افتاد. یوزپلنگ مادر با دو توله خود به دلیل گرما به یکی از باغ های شهر پناه آورده بودند .متاسفانه مردم آن منطقه با ضرب و شتم باعث از بین رفتن یکی از توله ها شدند و یوز مادر هم فرار کرد. بعد از این اتفاق طرفداران محیط زیست تلاش کردند تا این روز را به نام یوزپلنگ نام گذاری کنند.

وی در مورد تعداد یوزپلنگ های موجود در ایران و نحوه زیست آنها با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که نسل یوز پلنگ را زنده نگه داشته است، گفت: در حال حاضر در بیابان های کشورمان 50 قلاده یوزپلنگ داریم . یوزپلنگ محبوبیت خود را در فرهنگ ما مجدد به دست آورده است و مردم مطلع شدند که یوزپلنگ حیوانی نیست که بخواهد به انسان حمله کند.

وی افزود: زیست گاه یوزها با جاده کشی و آسفالت تهدید می شود. احداث بی رویه جاده بدون توجه به سلامت اکوسیستم اصلی ترین تهدید برای زیستگاه های آنهاست .

42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 574308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    4 3
    یوزپلنگ به چه درد می خورد. خانه و ملک و املاک خوب است. ماشین شاسی بلند را عشق است. محیط زیست و حیوانات نابود می شود که بشود مهم حساب بانکی و دارایی های آدم است