در حالی حدود 8 ماه از اولین قرارداد با خودروسازان خارجی می‌گذرد، اما همچنان وضعیت اجرایی تعهدات آنها مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سهم داخلی‌سازی خودرو به میزان 40درصد و صادرات 30درصدی، دو شرط اصلي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي قرارداد با خودروسازان خارجي بود. اين دو شرط در حالي مبنا قرار گرفت كه انتقادهاي فراواني به قراردادهای قبلی با خارجی‌ها وارد می‌شود؛ چراکه زمانی که پژو پس از تحریم‌ها قرارداد با ایران را به صورت یک‌طرفه رها و قطع کرد، هیچ بند و تبصره‌ای در قراردادها دیده نمی‌شد که بتواند جلوی پژو بایستد.

بر این اساس، داخلی‌سازی، یکی از شروط اصلی قرارداد با خودروسازان خارجی است. اما این‌که این شرط تا چه اندازه عملیاتی شود، خود یک موضوع است و به نظر می‌رسد در ابتدای راه با چالش مواجه شده است.

چندی پیش محمدرضا معتمد، مدیرعامل شرکت مشترک ایران‌خودرو - پژو (ایکاپ)، از تولید اولین محصول به نام پژو 2008 با ساخت داخل 20درصد از پایان امسال خبر داد. البته بنا به گفته وی، «این محصول در اسفندماه سال‌جاری تولید و در سال 96 به عمق ساخت داخل 40درصدی برسد.»

برخی قطعه‌سازان عنوان می‌کنند «هم‌اکنون تعداد قطعه‌سازان داخلی که مورد تایید شرکت پژو باشد، محدود بوده و این موضوع موجب می‌شود روند افزایش ساخت داخل قطعات محصولات جدید پژو در ایران با کندی همراه شود.»

اگرچه محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تایید تولید داخلی ۲۰درصدی محصولات جدید پژو، تاکید کرده که «در ابتدای تولید امکان دارد خودروساز با همزمانی تامین قطعات و اطمینان از تولید روبه‌رو شده و تولید مشترک خود را با 20درصد ساخت داخل انجام دهد، اما ظرف ٦ماه آینده به برنامه‌های خود در خصوص افزایش ساخت داخل تولیدات مشترک دست پیدا خواهیم کرد.»

منصور معظمی، معاون وزیر صنعت نیز عنوان کرده است: «خودروسازان خارجی به‌شرطی می‌توانند وارد ایران شوند که علاوه بر استفاده از توان قطعه‌سازان داخلی، محصولات خود را صادر کنند.»

به گفته وی، «شرکت‌هایی مانند پژو و سیتروئن و شرکت‌های دیگری که در آینده می‌آیند، حتما باید ۳۰ تا ۴۰درصد خودروهای تولیدی در ایران را صادر کنند.»

معظمی تاکید کرده است: «سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده حداکثری از توان داخلی در صنعت خودرو است. وجود ۴۰درصد ساخت داخل برای تمام خودروهای جدید ساخت ایران الزامی بوده و بر همین اساس وزات صنعت، معدن و تجارت با خودرو ساز مربوطه برخورد خواهد کرد.»

وی در عین حال متذکر شده است: «یکی از مسایل مهمی که در روزهای گذشته مطرح بوده، داخلی‌سازی 20درصدی پژو 2008 است که گروهی آن را در تضاد با سیاست و برنامه‌های وزارت صنعت می‌دانند، اما این موضوع فقط برای تولید یک خودرو در آغاز همکاری است. با این حال، با توجه به شرطی که وزارت صنعت گذاشته، باید با 40درصد داخلی‌سازی اتفاق بیفتد و تا 3 سال 80درصد برسد.»

معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرده است: «سیاست تولید وزارت صنعت حداکثر استفاده از توان داخلی است و این عدد برای خودروسازان یک الزام است که اگر از آن تبعیت نکنند، وزارتخانه با آنها برخورد می‌کند.»

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 576567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    53 20
    بابا رنو ، پژو ، داچیا و ... نامردن. برید دنبال فیات یا فولکس واگن. اگر اونا هم نشد حداقل برید دنبال برندهای مطرح و با کیفیت چینی. ولی دنبال فرانسوی ها نرید. الان کجاس اون هواپیماهایی که ازش حرف زده شد. کجاس داخلی سازی خودروهای پژو و سیتروئن در ایران؟
    • بدون نام ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
      55 1
      با غير فرانسوي ها هم قرارداد ببنديم همش به خودروسازهامون بستگي داره كه چطور ببندند، اينا اگر اول فكر منافع ملي و اشتغال و انتقال تكنولوژي باشند و بعد سود شركت، با همين فرانسوي ها هم مي تونند برد برد كار كنند ، قوانين بين المللي كاملا مشخص هست و حقوقدان هم كم نيست، منتها يك اراده و حسن نيت لازم هست چيزي كه گمشده است
    • کیوان A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
      5 1
      ایشالا در سال 2116 برای تولید مدل 2008 به توافق میرسن. بعد یه ماشین و با 10 برابر قیمت غالب میکنن که مبادا آشغال سازهای داخلی بهشون بر بخوره.
  • شهاب A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    76 3
    چه برسرمون اومده که مونتاژکاربهترین خودروهای امریکایی شده حیاط خلوت فرانسوی های دغل باز.
    • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
      10 1
      خیلی چیزها بر سرمون اومده،از صادر کننده بودن یخچال و فریزر و کفش و....شدیم وارد کننده همه چیز.چون مدیرای کار بلد رو به اسم اینکه متعهد نیست کنار گذاشتیم در عوض کسی رو آوردیم که کار بلد نیست ولی ادعای تعهد داره
    • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
      7 6
      خودروسازهای امریکایی جلوی خودروسازهای آلمانی و ایتالیایی و ژاپنی حرفی برای گفتن ندارن. برو یه نگاه به ماشینای سوپراستارهای امریکایی بنداز قشنگ می فهمی منظورمو.
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    74 2
    چرا قطعات با کیفیت تولید نمی کنند هر خری جای این خودرسازها بود تا حالا لااقل به خودرو در حد پژو رسیده بود..یه مشت دزد نامردن کارشون سرکیسه کردن مردم خودشونه ..تخته کنید بره این خودروسازیا رو پژو رو میشه با نصف قیمت اینا وارد کرد ...خودرو ساز اینقدر دزد
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    41 3
    چون ما ایرانی هستیم
    • بی نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
      1 6
      شما ایرانی نیستی شما...
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    30 3
    اخه اصن پژو چیه که ما انقدر می خوایم
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    55 2
    تخته کنید بره این خودروسازیا رو پژو رو میشه با نصف قیمت اینا وارد کرد
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    44 2
    پیکان هنوز داره با قیافه پرشیا تولید می‌شه. بعد شما انتظار دارید پژو همکاری کنه؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    40 2
    . بالاخره همیشه باید یک لگنی داشته باشیم که 40 سال تولید بشه
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    17 1
    صنعت نباید متوقف بشه، بلکه باید از یه مدل به مدل جدیدتر انتقال پیدا کنه.
  • شهبازی IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    40 4
    نداشتن خودرو مانند نداشتن مسکن مهم نیست. یعنی شما خودرو نداشته باشید، هیچ اتفاق بدی تو زندگی‌تون نمی‌افته. ولی وقتی می‌ریم صف وای می‌ایستیم تا خودرو 7 میلیونی با وام 35 میلیون بخریم و 4 سال قسطش رو بدیم، معلومه که هیچ اتفاقی نمی‌افته
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    24 1
    من عاشق این ماشین آمریکایی‌های دهه60 هستم. پول داشتم، می‌دادم یدونه تمیزش را می‌خریدم
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    21 0
    با توجه به اینکه خودروهایی که داخل ایران ساخته میشوند هم مونتاژ چین وبدتر هستند ،و اصالتا ایرانی نیستند وبدتر که با قیمت 5برابر باید بخری، نه چینی و نه ایرانی، یک خود رویی از قبل از سال 85 هر چه بود،بهتر و امنتر است
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    22 0
    مسوولين فکرى به حال اين صنعت بيمار بکنند آن را از انحصاردربياورند تاخودروسازان يه تکونى بخورند مگه ما باکره شروع نکرديم بخدا استعداد صنعت گراى ما بيشتره.
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    34 1
    چه حکمتيه هر دولتى آمده اين سياست رو دنبال ميکنه استدلال شون اينه کارگرا بيکار مى شوند اين همه کارخونه تعطيل شده کارگر نداشتند؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    5 10
    خب اونا بیان که باز ما بیکار تر می شیم
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    14 1
    پژو دیگه به خدا از دوره خارج شده ما نمی دونم چرا گیر داده به این
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    10 0
    ایشاالله که پژو نیاد و پراید سوار شیم
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    4 0
    صنعت نباید متوقف بشه، بلکه باید از یه مدل به مدل جدیدتر انتقال پیدا کنه.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 0
    به خاطر انحصارطلبی خودروسازان داخلی با حمایت دولت و مجلس