۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۹

دانشمندان آی.بی.ام ریزترین نقشه 3بعدی جهانی را که هزار تای آن در یک دانه نمک جا می‌شود، در کمتر از دو دقیقه و نیم ساختند و گامی دیگر برای ساخت ابزارهای نانوالکترونیک و روبات‌های پزشک برداشتند.

فریبا فرهادیان: جدیدترین و ریزترین نقشه سه بعدی جهان توسط دانشمندان آی.بی.ام از سه کشور مختلف ساخته شد. این نقشه به حدی ریز است که 1000 عدد از آن بر روی یک دانه نمک جا می‌شود.

به گزارش پاپ‌ساینس، این نقشه در ابعاد 22 در 11 میکرومتر و بر روی یک سطح پلیمری ساخته شده و در آن، هر 8 نانومتر معادل با هزار متر ارتفاع در حالت طبیعی است بنابراین کوه اورست در این نقشه تنها 70 نانومتر ارتفاع دارد. سازندگان این نقشه 3 بعدی از پانصدهزار پیکسل 20 نانومترمربعی در ساخت آن استفاده کرده‌اند.

آرس دارینگ، یکی از سازندگان این نقشه می‌گوید که از مدت‌ها قبل به نظرش رسیده بود که می‌توان به جای اضافه کردن مواد برای ساخت یک نقشه سه بعدی از تکنیک عکس آن یعنی حذف مواد استفاده کرد. بناراین با اتصال یک نوک سیلیکونی کوچک به یک پایه و گرما دادن و تبدیل آن به شکل یک پلیمر و اعمال نیرو توانستند این پلیمر را به شکل دلخواه درآورند. به گفته وی این فرایند تنها 2 دقیقه و 23 ثانیه طول می‌کشد و پس از آن یک نقشه سه بعدی از جهان در مقیاس نانو تولید می‌شود.

شاید بتوان این کار را با کاری که مصریان باستان در تبدیل سنگ به بشقاب با استفاده از اسکنه انجام می‌دادند قیاس کرد. تهیه این نقشه نیز به همین صورت اما در مقیاس ریز و نانو انجام می‌شود. گفته می‌شود از فرایند ساخت این نقشه می‌توان در برای ساخت ابزارهای الکترونیکی در مقیاس نانو و نیز روبات‌های پزشکی جدید بهره گرفت.

تیم آی.بی.ام علاوه براین نقشه توانسته‌اند یک مدل نانو از کوه ماترهورن که بین اروپایی‌ها مشهور است، نیز بسازند. این کوه یکی از بلندترین قله‌های آلپ است که در مرز سوییس و ایتالیا واقع است. دانشمندان آی.بی.ام توانسته‌اند این کوه مرتفع را در یک شیشه ملکولی و به ارتفاع 25 نانومتر بازسازی کنند.

مشروح فعالیت این تیم تحقیقاتی در مجله ساینس به چاپ رسیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 57670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =