۰ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰

*جهانبخش محبی‌نیا

یکی از مشکلات مجلس این است که نمایندگان با کوچکترین اتفاق، دست به نوشتن بیانیه می شوند و امضاهای زیادی جمع آوری می کنند شاید به همین خاطر هم است که متاسفانه با کوچکترین تهدید و یا تطمیع نیز امضای خود را پس می گیرند.

این موارد حقیقتا شایسته پارلمانی در شان ملت نیست. البته تمام نمایندگان به این صورت عمل نمی کنند اما در بسیاری موارد وکلای ملت در صورت تمایل به راحتی می توانند در حمایت از شخص، موسسه یا یک نهاد عمومی و دولتی نزدیک به 150 یا 200 امضا جمع آوری کنند. امضاهای نمایندگان اعتبار بزرگی برای آنهاست و پسندیده نیست که برای این موارد خرج  شود.

بعضی اوقات این رفتارها به نوعی سیاسی کاری هایی است که نمایندگان در نقش دلالان برای یک شخص و یا موسسه ای بیش از 200 امضا جمع آوری می کنند تا نفع منطقه ای ببرند یا مسئولی را جابه جا نمایند. در مورد طرح ها و لوایح هم اوضاع بر همین منوال است بنده بارها شاهد این موضوع هستم که بدون آنکه در مورد امری اطلاعات کافی داشت باشیم به سرعت به جمع آوری امضا می پردازیم.

در مواردی نیز این امضاها به دلیل رفاقت پای بیانیه ها یا برگه های دیگر قرار می گیرد. امضا حیثیت یک نماینده است و حتما باید با یک پشتوانه و معرفت الهی و همچنین شناخت جامعه اتفاق بیفتد تا نماینده تا انتها پای آن بایستد. امضا برای یک نماینده اعتبار اوست به همین خاطر باید پای آن ایستاده و از متن نوشته شده حمایت کند.

این قبیل رفتارها آسیب های جدی به اعتماد مردم وارد می آورد و تا حدی موجب رشد ویژگی های منفی از قبیل نفاق و رودربایستی می شود. در خود مجلس نیز حس همبستگی پارلمانی را کاهش داده رفاقت ها را در میان نمایندگان از بین می برد و ابهت پارلمان را در هم می شکند.

آسیب کثرت امضا و پس گرفتن آن نیاز به بررسی و آمارگیری دارد چرا که نمی توان مدعی شد تنها دامن مجالس اخیر را گرفته است  و محدود به چند دوره اخیر مجلس می شود. حقیقت امر آنست که تاکنون آمار دقیقی از این موضوع تهیه نشده است. اما اگر با بررسی مشخص شود که در مجالس اخیر این رفتارها بیشتر بوده است باید نگران شد چرا که نشان می دهد جامعه از اخلاق و ارزش ها فاصله گرفته است.

همانطور که کارت های اعتباراتی در بانک های بین المللی ممکن است بحران آفرین شود به همان میزان ممکن است در درون کشور نیز رفتارهایی مشابه همچون ماجرای چنین امضاهایی نیزنقشی سیاسی  ایفا کند.

 

نماینده میاندوآب در مجلس دهم

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 576775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =