فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه و عمر چلیک وزیر اتحادیه اروپا و رئیس هیات مذاکره کننده ترکیه امروز در انکارا، دیدار کرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون کمیسیون اتحادیه، ژوهانس هان مسئول توسعه و سیاست های همسایگی اتحادیه اروپا به منظور دیدار با مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه و عمر چلیک وزیر اتحادیه اروپا و رئیس هیات مذاکره کننده ترکیه با اتحادیه امروز در انكارا، انجام شد.

این دیدار درچارچوب نشست عالی گفت و گو بین اتحادیه اروپا و ترکیه صورت گرفت که همه ساله انجام می شود. این هیات اولین هیات اتحادیه اروپا است که بعداز کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته به آنکارا سفر نموده است.

دو طرف بعداز انجام گفت و گوهای رسمی، در نشست مطبوعاتی، نتایج مذاکرت را تشریح نمودند

در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی چاوش اوغلو گفت: نشست عالی گفت و گوی ترکیه - اتحادیه اروپا، فرصتی شد تا نقطه نظرات کشورش در خصوص گروه گولن و نقش این سازمان در کودتای نافرجام و فرایند مذاکرات عضویت ترکیه برای مقامات اروپایی تبیین شود. ترکیه به طور هم زمان در حال مبارزه با گروه های تروریستی گولن، پ.ک.ک، پ.ی.د، داعش و سایر سازمان های تروریستی است، که شمار آنها به 13 -12 می رسد.

چاوش اوغلو به ویژه ناراحتی شدید دولت آنکارا از فرصت ها و امکاناتی که گروه های تروریستی مخالف ترکیه به ویژه پ.ک.ک در کشورهای اروپایی در تبلیغ علیه این کشور می یابند، تبیین کرد و گفت: اتحادیه اروپا نباید به این سازمان ها و هواداران آنها چنین اجازه ای بدهد. اگر که پ.ک.ک همانند داعش یک گروه تروریستی در اتحادیه اروپا قلمداد شود، پس نباید اجازه تبلیغات ضد ترکیه در کشورهای اروپایی داشته باشد.

چاوش اوغلو با انتقاد از ممانعت های قبرس (جنوبی) از گشایش سرفصل های جدید مذاکرات عضویت ترکیه با اتحادیه اروپا، این را به عنوان ضعف اتحادیه اروپا ارزیابی کردو گفت :مساله قبرس نباید به عنوان شرط مضاعف بر سر راه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا قرار گیرد.

چاوش اوغلو با اشاره به موضوع قرارداد ترکیه با اتحادیه اروپا در خصوص لغو روادید و بازپس گیری پناهجویان توسط ترکیه گفت: برای ترکیه اجرای هم زمان این قراردادها مهم است.

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست موقعیت ترکیه را به عنوان کشوری در حال مذاکرات برای عضویت در اتحادیه اروپا، ارزشمند و حایز اهمیت ارزیابی کرد و گفت: برای حمایت از دمکراسی در ترکیه به آنکارا سفر کرده اند و کودتا جایی در کشورهایی اروپایی ندارد.

وی با اشاره به این که موضوعات بسیار دشواری را در گفت و گو با ترکیه دارند که موضوع لغو روادید، آوارگان سوری، الحاق ترکیه در اتحادیه گمرکی اروپا، مساله کرد، از اهم این مسائل است.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این که برای اروپا موضوعات حیاتی وجود دارد، گفت که ترکیه تدابیر مهمی برای مقابله با پ.ک.ک دارد.

اروپا تاکید دارد که باید خشونت متوقف ، سلاح ها کنار گذاشته و راه حل دمکراتیک شروع شود. با احترام به یکدیگر و حساسیت های متقابل، باید مذاکرات را ادامه داد.

اتحادیه اروپا معیارهایی را برای ترکیه تعیین کرده که بدون به جا آوردن آن مایل نیست روادید برای شهروندان ترکیه را لغو کند.
اتحادیه قانون جدید مبارزه با تروریسم در ترکیه را مغایر با حقوق بشر اروپایی ارزیابی می کند.

در ادامه چاووش اوغلو روابط خوب بین ترکیه و اتحادیه اروپا را نه تنها در راستای منافع دو طرف، بلکه به نفع ثبات، امنیت و رفاه منطقه و جهان دانست و گفت: از این که مقامات اروپایی نیز در این زمینه با ترکیه هم فکر هستند، خرسند می باشند.

ژوهانس هان مسئول توسعه کمیسیون اروپا در پاسخ به این اظهارات چاوش اوغلو با اشاره به این که تصمیمات در اتحادیه اروپا با آرای تمامی اعضا اتحاذ می شود، گفت: این نشانه ضعف نیست و پایبندی به قوانین و قواعد اروپایی است که باید به آن احترام گذاشت.

ژوهانس هان با تاکید بر لزوم حل مساله وحدت در قبرس به طور تلویحی گفت: وحدت دو بخش ترک و یونانی نشین قبرس می تواند راه را برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هموار سازد.

عمر چلیک وزیر اتحادیه اروپا و رئیس هیات مذاکره کننده ترکیه نیز در این نشست با اشاره به موضوعات مهمی که در این نشست بحث و تبادل نظر شده است، گفت: موضوع مبارزه بی امان ترکیه با گروه گولن، اعلام حالت فوق العاده در ترکیه، عملکرد دولت در راستای اختیارات برگرفته از حالت فوق العاده، حرکت دولت آنکارا در راستای قانون، گشایش سرفصل های جدید مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را از جمله موضوعات اصلی در مذاکرات خواند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 577385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =