بیانیه روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات/ معصومه ابتکار، «نشان خرس‌قهوه‌ای ۱۳۹۵» گرفت

پنج سال قبل در چنین روزی، فیلمی کوتاه، دردناک و جانکاه از رفتار سبوعانه شکارچیان با یک ماده خرس و دو توله اش منتشر شد که تغییر ساز بود.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، انتشار این فیلم توسط دیده بان حقوق حیوانات، بی سابقه ترین عکس العمل ایرانیان داخل و خارج کشور را نه فقط به مقوله شکار یا کشتن حیوانات، بلکه به معضل «آزار حیوانات» ایجاد کرد. آن روز شماری از فعال ترین سازمان های مردم نهاد با نامگذاری این روز با عنوان «روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات» تعهد کردند ضجه های دو توله خرس را که شکمشان به تیغ نادانی دریده شده بود تا همیشه در تاریخ تکرار کنند.

در این پنج سال، حضور و ظهور رسانه های اجتماعی جدید باعث شده آنچه در گذشته از دید عامه مخفی بود، از تاریکی خارج شده و بیش از پیش دیده شود و همزمان با ایجاد مطالبه عمومی در این زمینه، در سال های اخیر ضجه توله خرس های مظلوم در گوش مسوولان نیز طنین انداز شده و پرداختن به مقوله حیوان آزاری و نقض حقوق حیوانات گذر خطوط قرمز نانوشته محسوب نمی شود.

دیده بان حقوق حیوانات همچون همیشه ضمن دعوت عامه به احترام به حقوق حیوانات و پرهیز از هرگونه خشونت بر علیه آنها در همه عرصه ها فارغ از نژاد و گونه و جنس و شکل، امید دارد در سال پیش رو نکات ذیل مورد توجه ویژه قرار گیرد:

نخست: برخورد قاطانه و موثر بر «قاچاق حیات وحش» اعم از واردات، صادرات، داخلی و ترانزیت -با توجه به گردش مالی غیر قابل توصیف آن- از جانب مسوولان ارگان های مرتبط با جدیت و به صورت فوری در دستور کار قرار گیرد.

دوم: مقوله «حیوان آزاری» بدون هرگونه استثنا، تعریف محدود کننده، توصیف انحرافی و دارای لایه های پنهان حقوقی در قانون رسمی کشور ایران «جرم انگاری» شده و «حیوان آزاری» به صورت عام جرم تلقی گردد و محدود به حیوانات رها در شهرها نشود.

سوم: حیوان دوستان، با دیدی جامع نگر و پایدار، رفتاری با مطالعه و دانش بنیان با حیوانات داشته باشند و از رفتارهای گاه اشتباه پرهیز کنند. نظارت صحیح مسوولان و ارایه آموزش های لازم گام ارزشمندی در این زمینه خواهد بود.

منتخبان نشان خرس قهوه ای ۱۳۹۵

از سوي اين انجمن،‌ کنشگران برتر با اثربخشی قابل توجه بر عرصه حقوق حیوانات به شرح ذیل اعلام شدند.

به پاس سیاست های اثربخش بر ترویج حقوق حیوانات، حمایت از فعالان حقوق حیوانات به نحوی که این مقوله از حیطه خطوط قرمز خارج شود و در سطوح عالی کشور به عنوان مساله ای قابل توجه، نیازمند بررسی و لازم الاجرا پذیرفته شود، همچنین قاطعیت در توقف کامل استفاده از حیوانات وحشی در سیرک ها، «نشان خرس قهوه ای ۱۳۹۵» به همراه لوح سپاس و یک عدد دستبند نارنجی به سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار، ریاست سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رییس جمهور اهدا شد.

به پاس اقدام شجاعانه و جلب توجه بی سابقه به نقض حقوق حیوانات و کشتار اسب های باربر در غرب کشور در حضور رييس جمهور به عنوان بالاترین شخصیت اجرایی کشور، «نشان خرس قهوه ای ۱۳۹۵» به همراه لوح سپاس و یک عدد دستبند نارنجی به سرکار خانم پخشان قلندری، فعال حقوق حیوانات و محیط زیست اهدا شد.

به پاس تلاش های بی چشمداشت برای آگاه سازی و جلب توجه عامه نسبت به حقوق حیوانات، حیات وحش و محیط زیست، پیگیری مجدانه و تلاش برای حل بنیادین معضلات مرتبط با نقض حقوق حیوانات و ارتقای سطح دانش مردم و مسوولان، «نشان خرس قهوه ای ۱۳۹۵» به همراه لوح سپاس به موسسه فعال سازمان مردم نهاد ژینگه یار اهدا شد.

به پاس فعالیت های بی چشمداشت، به دور از منفعت طلبی و خودنمایی در راه کمک به حیوانات نیازمند که منجر به نجات و بهبود شرایط تعداد قابل توجهی از زیستمندان شده است، با یاد نیک از شادروان دکتر نوید معین وزیری، لوح سپاس به خانواده ایشان اهدا شد.

گفتني است روز گذشته سه نشان خرس قهوه‌ای و لوح های سپاس ۱۳۹۴، همراه با نشان سال جاری به منتخبان سال گذشته اهدا شد.

رشد کمی و کیفی فعالیت‌های مدنی در حوزه محیط زیست چشمگیر است

مهر نوشت: دیدبان حقوق حیوانات، تندیس سال ۱۳۹۵ مبارزه با خشونت علیه حیوانات را به معصومه ابتکار اعطا کرد. ابتکار در این مراسم گفت: رشد کمی و کیفی فعالیت‌های مدنی در حوزه محیط زیست چشمگیر است.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در نشست تخصصی حقوق حیوانات که عصر روز گذشته به مناسبت بیستم شهریورماه روز «مبارزه با خشونت علیه حیوانات» برگزار شد، گفت: خوشبختم که در جمع فعالان مدنی، طرفداران محیط زیست و طرفداران حقوق حیوانات هستم که نسبت به دوستداری طبیعت و حیوانات حسی متعالی دارند.

ابتکار افزود: آمار جهانی تنوع زیستی را همه می‌دانیم و گزارشی هم اخیرا منتشر شده که نگاه‌ها از نظر علمی در حال دگرگونی است. بشر به درک نوینی از تعریف تنوع زیستی و نقش آن به عنوان پشتیبان حیات انسان و ارزش خود تنوع زیستی و خدمات تنوع زیستی رسیده است.

وی با بیان اینکه گزارش تکان‌دهنده اخیر درباره از بین رفتن ۴۰ هزار فیل در آفریقا در سال‌های اخیر همه را به تاسف وا داشت، اعلام کرد: ما در دولت یازدهم سعی کرده‌ایم از هر جهت در کنار شما باشیم. دولت همین هفته گذشته آیین‌نامه مشارکت‌های مردمی که از همه نظر از نهادهای مدنی حمایت می‌کند را ابلاغ کرد. این آیین‌نامه برای شبکه‌سازی و تجمع این تشکل‌ها نیز شرایط خوبی را فراهم کرده است.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: خوشحالیم که در این دوره سه ساله با حذف نگاه‌های امنیتی به طور نسبی امروز رشد کمی و کیفی فعالیت‌های مدنی بسیار چشمگیر است و در سراسر کشور اتفاق افتاده و دولت قدردان این سرمایه است.

ابتکار افزود: این آیین‌نامه نشان می‌دهد دولت نقش سازمان‌های مردم‌نهاد را به رسمیت می‌شناسد و آن‌ها را به عنوان یک کمک در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست می‌داند.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته اتفاقات مهمی در زمینه تنوع زیستی رخ داده است، اعلام کرد: افزایش چشمگیر جرایم تخلفات شکار و صید یکی از این اقدامات بود. همچنین باید از برخورد شدید سازمان محیط زیست با تخلفات شکار و قاچاق حیات وحش و همچنین حیوان آزاری یاد کرد که سازمان محیط زیست با همکاری نیروی انتظامی، پلیس فتا و قوه قضائیه با آن برخورد کرده است.

ابتکار ادامه داد: در بحث حیوان آزاری لایحه حمایت از حیوانات را ارائه کرده‌ایم که برای تدوین آن نشست‌های متعددی با تشکل‌های مرتبط داشته و برای تکمیل آن در دولت کارهای مهمی در حال انجام است.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: برنامه‌های ملی برای گونه‌های در معرض تهدید برنامه‌ریزی کردیم و برخی از این برنامه‌ها را اجرایی هم کرده‌ایم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای یوزپلنگ، پلنگ، خرس، پرندگان شکاری، خزندگان به ویژه گاندو اعلام کرد: کارهای خوبی انجام شده است که زمینه را برای کاهش تخلفات شکار و حیات وحش فراهم کرده و مثلا الان تقریبا گزارش‌های بازرسی ما حاکی از توقف خرید و فروش سمندر امپراطور یا سمندر لرستانی دارد. همچنین در سالهای گذشته گزارش‌های متعددی از توقیف محموله‌های قاچاق پرندگان شکاری از ایران به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داشتیم.

ابتکار ضمن یادبود ۱۱۹ محیط‌بان شهید و معضلاتی که محیط‌بانان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، به برخی اقدامات برای بهبود وضعیت محیط‌بانان اشاره کرد و در پایان گفت: تا پایان امسال هیچ محیط‌بان آموزش ندیده‌ای در سازمان محیط زیست نخواهیم داشت و بسیاری از آنها دوره‌های بین‌المللی را از سر خواهند گذراند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 577998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =