ایرنا نوشت:نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، استان فارس را مادر زبان فارسی و سعدی و حافظ را معلمان ادبیات فارسی دانست و گفت: گفتمان حاکم بر ادبیات فارسی گفتمان سعدی است و طبعا انتظارها از این استان نسبت به دیگر استان ها بیشتر است.

آیت الله اسدالله ایمانی، در خطبه های نماز جمعه شیراز افزود: زبان فارسی با توجه به ظرفیت عظیمی که دارد می تواند یکی از زبان های علمی دنیا باشد.
وی اضافه کرد: ما غرب زدگانی داریم که افتخارشان این است فارسی را به زبان لاتین بنویسند و یا اصطلاحات دیگران را در ادبیات و محاوره های روزمره به کار ببرند با اینکه معادل فارسی روان هم دارد همان اصطلاحات خارجی را به کار ببرند.
وی ادامه داد: کتابهای درسی کودکان، بعضی از مجله ها و کتابهای قصه و بازی های بچه ها با نمادهای خارجی ارایه می شود و افتخار بعضی از مهدهای کودک در شیراز هم این است که به زبان فارسی سخن نمی گویند و با زبان انگلیسی با بچه ها سخن می گویند.
امام جمعه شیراز تصریح کرد: اینها از دست دادن اعتماد به نفس است، اینها فقدان هویت است، زبان فارسی زبانی است که می تواند مسائل علمی دنیا را با ظرفیتی که دارد پاسخگو باشد، نماد وحدت ملی ما و هویت ایرانی بودن ماست و بنابراین باید آن را پاس بداریم و حفظ کنیم.
وی اظهار کرد: یکی از سرمایه های ارزشی یک کشور و نماد پایداری و وحدت آن، زبان آن کشور است و این زبان بیانگر هویت و اعتماد به نفس آن ملت به حساب می آید.
آیت الله ایمانی، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به سی و یکم شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ادامه داد: در این روز اجماع جهانی طی یک توافق نوشته یا نانوشته از چند جهت به ایران اسلامی حمله ور شدند و گفتند ظرف یک هفته به تهران می رسیم و در چند روز اول هم بدون مانع به پشت دروازه اهواز و خرمشهر رسیدند اما خروش امام آنان را میخکوب کرد و مردم ما حتی بدون دیدن آموزش لازم و داشتن سلاح به مقابله برخاستند و اجازه ندادند جلوتر بیایند.
وی گفت: متاسفانه باید گفت که در آن شرایط رئیس جمهور وقت کشور بنی صدر مسیری را انتخاب کرد که خواست استکبار جهانی بود، مردم در کنار رهبر و امامشان و با تکیه به ایمان به خدای بزرگ و توکل بر او مقاومت کردند و ایستادند و برای اولین بار در طول چند قرن بدون دادن امتیاز دشمن را به پشت مرزها برگرداندند.
نماینده ولی فقیه در فارس افزود: نکته ای که امروز مورد بحث است این است که در این شرایط که دشمنان ما هیچ تغییری نکرده اند و سر جای خودشان نشسته اند و در دشمنی با ما عداوتشان را هم بیشتر نشان می دهند، عده ای می گویند امروز عصر گفتمان است نه عصر موشک و یا کشور های شکست خورده در جنگ جهانی یعنی ژاپن، آلمان و کره جنوبی را مثال می زنند و می گویند اینها سلاح به زمین گذاشتند.
وی افزود: هرچند این کشورها خودشان سلاح زمین نگذاشتند بلکه دول غالب آنها را مجبور کردند سلاح را به زمین بگذارند و بعد برای ما هم نسخه پیچی می کنند که شما هم سلاح را به زمین بگذارید و دفاع را رها کنید.
آیت الله ایمانی افزود: چرا در جامعه ای که منطق زور حاکم است، در این شرایط ما را به سه کشور شکست خورده جنگ جهانی مقایسه کردند و از ما خواستند که سلاح را زمین بگذاریم، این خواست آمریکا و انگلیس هم است و دیگران هم همین را می گویند.
وی اضافه کرد: آیا برای ما صحیح است سلاح را زمین بگذاریم؟ آیا رسیدن به علم، فناوری، تمدن و هر چیز دیگر بدون داشتن محافظ پایدار می ماند؟ آیا اقتصاد پویا بدون داشتن امنیت امکان پذیر است ؟ اینها مسائل ساده ای نیست، این حرفها حرف هایی نیست که کسی قبول کند اما در دهان مردم که می افتد مشکل و اختلاف در جامعه ایجاد می کند.
وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب هم در همین خصوص فرمودند که؛ اگر این صحبت ها از سر ناآگاهی است که یک مساله است و اگر از سر آگاهی است چیزی جز خیانت نمی تواند باشد.
امام جمعه شیراز افزود: اینجاست که باید با دقت به عواقب صحبت ها توجه داشت، دفاع مقدس نشان داد که باید آنقدر آماده باشیم که دشمن به خودش اجازه فکر کردن به حمله به ایران را ندهد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 579861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    زنده باد هاشمی
  • بی نام A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    27 4
    وجه تشابه هر دو بزرگوار فرزندان دلبندشان است، اتفاقا هردو مهدى هستند
  • المستور BE ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    68 6
    اگرمنظورهاشمی تعطیل نیروی نظامی باشدحرف شماصحیح امااگررحجان علم ودانش برنیروی نظامی باشدآنگاه نشان ازتفسیربه رای شماست ونه قصوروکم اطلاعی ایشانچون حداقل ایشان دربرهه ای حساس ازتاریخ این کشورنه درزبان بلکه عملا خوددرصددتهیه وپیشبردامردفاع مقدس بوده وبه اهمیت آن آگاه است
  • بی نام A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    42 3
    راستش من خودم از کسانی هستم که خیلی از وضعیت تعلیم زبان فارسی در مدارس دلخورم. من وقتی کتابهای فرزندانم وقتی در دبیرستان درس می خواندند را با کتابهای فارسی زمان خودم مقایسه می کردم آه از نهادم بلند می شد که چرا آثار مفاخر ادب فارسی اینچنین از کتابهای نسل بعد حذف شده.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    7 0
    درود بر هاشمی کبیر