3 ماه پس از اتمام پروژه ساختمان دفتر مرکزی زیمنس در مونیخ به‌عنوان اولین بازدیدکنندگان خارجی و البته ایرانی بنای هوشمندی را دیدیم که در عرض 6 سال توسط گروه معماری دانمارکی Henning Larsen Architects ساخته‌شده است.

علیرضا خراسانی- به گزارش خبرآنلاین، «جو کایزر» که از سال 2013 مدیر اجرایی زیمنس شده، با شعار ایجاد نماد «باهم کار کردن» و توسعه روحیه کارآفرینی جهانی  برای یکپارچه‌سازی، این شاهکار اداری را به وجود آورده است.

اولین نکته قابل‌ذکر تمام شیشه‌ای بودن این بنا است که باهدف دیده شدن همه‌چیز در محیط اداری و شفافیت کاری تعریف‌شده است. البته برخی اتاق‌های میتینگ به دلایل مختلف و حضور مهمان‌های ویژه دارای نمای شیشه‌ای تار هستند اما درمجموع همه کارمندان از هر سو می‌توانند یکدیگر را ببینند.

اتاق مدیریت ارشد طبق معمول در طبقه ششم قرارگرفته است و جو کایزر در آنجا می‌نشیند. رستوران خصوصی و شیکی نیز در آنجا وجود دارد.

اتاق‌های میتینگ در طبقه 4، سالن کنفرانس در طبقه 3، باشگاه و فیتنس در طبقه 2 واقع‌شده است.

در طبقه هم کف ضمن دیدن اطلاعات و پذیرش، شاهد دیدن بخش‌های مختلفی مانند رستوران کارمندان، فروشگاه، نمایشگاه، اتاق کنفرانس و سرویس‌های پزشکی اضطراری برای کارمندان در مواقع ضروری هستیم.

نکته جالب استفاده از سقف روشن و از جنس فایبرگلاس هستیم که آب باران را با سیستم هدایت‌شونده برای استفاده مجدد به منافذ تعریف‌شده می‌فرستد. سیستم گرمایش و سرمایش نیز که روی کف زمین به‌صورت توری تعبیه‌شده نیز قابل‌توجه است.

همچنین سیستم نور، دمای اتاق، خلاصه اطلاعات مربوط به اتاق و اینکه چه کنفرانسی در کجا در حال برگزاری است، سیستم سایبان خودکار و حفاظت از تابش خیره‌کننده و کم و زیادشدن نور لامپ‌ها بر اساس نور محیط؛ ازجمله فناوری‌های هوشمندی است که در دفتر مرکزی زیمنس بکار گرفته‌شده است.

اتاق خبر زیمنس نیز یکی از بخش‌های جالبی بود که بازدید کردیم و تمام سیستم‌ها با ویندوز 7 (عدم ضرورت آپدیت به ویندوز 10 تأکید شد) تعریف‌شده و میزهای خبرنگاران با فناوری‌های روز دنیا تعریف‌شده‌اند.

میز خبرنگاران انعطاف‌پذیر بوده و اگر خبرنگاری قصد ایستادن و کار کردن داشته باشد، با فشار یک دکمه میز را به‌اندازه 1 تا 1.5 متر بالا می‌برد.

ظرافت و مهندسی آلمانی در جای جای اتاق‌ها و ابزار به خوبی پیداست و نشان می‌دهد دقت و ظرافت و هوشمند سازی می‌تواند شعار دیجیتالیزه شدن مکان‌های اداری در قرن 21 را به خوبی نشان دهد.

تصاویر و توضیحات مربوطه در هر عکس گویای یک محیط اداری شفاف، کاری، با راندمان بسیار بالا در کنار رعایت همه اصول انرژی‌های سبز است.

برخی فکت‌ها درباره این ساختمان هوشمند به شرح زیر است:

45 هزار متر مربع، 1200 نفر کارمند در حال کار، استفاده از 6 هزار تن آهن در ساخت این بنا، 7400 لامپ ال ای دی، 5هزار ابزار تشخیص دود و آتش به صورت هوشمند، استفاده از آب باران برای دستشویی ها و شست و شوی محیط، نصب 800 پنل هوشمند روی سقف، نصب سنسور با هدف کاهش 25 درصدی هزینه های روشنایی، 70 کیلومتر لوله کشی هوشمند.

5656

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    37 16
    آلمان ها اصل مهندسی هستند. اگر اونها به ما کمک کنند نیازی به امریکا نخواهیم داشت در تکنولوژی های روز
    • بی نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
      64 3
      تا امریکا اجازه نده هیچ کس به ما کمک نمیکنه.لازمه دیپلماسی فعال و پرهیز از تنش های بین المللی برای همینه. ما اگر بخوایم میتونیم به جای بوئینگ از ایرباس با ایرباس فعالیت کنیم یا به جای جنرال الکتریک از همین کمپانی زیمنس یا فیلیپس به عنوان جایگزین فعالیت استفاده کنیم اما به شرطی که اجازه این کار را داشته باشیم. تنش حساب نشده با امریکا تبعاتش فراتر از عدم ارتباط با شرکتهای امریکایی هستش.
    • بی نام IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
      5 0
      متن و قشنگ بخونید بعد نظر بدید نوشته مهندسان دانمارکی طراحی کردند و ساختند.. نصف بیشتر این کج فهمی های ما از گوش ندادن یا نفهمیدن مطلب هست
  • محسن A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    24 1
    ما هم میز سر کارمون و صندلیش مال عهد دقیانوسه اما اقایون خوب بخور بخور می کنند
  • ارین شیرازی IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    1 1
    المان ها بسیار دقیق و فعال و منظم و باهوش هستند در صنعت ازجمله الکترونیک مکانیک مکاترونیک صنایع فلزی و خصوصا علوم الیاژها و پزشکی و داروسازی وعلوم طبیعی و معماری و شهر سازی و هر چه فکرش رابکنید اگر در دنیا اول نباشتد دوم هم نیستند .المان ها به کسی اعتماد نمیکنند ولی اگر بتوانیم اعتمادشان را جلب کنیم دیگر چندان نیازی به کشور های دیگر از لحاظ تجاری و صنعتی نیست در ازای پولی که میدهیم جنس با کیفیت و عمری و ظریف تحویل میگیریم در ضمن 90 درصد میتوان روی قول المان ها حساب کرد بر خلاف دول روسیه و انگلیس و تا حدودی هم امریکا