احمد خرم در مصاحبه با روزنامه آرمان از تصمیمات جناح اصلاح طلب در انتخابات گفت.

بخشهایی از اظهارات او را می خوانید:

*در هفته‌هاي اخير برخي از اصلاح‌طلبان سخناني را به زبان آورده‌اند كه بدون هماهنگي با بزرگان جريان اصلاحات بوده است. اصلاح‌طلبان بايد اين نكته را بپذيرند كه جريان اصلاحات داراي رهبري و اتاق فكر و شوراي عالي سياست‌گذاري است. به همين دليل بايد از اظهارنظرهاي مناقشه آميز و شخصي پرهيز كنند .

*احمدي‌نژاد يك مهره سوخته سياسي است و تلاشي كه در شرايط كنوني انجام مي‌دهد يك تلاش «مذبوحانه» است. از سوي ديگر نيز اصولگرايان حاضر نخواهند بود از يك مهره سوخته در انتخابات رياست‌جمهوري استفاده كنند.

*جريان اصلاحات بايد در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ تنها با يك كانديدا وارد انتخابات شود كه در شرايط كنوني بهترين گزينه آقاي روحاني است. اصلاح‌طلبان تنها در صورتي كه آقاي روحاني قصد نداشته باشد در انتخابات شركت كنند بايد به فكر معرفي گزينه جديد باشند. اين وضعيت نيز بسيار بعيد است و اگر اتفاق عجيب و غيرمنتظره‌اي رخ ندهد آقاي روحاني دوباره در انتخابات شركت خواهد كرد.

*در هفته‌هاي اخير اصولگرايان به شكل‌هاي مختلف تلاش كرده‌اند روي خاستگاه اصولگرايي آقاي روحاني تاكيد كنند و به افكار عمومي القا كنند كه اگر اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ از آقاي روحاني حمايت كردند اتفاق عجيبي نيست و يك مساله كاملا طبيعي است. هدف اصولگرايان از طرح اين مساله اين است كه با اعلام حمايت تلويحي خود از آقاي روحاني اصلاح‌طلبان را دچار ترديد و نگراني كنند كه آيا آقاي روحاني به سمت اصولگرايان گرايش پيدا مي‌كند يا خير. اصولگرايان به شكل‌هاي مختلف به دنبال اين هستند كه اصلاح‌طلبان را وادار به رفتارهاي واكنشي و احساسي كنند.

*آقاي روحاني بايد مراقب پشتوانه اجتماعي خود باشد و اجازه ندهد بيش از پيش بين دولت و پشتوانه اجتماعي فاصله بيفتد. در شرايط كنوني برخي از اصلاح‌طلبان از رويكرد آقاي روحاني پس از انتخابات رياست‌جمهوري۹۲دلخور هستند و احساس مي‌كنند آقاي روحاني پس از حضور در پاستور برخي وعده‌هاي خود را به فراموشي سپرد و رويكرد ديگري در پيش گرفت. آقاي روحاني مي‌توانست استفاده بهتري از نخبگان جريان اصلاحات براي اداره كشور كند.

* در شرايط كنوني اصلاح‌طلبان بايد اين نكته را در نظر داشته باشند كه رقابت‌هاي انتخاباتي بين دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگراست و شرايط به گونه‌اي نيست كه طيف‌هاي مختلف اصلاح‌طلبي بتوانند با هم رقابت كنند. اصلاح‌طلبان بايد خاطره تلخ انتخابات سال۸۴ را به خاطر بياورند كه در آن مقطع زماني با وجود توصيه بزرگان اين جريان با چند گزينه وارد رقابت‌هاي انتخاباتي شدند و در نهايت نيز به دليل پراكنده شدن آراي اصلاح‌طلبان، احمدي‌نژاد به قدرت رسيد. بدون شك اگر تجربه سال۸۴ در انتخابات۹۶ نيز تكرار شود، اصلاح‌طلبان به صورت قطعي شكست خواهند خورد. اگر اشتباه تاريخي و استراتژيك اصلاح‌طلبان نبود، احمدي‌نژاد در حد و اندازه‌هايي نبود كه بتواند به رياست‌جمهوري برسد. حد و اندازه‌هاي احمدي‌نژاد بيش از فرمانداري و در نهايت استانداري نبود.

*موفقيت‌هاي آقاي روحاني در زمينه سياست خارجي و داخلي باعث شده كه اصولگرايان از ثبت اين دستاوردها به نام جريان اصلاحات به عنوان مهم‌ترين جريان حامي آقاي روحاني هراس داشته باشند. در نتيجه تلاش مي‌كنند با نزديك‌شدن به آقاي روحاني فاصله اصلاح‌طلبان با آقاي روحاني را بيشتر كنند و خود را در موفقيت‌هاي دولت سهيم و شريك نشان دهند. از سوي ديگر اصولگرايان با فقدان يك گزينه مناسب براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري آينده مواجه هستند و به دليل مشكلات دروني تلاش مي‌كنند فرار رو به جلو انجام دهند و با نزديك شدن به آقاي روحاني بر مشكلات درون گروهي خود سرپوش بگذارند.

* اصلاح‌طلبان بايد اين نكته را در نظر بگيرند كه اگر در انتخابات رياست‌جمهوري آينده از حسن روحاني حمايت نكنند كشور با بحران جدي مواجه خواهد شد. آقاي روحاني به برخي از وعده‌هاي انتخاباتي خود عمل نكرده اما اين مساله دليل نمي‌شود كه ايشان كارنامه قابل قبولي نداشته باشد.


* به نظر من در كابينه اول آقاي روحاني به جز چند وزير بقيه وزرا عملكرد قابل قبولي نداشتند و در صحنه حاضر نبودند. وزارتخانه‌هاي امور خارجه، بهداشت، نفت، جهاد كشاورزي در دولت يازدهم عملكرد قابل قبولي داشتند اما كارنامه بقيه وزارتخانه‌ها قابل دفاع نيست. در اغلب وزارتخانه‌ها تصميم‌گيري‌ها يا با مشكلات جدي مواجه بود يا با تاخير صورت مي‌گرفت. در سه سال گذشته بسياري از سرمايه‌گذاران خارجي تلاش كردند در ايران سرمايه‌گذاري كنند. با اين وجود برخورد فعالي از سوي دولت با اين افراد صورت نگرفت. برخي از اين سرمايه‌گذاران حتي پول هم با خود به ايران آورده بودند اما شرايط سرمايه‌گذاري براي آنها به خوبي مهيا نشد.

*به تازگي با رئیس دولت اصلاحات ديدار داشتم. رئيس دولت اصلاحات معتقدند مصلحت كشور در شرايط كنوني ايجاب مي‌كند كه اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني حمايت كنند و به دنبال معرفي هيچ گزينه ديگري در انتخابات آينده نباشند. ايشان معتقدند حمايت اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني به هيچ عنوان نبايد مشروط باشد بلكه اصلاح‌طلبان بايد در انتخابات آينده به صورت تمام قد از آقاي روحاني حمايت كنند.

*رئيس دولت اصلاحات در ديداري كه با آقاي روحاني داشتند از عملكرد برخي وزرا در زمينه عدم حمايت از آقاي عارف در انتخاب رئيس مجلس گلایه‌هایي كرده بودند. با اين وجود بايد بپذيريم كه اين مسائل در دنياي سياست طبيعي است و نبايد زياد روي اصطكاك به وجود آمده پافشاري كرد و آن را بزرگ جلوه داد. به نظر من شرايط كنوني ايجاب مي‌كند كه اصلاح‌طلبان از بدعهدي حزب حامی دولت در انتخابات مجلس عبور كند و به آينده و روزهاي سخت رياست‌جمهوري۹۶ بينديشد. در انتخابات رياست‌جمهوري آينده حاميان دولت و اصلاح‌طلبان براي پيروزي بر رقيب سياسي خود به كمك هم نياز دارند و با همكاري و همدلي به اين مهم دست خواهند يافت. در نتيجه دامن زدن به اختلافات به هيچ عنوان به مصلحت نيست و حزب اعتدال و توسعه و حاميان دولت بايد هرچه سريع‌تر ديدگاه‌هاي خود را به ديدگاه‌هاي جريان اصلاحات نزديك كنند تا آقاي روحاني در انتخابات آينده از قدرت مانور بيشتري برخودار باشند.

  *اصلاح‌طلبان به دنبال سازوكار جديدي براي حضور قدرتمند‌تر در انتخابات هستند. اصلاح‌طلبان به دنبال تشكيل يك مربع چهار ضلعي تصميم‌گيري شامل رئيس دولت اصلاحات، آيت‌ا...‌هاشمي، آقاي ناطق نوري و آقاي روحاني براي انتخابات هستند. در اين جمع رئيس دولت اصلاحات ديدگاه‌هاي اصلاح‌طلبان را نمايندگي مي‌كند، آقاي ناطق نوري ديدگاه‌هاي اصولگرايان معتدل را رهبري مي‌كند و آيت‌ا...‌هاشمي نيز نقش محوري و تجميع‌كننده ديدگاه‌ها را ايفا مي‌كند و در نهايت نيز اين ديدگاه‌ها به آقاي روحاني منتقل مي‌شود. نكته ديگر اينكه قرار نيست در اين جمع ائتلاف خاصي صورت بگيرد، بلكه اين مربع چهار ضلعي به دنبال تعامل براي تحقق منافع ملي است. اصلاح‌طلبان به اين نتيجه رسيده‌اند كه نبايد به تنهايي در انتخابات آينده حضور پيدا كنند بلكه بايد يك جبهه مشترك و قدرتمند با اصولگرايان معتدل و جريان اعتدال گرا تشكيل دهند تا آقاي روحاني با پشتوانه محكم و منطقي در انتخابات حضور پيدا كند. فضاي سياسي كشور به شكلي نيست كه يك جريان سياسي تنها به منافع خود بينديشد و منافع ملي را در اولويت بعدي خود قرار بدهد. در نتيجه اصلاح‌طلبان تصميم گرفته‌اند با رهبري بزرگاني مانند آيت‌ا...‌هاشمي، رئيس دولت اصلاحات، آقاي ناطق نوري و همچنين آقاي روحاني با يك تشكيلات منسجم پا به رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري بگذارند. بدون شك اگر اين وضعيت شكل بگيرد و اصلاح‌طلبان و اعتدال گرايان در يك جبهه انتخابات قرار بگيرند پيروزي آقاي روحاني در انتخابات آينده قطعي و حتمي خواهد بود.

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 582495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =