تبریز پیشتاز مبارزه با سرطان پستان در کشور/ سونامی سرطان پستان، زنان ایرانی را تهدید می کند

به دنبال زحمات 10 ساله ی گروه درمانی بیمارستان بهبود در مبارزه با سرطان پستان، کلانشهر تبریز ضمن توفیق کاهش ابتلا به این بیماری در بین زنان، به کانون مبارزه با این بیماری در کشور بدل شده است.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر بهمن ذیجاه، مدیرعامل گروه پزشکی بهبود که به مناسبت در پیش بودن روز جهانی مبارزه با سرطان پستان با خبرنگاران گفتگو می کرد اظهار داشت: این مجموعه ی غیردولتی با هدف ارتقای سلامت شهروندان و پیشگیری از شایع ترین بیماری در بین زنان، طی 10 سال گذشته موفق به معاینه، آموزش و درمان 140 هزار نفر از زنان ساکن در تبریز شده است.

وی با بیان اینکه حاصل زحمات ما طی 10 سال گذشته، افزایش آگاهی مردم برای پیشگیری و درمان سرطان پستان بوده است گفت: درحالیکه در ابتدای اجرای این طرح، 25 درصد از مراجعان به سطوح مختلفی از سرطان پستان مبتلا بودند این رقم همینک به 17 درصد رسیده است.

دکتر ذیجاه با اشاره به راه اندازی کمپین روبان صورتی در تبریز گفت: هدف از این این کمپین، آگاه سازی تمام جامعه نسبت به این بیماری و لزوم اقدامات پیشگیرانه و درمان در مراحل ابتدایی سرطان پستان است.

مدیرعامل گروه پزشکی بهبود با اشاره به اینکه چنین اقدام غیرانتفاعی و کاملا مسئولانه از سوی یک نهاد غیردولتی برای نخستین بار در کشور صورت می گیرد افزود: این اقدام گروه پزشکی بهبود در راستای مسئولیت اجتماعی و ارتقای سلامت شهروندی در بین زنان کلانشهر تبریز صورت گرفته است.

ذیجاح با بیان اینکه این حجم از غربالگری در یک پروسه ی 10 ساله مستلزم برنامه ریزی، هزینه و تلاش بسیاری از همکاران گروه بیمارستان بهبود بوده است گفت: در اوایل کار، هفته ای یک روز برای معاینه و درمان های ابتدایی زنان مراجعه کننده اختصاص یافته بود اما با افزایش آگاهی عمومی و نیز افزایش مراجعات، این بیمارستان همه روزه اقدام به پذیرش غربالگری زنان می نماید.

دکتر ذیجاه روند ابتلا به سرطان پستان در ایران را نگران کننده خواند و اظهار داشت: از هر 8 خانم ایرانی یک نفر به سرطان پستان مبتلا می شود.

مدیرعامل بیمارستان بهبود با اشاره به مشکلات فرهنگی موجود در کشور افزود: متاسانه بدلیل معضلات فرهنگی جامعه، مردم از نام سرطان فراری هستند و همین امر مشکلات پیشرفت این بیماری را افزایش می دهد.

به گفته وی، برای مقابله با حساسیت های موجود، تمام اقدامات صورت گرفته برای معاینه و آموزش عمومی مقابله با سرطان پستان تاحت عنوان "غربالگری سلامت" برای بانوان صورت گرفته است.

ذیجاه در ادامه با تاکید بر لزوم انجام معاینات لازم در بین زنان گفت: خانواده هایی که سابقه سرطان پستان در یکی از اقوام نزدیک آنها وجود داشته باشد چهار برابر بیش از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص دلایل ابتلا به سرطان پستان، عوامل ژنتیکی و محیطی را از مهمترین دلایل آن عنوان کرد و افزود: با اینحال شرایط زندگی، ازدواج در سنین بالا، سیگار، الکل، فشارهای عصبی و .. از مهمترین عوامل ابتلا به سرطان پستان شناخته می شوند.

وی گفت: در این طرح اولویت ما معاینه، غربالگری و آموزش عمومی بانوان و آگاهی سازی در بین اقشار مختلف جامعه بوده است.

ذیجاه با اشاره به فرا رسیدن اول اکتبر (دهم مهرماه) به عنوان سالروز جهانی مبارزه با سرطان پستان گفت: از امروز شنبه تا 10 مهرماه، کارشناسان و پزشکان بیمارستان بهبود با همکاری شهرداری و سازمان پارکهای شهرداری تبریز نسبت به معاینه و غربالگری زنان در پارک های بانوان اقدام خواهد کرد.

وی گفت: بر اساس این طرح، بانوان می توانند برای معاینه و غربالگری از ساعات 7 تا 10 صبح روز شنبه در پارک آنا خیابان قطران، یکشنبه پارک بانوان شمس چایکنار، دوشنبه پارک بانوی مهر باغمیشه، سه شنبه پارک بهار خیابان بهار، چهارشنبه پارک رضوان شهرک امام(ره)، پنجشنبه پارک ایل گلی و جمعه نیز کوه عینالی حضور داشته باشند.

به گفته وی، روز 10 مهر ماه همزمان با اول اکتبر روز جهانی مبارزه با سرطان پستان نیز همایش ویژه ای در سالن پتروشیمی برگزار و تمام بانوان ادارات دولتی به منظور آموزش و اگاهی بخشی در آن حضور خواهند یافت.

دکتر چنگیز قلی پور، متخصص لاپروسکپی و یکی از اعضای تیم پزشکی بهبود نیز با هشدار نسبت به پایین بودن سن ابتلا به بیماری سرطان پستان در ایران گفت: درحالیکه سن ابتلا به این بیماری در جهان 40 سال است اما بدلیل عدم معاینه و غربالگری در بین زنان، سن ابتلا به سرطان پستان در ایران به 30 سال رسیده است.

وی گفت: لازم است غربالگری سرطان پستان از سن 20 سالگری آغاز و تا 69 سالگی ادامه یابد چراکه این بیماری می تواند پیشگیری و در مراحل ابتدایی تشخیص و درمان گردد.

دکتر قلی پور با بیان اینکه در سال 85 همزمان با آغاز طرح غربالگری سرطان پستان در تبریز، تعداد ابتلا به این بیماری در کشور چهار هزار و 500 نفر بود اما با افزایش سالانه حدود 10 هزار نفر، این تعداد به 65 هزار نفر رسیده است!

به گفته وی، سرطان پستان با اختصاص 20 درصد سرطان های کشور، شایع ترین بیماری از این نوع در ایران محسوب می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 582529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =