۰ نفر
۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴

*میرزابابا مطهری‌نژاد

در مجلس دهم فراکسیون امید از ابتدا با موضع گیری های مشخص شکل گرفت اما اعضای فراکسیون اصولگرایان به دلیل اینکه با عنوان های متفاوتی وارد مجلس شدند، هنوز اختلاف نظراتی دارند و همین باعث شده فراکسیون دیگری با عنوان مستقلین اعلام وجود کند.

البته فراکسیون امید نیز از ابتدا با این مشکل مواجه شد که تعدادی با لیست امید وارد مجلس شدند اما پس از ورود، از اصول فراکسیون امید تبعیت نکردند و شاید همچنان دچار تردید هستند که در ذیل کدام فراکسیون اصولگرایان قرار بگیرند.

این نکته قابل توجهی است که فراکسیون امید از ابتدا انتخابات هیات رییسه را به خوبی برگزار کرد و مواضع نسبتا شفاف و بیّنی نیز در رابطه با مسائل مختلف ارائه کرده است. بنابراین به نظر می رسد فراکسیون اصولگرایان باید هرچه زودتر تکلیف خود را مشخص کند.

البته موضوع دیگر این است که در مجموع حرکت های فراکسیونی در مجالس ما شکل نمی گیرد و این مسئله اشکال ریشه ای دارد. انتخابات در کشور حزبی برگزار نمی شود و چون احزاب در انتخابات‌ها اقتدار ندارند طبیعی است که وقتی افراد وابسته به جناح های مختلف وارد مجلس می شوند به دلیل عدم وابستگی محکم، دچار سردرگمی می شوند بنابراین نیاز است اقتدار احزاب در انتخابات ها تقویت شده و مردم به احزاب رای دهند که اگر این اتفاق بیفتد قطعا مشکل ضعف حرکتهای فراکسیونی در مجلس حل می شود.

نظر شخصی من این است که درحال حاضر اصولگرایان قادر نیستند در یک فراکسیون واحد جمع شوند و حتما به دو فراکسیون تقسیم خواهند شد و مستقلین نیز در این دو فراکسیون جذب می شوند و نمی توانند فراکسیون مستقلین به شکل ثابتی تشکیل دهند.

اکنون نیز به نظر می رسد تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، فراکسیون های مشخص و تاثیرگذار در مجلس شکل واقعی خود را پیدا نمی کند اما سال آینده امکان تقویت این مسئله بیشتر است.

عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 582880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =