چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری در جلسه امروز مجلس به انتقاد از هیات رییسه مجلس پرداختند.

به گزارش خبرآنلاين؛ اولين روز كاری نمايندگان مجلس پس از تعطيلات تابستاني، با تذكرهاي پي در پي نمايندگان پايداري به رئيس مجلس آغاز شد.

در ابتداي جلسه روز يكشنبه-4 مهر- زماني كه پزشكيان در قامت رئيس، اداره مجلس را برعهده داشت، نوبت به بيان تذكرهاي نمايندگان رسيد و قرعه به نام حسينعلي حاجي دليگاني و محمد دهقان چهره‌هاي نزديك به جبهه پايداري در خانه ملت افتاد.

حاجي دليگاني با تكيه بر  بند 11 ماده 24 آيين نامه داخلي مجلس، كلامش را با ايراد گيري از نوع رياست علي لاريجاني شروع كرد و گفت: مجلس در يك حالت انفعالي نسبت به مسائل كشور حركت ميكند. شأن مجلس رعايت نميشود و به نظر ميرسد اين مشكل ناشي از نوع هدايتي است كه در مجلس از سوي لاريجاني انجام ميشود،‌اتفاق مي افتد.

وي خطاب به پزشكيان اظهار كرد: شما آدم منصفي هستيد. نكته اول گزارشي از وضعيت سئوالات و تذكرهايي كه نماينده ها دادند، چند ماه گذشته و هنوز هم در دستور كار كميسيون ها قرار نگرفته است. نكته دوم و اساسي تر اين است كه در مورد اين قراردادهاي نفتي قرار شد نظرات نمايندگان گرفته شود. من سئوالم اين است كجا از نظرات نمايندگان استفاده شد؟ ما اصولا مسئوليت داريم چرا بايد به وظيفه خودمان عمل نكنيم و رهبري بيايند به اين قرارداد ايراد بگيرند؟ رئيس بايد مسئوليت اين بحث را بپذيرد.

اين نماينده مجلس دهم، افزود: در خصوص FATF وقتي آدم به متن مراجعه ميكند، متوجه ميشود كه مشكلات زيادي دارد، چرا دقت نميشود،‌نقش مجلس كجاست؟ چرا هرچه به عنوان محرمانه مطرح مي‌شود ميبينيم يك چيزي پشتش است؟ اين طرح ها هم به شوراي امنيت ملي ارسال مي شود. پس نقش مجلس چيست؟

دليگاني تأكيد كرد: در مورد برجام هم در مجلس قبل رئيس آمد 20 دقيقه بيشتر براي آن وقت نگذاشت، مگر گناه مي شد كه وقت گذاشته مي شد؟ در مورد مسائل ديگر ما كلي وقت مي گذاريم اما در اين مورد نه.

اين چهره پايداري خانه ملت تاکید کرد:«مجلس در جايگاه خودش نيست.مجلس بايد در راس امور باشد.»

پزشكيان كه در رياست مجلس را برعهده داشت در پاسخ به اين تذكر گفت: وقتي اين گونه مسائل را به شوراي امنيت محول می کنند، فكر كنم ما اجازه نداشته باشيم وارد شويم. مسائل ديگری که مطرح کردید را هم هيئت رئيسه بررسي مي كند.

پس از دليگاني نوبت به محمد دهقان رسيد تا فرمان تذكر چهره‌هاي پايداري در انتقاد از علي لاريجاني را به دست بگيرد.

دهقان گفت: من قبلا تذكري در مورد طرح  يك فوريتي حقوق هاي نجومي دادم و اين طرح به كميسيون اجتماعي رفت. اما هيئت رئيسه يكباره اين طرح را از كميسيون احجتماعي گرفت و به كميسيون اصل 90 داد در حالي كه اصل 90 قانون اساسي مسئول شكايت از شيوه عمل قوي سه گانه هست.

وي با بيان تعجب از شيوه كار هیات رییسه مجلس گفت: من از هيئت رئيسه و رئيس مجلس متعجبم. من به ايشان عرض كردم كمسيسيون اصل نود مرجع رسيدگي به شكايت است نه طرح و لوايح. چرا طرح مهمي كه افكار عمومي را درگير خودش كرده است و رهبر هم گفتند كه بحث حقوق هاي نجومي را پيگيري كنيد. بررسي نمي‌شود.جمعي از نمايندگان هم احساس مسئوليت كردند و راي دادند كه در مورد اين حقوق ها اقدامي انجام شود. اما نزديك به دو ماه گذشته اين طرح بين اصل نود و كمیسیون اجتماعي در حال نوسان است.

اين نماينده مجلس دهم، اظهار كرد: شما غيرقانوني اين طرح را به اصل نود فرستاديد، نميدانم چرا هيئت رئيسه نص قانون اساسي و آيين نامه مجلس را رعايت نمي كند؟چرا 2 ماه است كه اين طرح معطل بين كميسيون ها مانده است؟

پزشكيان در واكنش به تذكر دهقان گفت: چون اصل نود در مورد این حقوق ها كار كرده بود آقای لاریجانی طرح را به اصل 90 فرستادند.

29217

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 582964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =