ایسنا نوشت: هیأتی از مدیران مؤسسه دوچرخه سواری هلند (NBP) که در زمینه ارائه انواع راهکارهای پایدار و سازگار با محیط زیست با محوریت دوچرخه و ترویج دوچرخه‌سواری در دنیا فعالیت می کند، ضمن دیدار با جمعی از مدیران حمل و نقل شهری تهران، در جریان فعالیت های مدیریت شهری جهت گسترش حمل و نقل پاک به ویژه توسعه دوچرخه سواری در تهران قرار گرفتند.

 قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این دیدار با اشاره به این که هلند، رتبه اول دنیا را از نظر توسعه دوچرخه سواری در اختیار دارد و از این نظر می توان از آن به عنوان «کشور دوچرخه ها» نام برد، گفت: توسعه حمل و نقل پاک با محوریت دوچرخه سواری، از سیاست های جدی مدیریت شهری در تهران است.

منصور نویریان با بیان این که آلودگی هوا و ترافیک به ویژه انبوه موتورسیکلت‌ها که بسیاری از راکبان آنها هیچ آداب و قانونی را رعایت نمی کنند، دو معضل اساسی امروز تهران هستند،‌ افزود: دوچرخه، می تواند راه حل مشترک هم برای کاهش آلودگی هوا و هم برای کاستن از ترافیک از جمله مسائل و مشکلات موتورسیکلت ها باشد.

وی با تأکید بر این که اگر می خواهیم در سرنوشت خودمان و فرزندانمان مشارکت داشته باشیم، باید از خودمان شروع کنیم، اضافه کرد: برای خروج از چرخه معیوبی که نتیجه ای جز ترافیک و آلودگی هوا و آثار و عوارض ناشی از آن ندارد، باید نسلی باشیم که شروع کننده بسیاری از اتفاقات و تحولاتی باشد که بتواند از ما برای نسل های آینده به یادگار بماند.

شبکه یکپارچه حمل و نقل شهری رمز توسعه پایدار شهرهاست

یکی از اعضای هیأت هلندی که سال ها مسئولیت حمل و نقل و ترافیک غرب اَمستردام پایتخت هلند را بر عهده داشته، سخنان خود را با این پرسش از مسئولان حمل و نقل شهری پایتخت کشورمان آغاز کرد: شما چرا در تهران به ویژه در محدوده مرکزی شهر تا این اندازه خودروی شخصی در حال تردد دارید؟! و چرا تا این تعداد خودرو در حاشیه خیابان های شهرتان پارک شده و دو طرف معابر شهری تان را اِشغال نموده است؟!

دِرک دِ جِی گر (DIRK DE JAGAR) با تقدیر از اهتمام مدیریت شهری تهران برای توسعه حمل و نقل پاک، پیاده سازی استراتژی شبکه یکپارچه استراتژی حمل و نقل شهری را رمز موفقیت در توسعه اصولی، متوازن و پایدار شهرها دانست و گفت: یکپارچگی سیستم حمل و نقل شهری، به نحوی که شهروندان امکان برخورداری از مترو، بی آر تی، دوچرخه‌ سواری و پیاده‌ روی را به صورت همزمان داشته باشند، به نحوی که این مدل‌ های حمل و نقلی یکدیگر را پوشش داده و مکمل هم باشند،

وی در این خصوص که گفته می شود چون دوچرخه سواران بیشتر در معرض آلودگی هوا هستند، و در هوای آلوده فعالیت فیزیکی می کنند، در نتیجه بیشتر از دیگر شهروندان آسیب ‌می بیند، ضمن این که میزان مصدومیت دوچرخه سواران بالاست، تأکید کرد: ‌حتی اگر این حرف درستی باشد، آثار مثبت دوچرخه سواری در زندگی شهری که باعث سلامت و نشاط فردی شهروندان و ارتقای کیفی زندگی جمعی در شهرها می شود، با تأثیرات منفی احتمالی دوچرخه سواری قابل مقایسه نیست.

پیشنهاد مدل اسپانیایی برای توسعه دوچرخه سواری در تهران

این متخصص هلندی با اشاره به این که ممکن است در کل کلان شهر تهران نتوان دوچرخه سواری را توسعه داد اما در بسیاری از نقاط همچون محدوده بازار به صورت جدی می توان روی این موضوع برنامه ریزی کرد، اظهار کرد: ایمنی دوچرخه سواران و عابران پیاده به ویژه در تقاطع ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در توسعه دوچرخه سواری باید کاملاً مورد توجه قرار گیرد.

جِی گر با بیان این که در حال حاضر یکی از مشکلات ما در هلند، این است که تعداد دوچرخه ها از تعداد جمعیت شهرهایمان بیشتر است و تأمین فضای پارک برای انبوهی از دوچرخه ها، یکی از دغدغه های مسئولان شهری این کشور است، تصریح کرد: راه حل این موضوع، امکان استفاده از دوچرخه اشتراکی است، یعنی همین راهکاری که مسئولان شهری تهران نیز از طریق ایجاد خانه های دوچرخه، برای آن برنامه ریزی نموده اند.

بر اساس گزارش سایت تهران سما، وی در پایان با تأکید بر این که تهران، شهر بسیار بزرگی است و از شبکه بندی شهری قابل قبولی برخوردار است، اضافه کرد: مدلی متشکل از شبکه ای از مسیرهای عمودی و افقی که به صورت تار و پود در هم تنیده شده اند و به مدل اسپانیایی معروف است در تهران قابل اجراست، ضمن این که در تهران نیز همچون هلند، باید اولویت اول در تردد های شهری به پیاده ‌ها و دوچرخه سواران داده شود.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 583469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    1 1
    حسابشو کن روزی یکساعت تو خیابونای تهران دوچرخه سواری کنی راحت سر یک ماه تو بیمارستان قلب هستی.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    چرا ماشین زیاده؟ چون که این مشکل یه مسئله ایه به بزرگی ایران همه کنکور میدن به عشق تهران و شریف و شهید بهشتی همه میان برای کار تهران خارج از تهران خشکسالی، بیکاری و غیره بیداد میکنه فرصت کسب و کار هست، اما پول نیست، حمایتی هم نمیشه چرا؟ رانت و قدرت زیاد تهران داخل تهران هم که مسئله یه دیو چند سره که نمیشه بهش دست زد. هرجاشو میگیرند یه جای دیگه در میره... تازه حتی تلاشی هم در جهت کم کردن نرخ بد شدن نمیکنن. فقط شاهد رشد نمایی شرایط منفی شهریم... این وسط هم همه رجال از پایین تا بالا مشکلات رو بایکوت میکنن که مبادا مجبور به رفعش بشن.