مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفتگو با شبکه فرانس 24، درباره عملیات "سپر فرات" در شمال سوریه سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین وی گفت: ما در درجه اول باید 45 کیلومتر به سمت پایین پیشروی کنیم تا پایان عملیات منبج کامل شود. پس از انجام این اقدام این منطقه می تواند به صورت دو فاکتو به منطقه امن تبدیل شود. مساحت این منطقه حدود 5000 کیلومتر مربع است.

وی درباره استرداد فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای متهم به سازماندهی کودتای نافرجام 15 ژوئیه از آمریکا گفت: ما صد در صد مطمئن هستیم که سازمان تروریستی وابسته به گولن در کودتای نافرجام ترکیه نقش اصلی داشته است. آمریکا و هرکس دیگری می‌داند که فتح‌الله گولن و افراد وابسته به وی در این کودتا حضور داشته اند. ما از آمریکا خواستیم که وی را تحویل دهد. آنها وعده همکاری با ما دادند و از ما مدرک خواستند.

وی درباره ارسال اسناد و مدارک لازم برای استرداد این روحانی مخالف دولت ترکیه گفت: در ابتدا اسناد مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی گولن و افراد وابسته به وی مربوط به دوران پیش از کودتا ارسال شد. در حال حاضر نیز مدارک مربوط به دخالت در کودتا را نیز ارسال کردیم. اکنون روند بررسی آغاز شده است. از آمریکا می‌خواهیم این روند را تکمیل کرده و وی را تحویل دهد. زمان تحویل وی براساس رای دادگاه خواهد بود. چنین تروریست هایی جایی در یک جامعه دموکراتیک ندارند.

چاووش اوغلو در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به بحران سوریه گفت: متاسفانه توافق هایی که در گذشته انجام شده بود همگی منحل شدند. چند روز گذشته بار دیگر طرف های درگیر در مساله سوریه گرد هم آمدند اما باز هم نتیجه‌ای به دست نیامد. بر همین اساس ما برای پایان دشمنی ها و ادامه کمک های انسانی تلاش های خود را ادامه می دهیم. وی مدعی شد: متاسفانه توافق ها درباره سوریه انجام می شود اما به مرحله عمل نمی رسد و مقصر اصلی این مساله حکومت سوریه و حامیان آن است.

چاووش اوغلو در ادامه با متهم کردن دولت سوریه به بمباران کاروان کمک‌های انساندوستانه در حلب ادعا کرد: مخالفان سوری جنگنده ای ندارند و قدرت های ائتلاف نیز این کار را انجام ندادند! کاملا آشکار است چه کسی مسئول این اقدام بوده است!

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال پیشروی بیشتر در شمال سوریه توسط نیروهای ترکیه گفت: مقامات نظامی برای انجام عملیاتی علیه داعش در رقه دیدار و گفتگو می کنند. هنوز مشخص نیست این عملیات چه زمانی انجام می شود اما مقدمات آن در حال انجام است.

او در پاسخ به سوالي مبني بر اینکه آیا ترکیه به رقه حمله می کند، گفت: منظور شما از حمله چیست؟ ما به رقه حمله نمی کنیم بلکه دشمن ما داعش است. هیچ مشکلی با مردم سوریه نداریم. ما به "مخالفان سوری میانه رو" که در حال جنگ با داعش هستند کمک می کنیم. در حال حاضر روز به روز به تعداد "ارتش آزاد سوریه" و "مخالفان میانه رو" افزوده می شود. ما می توانیم از آنها حمایت کنیم. ترکیه، آمریکا، فرانسه، آلمان و برخی کشورهای دیگر با اعزام نیروهای ویژه به آنها کمک می کنند. زیرا تقویت نیروهای محلی بسیار مهم است. ایجاد منطقه پرواز ممنوع در این منطقه برای حفاظت از منطقه امن بسیار مهم و سودمند است.

چاووش اوغلو در ادامه اظهاراتش در پاسخ به سوالی درباره ارسال تسلیحات از سوی آمریکا به یگان های مدافع خلق کرد سوریه گفت: این سازمان نماینده کردها نیست و کردهای سوریه در سراسر سوریه پراکنده شده اند و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه یک گروه تروریستی است.

وی با رد هرگونه حمله به سوریه از سوی ترکیه گفت: اگر می خواستیم وارد جنگ مستقیم شویم، پس از کوبانی نیز وارد منطقه دیگری می شدیم اما هدف ما داعش است.

چاووش اوغلو در ادامه با اشاره به توافق انجام شده با آمریکایی ها مبنی بر عقب نشینی کردهای سوریه به شرق فرات پس از عملیات منبج گفت: هرکس باید براساس توافق عمل کند. در غیر این صورت اتحاد ما در مقابل داعش معنایی نخواهد داشت.

همچنین زمانی که علیه یک گروه تروریستی مبارزه می کنیم متکی شدن به یک گروه تروریستی دیگر اشتباه بسیار بزرگی است. مسلح کردن آنها بسیار خطرناک است. تسلیحاتی که به آنها داده شده به داعش و دیگر گروه های تروریستی فروخته می شود.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 583652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =