ثبت رکورد تاریخی دیگر برای قوت لایموت

تولید گندم در کشور با ثبت 11.7 میلیون تن رکورد دیگری شکست.

به گزارش خبرآنلاین،اگرچه هنوز آمار دقیقی از میزان تولید گندم منتشر نشده،اما آنطور که علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران می گوید، امسال رکورد تاریخ تولید و خرید تضمینی گندم با خرید 11.7 میلیون تن گندم شکسته شده  و هنوز خرید ادامه دارد.رکوردی که به گفته او در تاریخ کشور بی سابقه است.

خشکسالی ها و مهمتر از آن نوسان سیاست های استراتژیک تولید محصولات کشاورزی در سالهای گذشته سبب شد تا این محصول استراتژیک که در سال 83 تولید آن موجب بی نیازی کشور از واردات شده بود،مجددا به سراشیبی بیفتد.سالهای 83 و 84 بهترین سالهای تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم بود.محمود حجتی که آن سالها هم وزیر جهادکشاورزی بود،توانست با سیاست های حمایتی از کشاورزان برای اولین بار در تاریخ تولید گندم در کشور، ایران را از این محصول استراتژیک خودکفا کند.با این حال با تغییر دولت،سیاست هاهم تغییر کرد.سال به سال گندم ازسکه افتاد تا جایی که مجددا به واردات روی آوردیم.

براساس آمارهای موجود، میزان زمین های زیر کشت گندم در ایران 6میلیون و 200 هزار هکتار است که چهار میلیون هکتار آن زیر کشت دیم و دو میلیون و 200 هزار هکتار آن آبی است و به گفته کارشناسان این زمین ها می توانند گندم مورد نیاز کشور را تولید کنند.اتفاقی که امسال برای اولین بار تجربه شده است.

برخی آمارهاي دیگر هم تاکید دارند که سرانه مصرف در کشور حدود 190 کيلوگرم در سال است.

از خودکفایی تا واردات

نگاهي به آمار واردات نشان مي دهد ايران در سال 77 با واردات شش ميليون و 800 هزار تن گندم بزرگترين واردکننده گندم در جهان بود و سه سال بعد از آن نيز به طور متوسط سالانه چهار ميليون تن گندم وارد کشور شد.در سال 83 ایران برای اولین بار با تولید 10 میلیون تن گندم از تولید این محصول خودکفا شد به طوری که جشن تولید گندم در آخرین سال دولت اصلاحات برگزارشد.

ايران در سال 87 مجددا به واردات روی آورد؛ آمارهای گمرک از واردات نزدیک به یک میلیون تن گندم از آمريکا در آن سالها حکایت دارد.پس از این سال،هر سال میزان واردات افزایش یافت تا جایی که  در سال 91 رکورد واردات گندم به ایران شکسته شده و به حدود هفت‌میلیون تن رسید.

اما با روی کار آمدن دولت یازهم، مجدداد سیاست های حمایتی از تولید با وجود خشکسالی در کشور از سوی وزارت جهاد کشاورزی اجرایی در دستور کار قرار گرفت. تغییر سیاست ها سبب شد که آمار تولید گندم در کشور در سال 93 به میزان 6.7 میلیون تن و  در سال گذشته به 8.1 میلیون تن برسد.

با وجود منابع محدود مالی دولت در بودجه، این تغییر سیاست ها مانع از تشویق برای تولید گندم در کشور نشد.به طوری که امسال 11 استان کشور توانستند ایران را بار دیگر در تولید گندم خودکفا کنند.حالا خوزستان با یک میلیون و 396 هزار تن، گلستان با یک میلیون و 362  هزار تن - فارس با یک میلیون تن - کردستان با 900  هزارتن- کرمانشاه با 743هزار و 465 تن- آذربایجان غربی با 633 هزار و 540 تن- خراسان رضوی با600  هزار و 244 تن- آذربایجان شرقی با 594 هزار و 162 تن- اردبیل با 572 هزار 469 تن- همدان با 532 هزار 628 تن و استان لرستان با 509 هزار و 925 تن استانهایی بودند که در ثبت این رکورد تولید سهیم بودند.

علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی می گوید، تا امروز مقدار 11 میلیون و 763 هزار تن گندم در سراسر کشور توسط 1132 مرکز خرید فعال، تحویل و در مراکز استاندارد ذخیره سازی شده است.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 583715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =