«خبرجنوب» نوشت: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از بسته شدن پرونده مرمتی 10 اثر شاخص تاریخی استان تا آخر امسال خبر داد.

مصيب اميري با بيان اينكه در حال حاضر بيش از 60 كارگاه مرمتي در اماكن تاريخي و فرهنگي فارس فعال است، گفت: طبق پيش بيني هاي صورت گرفته، مرمت 10 اثر شاخص تاريخي فارس تا آخر امسال به پايان خواهد رسيد.
به گفته وي، مسجد وكيل، ديوانخانه و عمارت هفت تنان در شيراز، همچنين تيمچه صرافيان آباده، حمام تاريخي خرامه و مسجد و مدرسه خان در جهرم از جمله آثار شاخصي هستند كه طبق برنامه ريزي ها، مرمتشان تا آخر امسال به پايان مي رسد.
اميري با بيان اينكه در فارس 80 پروژه مرمتي مصوب وجود دارد، افزود: امسال بيش از 60 بناي تاريخي در استان در حال مرمت است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس در بخش ديگري از اين گفت وگو، به مرمت مسجد تاريخي وكيل اشاره كرد و گفت: با توجه به منحصربه فرد بودن و ويژگي هاي معماري و تزئيناتي كه مسجد وكيل دارد، پرونده مرمتي اين بناي مذهبي از سال 90 گشوده شده كه طبق برنامه ريزي ها، مرمت مسجد در دهه فجر پايان مي يابد.
اميري اضافه كرد: امسال بيش از 300 ميليون تومان اعتبار براي مرمت تكميلي اين بناي تاريخي تخصيص يافته است.
وي با بيان اينكه مرمت مسجد وكيل طي 5 سال اخير بالغ بر يك ميليارد و 200 ميليون تومان هزينه داشته است، گفت: روند مرمت همواره كند است چرا كه مرمت آثار تاريخي بايد با دقت و حساسيت انجام شود تا خدشه اي به آثار وارد نگردد.
وي در ادامه درخصوص پرونده مرمتي مسجد تاريخي وكيل، اظهار داشت: قسمت هاي مختلف اين مسجد تاريخي شامل سنگفرش ها، كاشيكاري ها، حوض، سنگ هاي جداره و پشت بام مرمت شده و هم اينك نيز تعويض سنگفرشهاي مسجد در حال انجام است كه به زودي تكميل خواهد شد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس در ادامه با اشاره به اينكه مسجد وكيل بناي دوره زنديه در شيراز است كه 84 سال قبل در فهرست ملي به ثبت رسيده، افزود: اين بناي مذهبي نه تنها كاربري خود را همچنان حفظ كرده بلكه به يكي از جاذبه هاي گردشگري و فرهنگي استان بدل شده است.
به گفته اميري، وجود كاشيكاري هاي منحصربه فرد، ستون هاي سنگي بنا و محراب و تزئينات معماري كه در بنا وجود دارد، اين مسجد تاريخي را به يكي از اصلي ترين جاذبه هاي گردشگري استان تبديل كرده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 584519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =