بازی در شب تاسوعا با شب عاشورا چه فرقی دارد؟

مهدی تاج و محمود گودرزی می‌گویند اگر کره‌ای‌ها موافقت کنند ، روز بازی ایران و کره یک روز جلو می‌افتد.

 

فاطمه پاقلعه نژاد:مهدی تاج در کنگره ای اف سی در هند با سران فوتبال آسیا و نمایندگان فیفا رایزنی کرده است. موضوع رایزنی هم درباره تاریخ بازی ایران و کره جنوبی بوده است. مسابقه ای که قرار است عصر تاسوعا در تهران برگزار شود.

مسابقه ای که اتفاقا می تواند همان طور که مسئولان تیم ملی برایش برنامه ریزی کرده اند ، یک دسته عزاداری 80 هزار نفری باشد. اینکه همه هواداران تیم ملی با لباس های مشکی به ورزشگاه بیایند و آن طور که برایش برنامه ریزی شده ، یک تکیه یکصدهزار نفری داشته باشیم که عالی ترین گردهمایی سالانه ایرانیان برای ترویج ارزش های دینی مان را برای جهانیان به نمایش بگذاریم. بی شک بازی با کره یکی از مهمترین بازی های تیم ملی در مسیر رسیدن به جام جهانی است و همه باید برای موفقیت تیم ملی در این بازی تلاش کنیم.

اعتراض تعدادی از نمایندگان به برگزاری بازی در این روز ، درحالی که از مدت ها قبل تاریخ بازی ها در تمام دنیا بسته شده و تلاش برای تغییر بازی به هیچ وجه مقدور نیست ، گزینه های زیادی پیش روی فوتبال مان نمی گذارد. گزینه هایی که یکی از آنها می تواند قربانی کرد سه امتیاز این بازی باشد.

بی شک همه ما ایرانیان می دانیم که مراسم آیینی سوگواری سالار شهیدان در دل های ایرانیان نهادینه شده است و حرمت این روز بزرگ را نه هیچ دستور دولتی یا فشار بیرونی که باورهای اعتقادی ایرانیان در تمام این 1400 سال نگه داشته است. پس این واهمه از اتفاقات ورزشگاه بی شک قصاص قبل از جنایت مردمانی است که همیشه برای سالار شهیدان شان حماسه آفریده اند.

بازی تیم ملی هم بی شک عاملی نیست برای اتفاقاتی ناگوار که پیشتر و در بازی تاریخی استقلال و دالیان چین هم که دو دهه قبل برگزار شد ، هواداران استقلال در شبی سخت ، با توسل به ارزش های دینی شان ، درحالی در لحظات پایانی ، کاری کارستان کردند که فریاد روی لب یک ورزشگاه و نزدیک به 120 هزار نفر ، فقط و تنها فقط فریاد یا حسین بود.

این بار اما حساسیت تعدادی از نمایندگان مردم سبب شده ، وزیر ورزش و مهدی تاج در تهران و هند مذاکراتی برای تغییر زمان بازی داشته باشند. فیفا هم پیشنهادش تنها برگزاری بازی در فاصله 24 ساعت زودتر یعنی در فاصله 4 روز از بازی با ازبکستان است. این یعنی شاگردان کی روش بعد از بازی دشوار با ازبکستان ، دومین دیدار با مدعیان صعود را با فاصله یک روز ریکاوری کمتر انجام می دهند. آن هم دوباره در شامگاهی که ملت ایران تا سحر در سوگ شهدای کربلا ، سوگواری دارند .

اگرچه تلاش برای برگزاری و تغییر زمان بازی ستودنی ست اما این تلاش ، درحالی که تقریبا همه می دانیم به نتیجه نخواهد رسید شاید بهتر است صرف برنامه ریزی درست فرهنگی برای بازی مهم تیم ملی باشد ، طوری که این بازی با کمترین حاشیه و به بهترین نحو و در شان این روزهای شهادت برگزار شود. بی شک هم تاج و هم وزیر ورزش بخوبی می دانند کره ای ها که باید مسیر پروازی 8 ساعته بعد از بازی دشوارشان با قطر ، تا تهران را طی کنند ، به این سادگی زیر بار تغییر زمان مسابقه نمی روند و عملا این تغییر یک روزه زمان بازی هم خیلی فرقی در حساسیت ها درباره بازی و برگزاری اش به شکلی در ایام سوگواری سالار شهیدان ، شاهد اتفاق تلخی نباشد ، نمی کند.

شاید منطقی ترین راه در این زمان اعتماد به مردمی باشد که همیشه آیین عزاداری عاشورا را دلی برگزار کردند و مهیا کردن ورزشگاه آزادی برای بدل شدن به تکیه ای 80 تا 100 هزار نفری و استفاده درست از باورهایی که به آن اعتقاد داریم ، برای نمایش به بسیاری از مردم های دنیا و آسیا.

4141

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 584730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =