بانک مرکزی اعلام کرد تا آخر مهرماه تکلیف اکثریت سپرده گذاران موسسه اعتباری ثامن الحجج را تعیین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موضوع مشکلاتی که موسسه ثامن الحجج برای سپرده گذاران خود ایجاد کرده بارها در سرویس مشکلات مردم مورد بحث قرار گرفته است.
مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی اخیرا درباره تعیین تکلیف 99 درصد از سپرده گذاران این موسسه اعلام کرده تا 27 مهرماه این مسئله فیصله پیدا می کند.
فرهاد خالتی ضمن ابراز تاسف از اینکه علیرغم مکاتبات فراوان، کماکان اطلاعات کاملی از آن تعاونی دریافت نشده است، گفت: تعاونی تعداد سپرده گذاران را 2 میلیون و 300 هزار نفر اعلام می‌کرد که مشخص شد، یک میلیون و 257 هزار حساب و حدود یک میلیون سپرده‌گذار داریم. حساب‌های نزد بانک‌ها، میزان وجوه نقد، تعداد کارکنان و اقلام ترازنامه در سمت دارایی‌ها بیشتر از حد، برآورد و اعلام می‌شد حتی همیشه تعاونی این نکته را اعلام می‌کرد که تراز آن مثبت است در حالی که هیچ حسابرس رسمی تاکنون این موضوع را تایید نکرده است.

او گفت: باید توجه داشت آنچه بسترساز استمرار تخلفات تعاونی در سال‌های فعالیت غیرمجاز آن شد، همین موضوع ارائه اطلاعات کذب و خلاف واقع توسط مسئولین آن و به تبع آن فقدان شناخت کافی و به موقع از وضعیت رو به زوال تعاونی بود.

مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی درباره اقدامات بانک مرکزی در راستای کاهش دغدغه‌ها و نارضایتی‌های سپرده‌گذاران گفت: نگرانی سپرده‌گذاران طبیعی و قابل درک است اما نکته اینجاست که در تجمعاتی مانند آن چه که در گذشته در مقابل بانک مرکزی شاهد آن بودیم تنها به نفع آن دسته‌ای بود که سعی داشتند با ملتهب کردن شرایط، امکان سواستفاده خودشان را فراهم و فضا را امنیتی کنند و در این مسیر از هر ابزاری استفاده می‌کردند.

او گفت: در پرونده تعاونی ثامن‌الحجج، بانک مرکزی پیش از هر اقدامی به شناسایی وضعیت تعاونی پرداخت و پس از آن با دستیابی به شناختی نسبی از وضعیت موجود، گام به گام به حل آن پرداخت. از سوی دیگر تمام اقدامات این بانک با پشتوانه دستورات قضایی صورت می‌پذیرد که این موضوع نیز در تمکین اشخاص موثر است. بانک مرکزی توانسته است، سپرده‌گذاران را متقاعد سازد که با حفظ آرامش و صبوری بهتر می‌توانند منافع خودشان را تامین کنند.

خالتی درباره برنامه آتی بانک مرکزی برای سپرده‌گذاران و کارکنان تعاونی اعتبار غیرمجاز ثامن الحجج نیز گفت: از نیمه دوم مهر ماه امسال، سقف مبالغ تعیین تکلیف شده در تعاونی ثامن‌الحجج به 2 میلیارد ریال افزایش می‌یابد و از 27 مهرماه این سقف به 3 میلیارد ریال خواهد رسید به این ترتیب بیش از 99 درصد حسابها تعیین تکلیف خواهد شد.

او ادامه داد: در این مرحله، تا سقف قابل پرداخت (350میلیون ریال) به هر مشتری تعلق می‌گیرد با این شرط که مشتریان به بانک عامل تعهدی مبنی بر عدم مطالبه وجوه خود طی بازه زمانی مشخص ارائه کنند تا فرصت کافی برای تبدیل دارایی‌های تعاونی در اختیار آن بانک قرار گیرد. این بازه زمانی که قبلاً برای مبالغ تا سقف 1 میلیارد ریال حداکثر یک سال بود برای حساب‌های تا سقف 2 میلیارد ریال به حدکثر 14 ماه و برای حساب‌های تا سقف 3 میلیارد ریال به حداکثر 17 ماه افزایش می‌یابد.

مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی گفت: همپنین اقدامات لازم برای فروش املاک و مستغلات تعاونی در حال انجام است و سپرده‌گذاران کلان نیز می‌توانند در مزایده‌های پیش رو شرکت کرده و در شرایط برابر از اولویت برخوردار خواهند بود و به تدریج با فروش املاک، سقف قابل پرداخت نیز افزایش خواهد یافت.

او درباره وضعیت کارکنان نیز گفت: جمع آوری اطلاعات پرسنلی به پایان رسیده که پس از بررسی آن اقدامات لازم برای برگزاری آزمون و سایر مراحل استخدامی طی خواهد شد و حدود 1500 نفر از کارکنان جذب بانک یا گروه پارسیان می‌شوند.

 

46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 585431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =