۰ نفر
۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۶
سه چالش و سه فرصت پیش روی صادرات

عدنان موسی پور*

یکی از ضرورتهای لازم برای هر فعالیتهای اقتصادی شناخت فرصتها و تهدیدهای پیشرو در آن فعالیت است.در ارتباط با صادرات نیز چالش ها و فرصتهایی دیده می شود که باید مورد توجه تصمیم سازان و سیاستگذاران قرار بگیرد.

شرایط اقتصاد کشور مانند بیماری است که هر لحظه وضعیت آن بدتر می شود و شرایط صادرات نیز از آن مستثنی نیست و اگر هرچه سریعتر برای آن اقدامی عملی صورت نگیرد ممکن است این بیمار برای همیشه به کما برود.

 نگارنده بواسطه فعالیت در حوزه صادرات و حضور در کمسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران، سه چالش یا مانع را در راه صادرات می بینم که عبارتند از:

1) پایین نگه داشتن نرخ ارز در سالهای گذشته و عدم تناسب آن با نرخ تورم موجود در کشور.

2 ) نامساعد بودن فضای کسب و کار کشور و وجود موانعی همانند مشکلات مالیاتی (خصوصا عدم برگشت ارزش افزوده در موعد مقرر) وضعف ساختارها در مرزهای صادراتی کشور.

3 )ضعف دانش و عدم بهره مندی صادرکنندگان از مهارتهای مدیریتی بین المللی و نداشتن استراتژی مشخص صادراتی در بسیاری شرکت ها و فعالان این حوزه.

این موارد حداقل جزء مهمترین موانع پیش روی صادرات بوده که باید مورد توجه جدی سکانداران اقتصادی و سیاستگذاران مربوطه قرار بگیرد.در کنار این مشکلات فرصتهایی نیز وجود دارد که در اینجا به سه مورد اشاره می کنیم:

یکی از فرصت های بوجود آمده در حوزه صادرات، گشایش بازارهای جدید به روی تجار و بازرگانان ایرانی از جمله بازار اروپا است که به این مسئله بطور جدی پرداخته نشده است.  

فرصت دیگر بوجود آمده در صادرات کشور، کاهش ریسک تجارت خارجی پس از برجام به دلیل کم شدن اثر تحریم ها است.

از  ظهور بازارهایی  با چشم انداز مثبت و بکر در کشورهایی مثل عمان و... نیز می توان به عنوان یک فرصت نام برد.بازارهای کشورهای همسایه مانند عمان یک فرصت طلایی برای صادرکنندگان است که بایدحداکثر بهره برداری از آن صورت گیرد.در پایان یادآوری می شود که اگر در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها به شش چالش و فرصت فوق توجه کافی بشود، حداقل در کوتاه مدت و میان مدت اوضاع صادرات به وضعیت بهتری خواهد رسید. 

*عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران

22435

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 591814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =