ایرنا نوشت: ماجرای هدیه کتاب آثار استاد فرشچیان از سوی ظریف به کری، نشست بین المللی سوریه در لوزان سوئیس، سفر معاون وزیر خارجه ایران به ازبکستان و حضور 2 دیپلمات آفریقایی در تهران، از مهمترین رویدادهای سیاست خارجی ایران در هفته آخر پاییز بود.

دیپلماسی مینیاتوری ظریف

ابتدای هفته گذشته رسانه های خارجی به ماجرای هدیه دادن کتاب آثار مینیاتور استاد فرشچیان از سوی دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به جان کری همتای آمریکایی اش در 16 ژانویه 2015 پرداختند.

این ماجرا در روند مذاکرات هسته ای با 1+5، در سال گذشته رخ داد، جایی که آمریکایی ها مدام ادعاهایی را درباره زمان لازم برای ساختن بمب هسته ای از طریق سانتریفیوژهای نطنز مطرح می کردند.

تیم مذاکره کننده کشورمان نیز در آن مقطع به اتکای صلح آمیز بودن گستره فعالیت های فنی و نیز محاسبات دقیق سازمان انرژی اتمی ایران ادعاهای آنها را رد می کردند.

وزیر امور خارجه ایران در آن دور از مذاکرات در مقابل سماجت و اصرار آمریکایی ها بر روی ادعاهای خود که محاسبات سازمان انرژی اتمی ایران اشکال دارد، اقدام جالبی انجام داد.

ظریف در میان یک جلسه چالشی با جان کری در پاریس درباره همین موضوع، بدون هماهنگی قبلی از همکاران خود خواست یک جلد از مجموعه آثار استاد فرشچیان که برای هدیه به مقام های فرانسوی همراه هیات بود را به اتاق ملاقات بیاورند.

وزیر امور خارجه کشورمان کتاب استاد را به وزیر خارجه آمریکا می دهد و می گوید: «این مینیاتورها تصاویر نقاشی هایی با ابعاد یک متر در یک متر است. ولی اگر شما به آتلیه استاد فرشچیان در نیوجرسی آمریکا سری بزنید، برای دیدن ریزه کاری های تابلوی اصلی به شما ذره بین می دهند تا جزئیات را با دقت ببینید (و بیشتر حیرت کنید.) یادتان باشد؛ وقتی ایرانی ها این گونه دقیق و در کار خود ریزبین هستند، هرگز بدون استدلال، ادعا نکنید که محاسباتشان غلط است.»

درگذشت پادشاه تایلند/ قدیمی ترین و ثروتمندترین پادشاه جهان

«بهومیبول آدولیادج» (Bhumibol Adulyadej) پادشاه تایلند، هفته گذشته پس از 70 سال سلطنت، در سن 88 سالگی در بیمارستانی در بانکوک درگذشت.

بهومیبول از 9 ژوئن 1946 به پادشاهی کشورش رسید و قدیمی ترین رییس کشور در جهان به شمار می رفت.
نشریه آمریکایی فوربز در سال 2009 او را «ثروتمندترین پادشاه جهان» نامیده بود. ثروت اعلامی بهومیبول آدولیادج در سال 2009، 35 میلیارد دلار بود.

«واجیرا لونگ کورن» 64 ساله جانشین پادشاه متوفی تایلند شد.

حسن روحانی رییس جمهوری در پیامی درگذشت «بهومیبول آدولیادج» پادشاه فقید تایلند را به دولت و مردم این کشور تسلیت گفت.
جمهوری اسلامی ایران همواره به کشور پادشاهی تایلند به عنوان یک دوست و شریک دیرینه می نگرد و امید است شاهد توسعه همه جانبه روابط دو کشور باشیم.

نشست بین المللی سوریه در لوزان/ مذاکرات صریح اما بی نتیجه

وزیران خارجه آمریکا، روسیه، ترکیه، عربستان، قطر، مصر، اردن و ایران هفته گذشته در شهر لوزان سوئیس برای گفت و گو در مورد بحران در سوریه دور هم جمع شدند.

«استفان دی میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه که در این نشست حضور داشت، پیش نویس طرحی جدید را آماده و ارایه کرد.

این نشست بین المللی به مدت چهار ساعت و نیم به بحث و مذاکره درباره ابعاد انسانی، سیاسی و امنیتی بحران سوریه به طول انجامید.

«جان کری»وزیر امور خارجه آمریکا از نشست لوزان به عنوان «مذاکرات صریح» یاد کرد و گفت:«در این نشست شاهد اختلاف نظرها و تنش هایی در گفت و گوها بودیم اما افکار جدیدی هم در آن مطرح شد.»

با همه بحث ها و تنش ها میان مذاکره کنندگان، این نشست بدون بیانیه یا دیدگاه مشترک در مورد چگونگی حرکت به جلو به پایان رسید.

«سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه هم گفته بود «هیچ انتظار خاصی» از نشست شنبه ندارد. وی با اظهار این که وزیران ایده های جالبی را مطرح کردند از توضیح بیشتر خودداری کرد.

خبرگزاری رویترز هم در گزارشی درباره این نشست نوشت: مذاکرات سوریه که توسط «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی در این شهر سوئیس برگزار شد، نتوانست به یک استراتژی مشترک با روسیه بر سر پایان دادن به جنگی برسد که اکنون در ششمین سال خود قرار دارد.

«حسین جابری انصاری» معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه که به همراه ظریف در این نشست شرکت کرده بود، در تماس تلفنی با «فیصل مقداد» قائم مقام وزیر خارجه سوریه درباره آخرین تحولات این کشور و نشست بین المللی سوریه گفت و گو و رایزنی کرد.

حضور ظریف در بهارستان/ گزارش لوزان

وزیر امور خارجه کشومان پس از بازگشت از سوییس اواسط هفته گذشته راهی بهارستان شد تا در مورد نشست بین المللی لوزان به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.

ظریف را در این نشست غیرعلنی حسن قشقاوی معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزیر امور خارجه همراهی کرده بودند.

رفت و آمدهای دیپلماتیک در تهران/ دو دیپلمات از آفریقا مهمان تهران
«عبدالله بیوچان» فرستاده ویژه رییس جمهوری کشور بنین هفته گذشته به تهران آمد و با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درباره تقویت روابط دوجانبه، از جمله در زمینه همکاری های سیاسی، اقتصادی، آموزش عالی، کشاورزی و بانکی میان دو کشور گفت و گو کرد.

بیوچان در دیدار با ظریف پیام کتبی رییس جمهوری کشورش به دکتر حسن روحانی را تقدیم وی کرد.

«عبدالله مابدی» وزیر امور خارجه کشور ساحل عاج نیز درست زمانی که ظریف در لوزان بود وارد تهارن شد. ظریف پس از بازگشت به تهران با همتای ساحل عاجی خود دیدار کرد.

مابدی همچنین در جریان سفر به تهران با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس ایرانی کمیسیون مشترک دو کشور دیدار و گفت وگو کرد.

دکتر حسن روحانی در دیدار وزیر امور خارجه ساحل عاج ، توسعه و تحکیم روابط با کشورهای آفریقایی را از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تاکید کرد تهران برای گسترش همکاری ها با ساحل عاج در همه حوزه ها بویژه اقتصادی، آماده است.

دیپلماسی پارلمانی / نایب رییس مجلس سنای چک در تهران
«پرمیسل سوبوتکا» نایب رییس مجلس سنای چک در صدر یک هیات پارلمانی هفته گذشته به دعوت علی لاریجانی به تهران آمد و علاوه بر دیدار با وی با برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

لاریجانی در این دیدار به ضرورت ریشه یابی فرهنگی معضل تروریسم اشاره و تاکید کرد: مبارزه موثر با جریان های تروریستی مبارزه جدی با ریشه های آن را هم می طلبد.

نشست لوزان بی نتیجه بود

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نشست لوزان درباره بحران سوریه را بی نتیجه ارزیابی کرد وگفت: «جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعتقاد به حل بحران سوریه از طریق سیاسی داشت اما قدرت های جهانی و هم پیمانان منطقه ای آنها اعتقادی به حل بحران در این کشور از طریق گفت وگو ندارند و این یکی از دلایل شکست مذاکرات قبلی و همچنین نشست اخیر لوزان است.»

دیدار جابری انصاری با همتای برزیلی/ بررسی تحولات غرب آسیا و شمال آفریقا
حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان نیز هفته گذشته یک مهمان از آمریکای جنوبی داشت.
«فرناندو ژوزه مارونی دی آبرو» معاون وزیر خارجه برزیل در امور خاورمیانه و آفریقا درهفته ای که گذشت به تهران آمد و ضمن دیدار با جابری انصاری درباره تحولات غرب آسیا و شمال آفریقا گفت و گو کرد.

جابری انصاری در این دیدار با بیان این که برخی بازیگران استفاده ابزاری از تروریسم را در دستور کار خود قرار داده اند، گفت:«غافل از اینکه تروریسم در یک نقطه محدود نمانده است و گروه های تروریستی پروژه های خود را دارند، پیامدهای منفی آن دامنگیر کشورهای حامی تروریسم هم خواهد شد.»

دیدار دیپلمات برزیلی و ولایتی/ ایران در عملیات موصل دخالت مستقیم ندارد
«فرناندو ژوزه مارونی دی آبرو » معاون وزیر خارجه برزیل همچنین در جریان سفر به تهران با علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیدار کرد.

ولایتی در این دیدار با بیان این که ایران هیچ دخالتی در امور داخلی عراق ندارد، گفت: ایران همواره بر اساس خواست دولت عراق کمک های مستشاری داشته و در عملیات آزادسازی موصل دخالت مستقیم ندارد.

مواضع سخنگوی سیاست خارجی
وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه هفته گذشته در شهر ریاض پایتخت عربستان در نشست مشترکی بیانیه ای منتشر کردند که بخش هایی از آن علیه ایران بود.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در پاسخ به این بیانیه تاکید کرد: « وضعیت اسفبار و ناامن سوریه، یمن، بحرین، عراق و لیبی نتیجه مداخله جویی غالب کشورهایی است که در ریاض جمع شده و اینک چاره سیاست های شکست خورده خود را در متهم ساختن دیگران یافته اند.»

وی همچنین در موضع گیری دیگری حملات تروریستی هفته گذشته در منطقه سینا را که به کشته و مجروح شدن تعدای از شهروندان و نظامیان مصری منجر شد، محکوم کرد.
قاسمی تأکید کرد: تهران همواره و همیشه و با قاطعیت تمام مشی تروریسم و افراط گرایی را در هر کشوری و از سوی هر گروهی که دنبال شود و وحشت ، ناامنی و بی ثباتی منطقه و کشورها را به بار آورد به شدت محکوم می کند.

وزارت امور خارجه نقش احتمالی ایران را در حمله موشکی به ناوهای آمریکایی رد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در هفته ای که گذشت اظهارات منتسب به یک ژنرال نظامی آمریکایی درباره نقش احتمالی ایران در حمله موشکی به سمت ناوهای آمریکایی در دریای سرخ را داستانی تخیلی و خیال پردازانه، مشکوک و بی اساس خواند و آن را به شدت رد کرد.

قاسمی تاکید کرد:«بهتر آن است نظامیان آمریکایی که با کمک مستقیم و غیر مستقیم خود به نیروهای ائتلاف در جنایات علیه مردم یمن نقش غیر قابل انکاری دارند به جای فرافکنی، مانع جنایات و خونریزی های بیشتر شده و به کشتار مردم بی دفاع و مظلوم یمن توسط همپیمانان خود خاتمه دهند.»

همدردی قاسمی با خانواده محمدرضا رستمی

بهرام قاسمی همچنین در روزهای پایانی هفته ای که گذشت پس از شنیدن خبر درگذشت محمدرضا رستمی روزنامه نگار فرهنگی کشور با صدور پیام تسلیت با خانواده وی ابراز همدردی کرد.

رستمی خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین بود که دبیری و سردبیری روزنامه جام جم را هم در کارنامه حرفه ای خود داشت.
وی به تومور مغزی مبتلا بود و چهارشنبه شب در بیمارستان شهدای تجریش درگذشت.

حضور عراقچی در بهارستان/ بررسی ابعاد برجام و تعلل های طرف غربی

سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در هفته ای که گذشت راهی بهارستان شد تا در جلسه کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شرکت کند.

وی پس از توضیح در مورد ابعاد برجام به سوالات اعضای کمیته هسته ای نیز پاسخ داد.

عراقچی گفت: مجموعه اسناد مکتوب اجرایی شدن شروط مقام معظم رهبری به شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داده شده است.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امورخارجه همچنین حرکت کشور در راستای بهره گیری از ثمرات برجام را حرکت خوبی توصیف کرد، اما در عین حال به چالش هایی در برابر آن اشاره کرد و آن ها را مربوط به تعلل طرف مقابل دانست.

این درحالی بود که «علاءالدین بروجردی» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته در جلسه کمیته هسته ای کمیسیون تاکید کرد: «آمریکا مکلف است تعهدات خود را انجام دهد و نمی تواند به بهانه مسائل منطقه در برجام عهدشکنی کند.»

سفر عراقچی به تاشکند/ نخستین اجلاس بین المللی در ازبکستان پس از کریم اف
چهل و سومین اجلاس وزیران امور خارجه کشور های عضو سازمان همکاری های اسلامی هفته گذشته در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شد. در حال حاضر ازبکستان رهبری دوره ای این سازمان را به عهده دارد.

سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در صدر یک هیات سیاسی برای شرکت در این نشست به تاشکند رفت . ظریف وزیر امور خارجه به دلیل دیگر برنامه های از پیش تعیین شده، در این اجلاس شرکت نکرد.

این نخستین همایش بین المللی در تاجیکستان پس از درگذشت اسلام کریم اف رییس جمهوری این کشور است که در شهر تاشکند پایتخت این کشور برگزار شد.

عراقچی در سخنرانی خود در این اجلاس با تاکید بر اینکه آنچه در سوریه می گذرد ناشی از گسترش تفکرات تکفیری و وهابی است، گفت: «آشکار است مسوولیت کشتار کودکان، زنان و مردم بیگناه سوریه و این خونریزی های گسترده بر عهده گروه هایی همچون داعش و جبهه النصره و حامیان آنها است.»

سازمان همکاری های اسلامی که در گذشته با عنوان »سازمان کنفرانس اسلامی» فعالیت داشت، سال 1967 میلادی در رباط پایتخت مغرب تاسیس شد.

این سازمان در سازمان ملل مقام ناظر دارد و 57 کشور مسلمان عضو آن هستند.

محور این نشست سازمان، بررسی مسایل مربوط به گسترش همکاری های کشور های عضو، امنیت منطقه و جهان و دیگر موضوعات بین المللی بود.

پایان ماموریت سفیر ایران در سوریه/ اعطای نشان عالی سوریه به شیبانی

ماموریت پنج ساله محمدرضا رئوف شیبانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه به پایان رسید.

هفته گذشته در آیینی که در هتل فورسیزن(four season) دمشق برگزار شد، نشان عالی جمهوری عربی سوریه به پاس خدمات سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق، از طرف رییس جمهوری این کشور به محمدرضا رئوف شیبانی اعطا شد.

شیبانی در دیدارهای خداحافظی خود با مقام های سوری، علاوه بر دیدار با «عماد محمد دیب خمیس» نخست وزیر سوریه با بشار اسد رییس جمهوری این کشور نیز دیدار کرد.

سفر ولایتی به بغداد/ اجلاس شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی
نهمین اجلاس شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی، هفته گذشته در بغداد پایتخت عراق آغاز به کار کرد.

این اجلاس به میزبانی حجت الاسلام و المسلمین سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای عراق برگزار شد.

علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی است به منظور افتتاح و شرکت در این دور از اجلاس به بغداد سفر کرد.

اجلاس بین المللی موصل در پاریس/ لزوم عمل به تعهدات
«نشست بین المللی موصل» هفته گذشته در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد و «علی آهنی» سفیر ایران در فرانسه به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس حضور داشت.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این اجلاس گفت: شرکت کنندگان در نشست موصل فراتر از حرف به تعهداتی که می دهند، عمل کنند.

در این نشست اکثر سخنرانان بر موضوع حفظ حاکمیت ملی عراق و تمامیت ارضی این کشور و همچنین بر لزوم حمایت از دولت مرکزی عراق در راستای مبارزه با تروریست های تکفیری تاکید کردند.

دیپلماسی پارلمانی/دیدار امیرعبداللهیان با سفیر هلند در تهران
حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی هفته گذشته با «سوزانا ترستال» سفیر هلند در تهران دیدار کرد.

امیرعبداللیهان در این دیدار خاطرنشان کرد: رایزنی و دیدارهای مستمر میان مقام های عالی رتبه می تواند روند توسعه روابط را شتاب بخشد.

به گفته وی گروه های دوستی پارلمانی تهران و لاهه در مجلس شورای اسلامی تشکیل و آغاز به کار خواهند کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در این دیدارگفت: «عملیات بزرگ نیروهای مسلح عراق که با فرماندهی حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور انجام می شود کمک به تامین امنیت جهانی است.»

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در این دیدار بر لزوم تبادل هیات سیاسی و پارلمانی میان دو کشور تاکید و سفر رییس کمیسیون سیاست خارجی هلند به تهران را مهم ارزیابی کرد.

تعویق سفر رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس هلند به تهران
با این حال یک روز پس از این دیدار، امیرعبداللهیان از به تعویق افتادن سفر رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس هلند به تهران خبر داد و گفت: با توجه به توافق به عمل آمده، قرار شده است این سفر در تاریخ دیگری انجام شود.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل برنامه های کاری دو طرف را علت تعویق این سفر عنوان کرد.

دیدار با همسر شهید مقاومت «سمیر قنطار»
امیرعبداللهیان دبیرکل کنفرانس بین المللی حمایت از انتقاضه فلسطین است. وی در آستانه سالگرد شهادت «سمیر قنطار» با «زینب برجاوی» همسر این شهید دیدار کرد.

وی در این دیدار با تاکید بر اینکه ما با قدرت از متحدین خود در محور مقاومت و منطقه حمایت می کنیم و هیچ اعتمادی به آمریکا نداشته و نداریم، گفت: کاخ سفید، صهیونیسم و تروریسم اضلاع مثلث واحدی هستند که عامل اصلی ناامنی و بی ثباتی منطقه ما بشمار می روند.

«زینب برجاوی» همسر شهید سمیر قنطار نیز در این دیدار ضمن قدردانی از حمایت های قاطع جمهوری اسلامی ایران از مقاومت گفت: آمریکا و اسراییل دشمن مقاومت، حزب الله و شهید قنطار بوده اند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 592445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    3 0
    چقدر دکتر ظریف باهوش است و چه تمثیل های عالی ای می آورد.