بنعلی یلدریم با اشاره عبور اعضای گروه تروریستی و تجزیه طلب پ.ک.ک د از عراق به داخل ترکیه تاکید کرد اولویت مقامات عراقی باید کنترل فعالیت گروه های تروریستی در داخل کشورشان باشد.

به گزارش خبرآنلاین، نخست وزیر ترکیه در نشست حزب عدالت و توسعه در این کشور به موضوعات مهمی پرداخت، از جمله حضور آنکار در عراق و حضور مبارزین پ.ک.ک در عملیات موصل وی همچنین از سیاست های اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت: «ناز زیادی عاشق را دلزده می کند!»

در عراق می‌مانیم

بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در جریان این نشست  گفت: در روزهای اخیر از سوی عراق هشدارهایی دریافت کرده‌ایم. ما به آنها گوش نمی‌دهیم و کسی نمی‌تواند به ما بگوید که نگران اوضاع در منطقه نباشیم.

وی ادامه داد: رهبری عراق "تحریک آمیز و منفعلانه" عمل می کند. ترکیه در برابر هیچ تهدیدی سر خم نمی‌کند و به حضورش در عراق ادامه می‌دهد.

ترکیه خواهان توقف فعالیت گروه‌ تروریستی پ.ک.ک در عراق شد


وی  در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت: "ترکیه متوجه اقدامات خود در موصل و عراق است. ما با این کشور 350 کیلومتر مرز مشترک داریم. اعضای گروه جدایی طلب و تروریستی پ.ک.ک از راه عراق وارد مرزهای شده و برای ما مشکل ایجاد می کنند. بنابراین اولویت عراق باید کنترل گروه های تروریستی موجود در این کشور باشد."

اقدامات ترکیه در سوریه در راستای نابودی گروه های تروریستی و برای تامین امنیت مرزی کشورمان است. ما پ.ی.د و ی.پ.گ را نیز به عنوان گروه تروریستی می شناسیم. در مبارزه ترکیه با گروه های تروریستی اظهار نظر دیگران اهمیتی ندارد. ما برای تامین امنیت در داخل و مرزهای کشورمان هر اقدامی لازم باشد انجام می دهیم. به خاک و سرزمین کسی هم چشم ندوخته ایم. امنیت کشورمان بر هر چیزی مقدم است.

نخست وزیر ترکیه افزود: ما خواهان آن هستیم که شهروندان مان موضوع سیستم ریاستی را حل کنند. آنان همیشه هر مشکلی که سیاست نمی تواند حل کند را حل می کنند. ما مطمئن هستیم که مردم مان هنگام همه پرسی درباره تغییرات قانون اساسی هم تصمیمی عاقلانه و درست خواهد گرفت، و البته مجلس هم باید شرایط آن را فراهم کند.

آمریکا درباره خروج پ.ی.د/ی.پ.گ از منبج وعده داده است. وزیر دفاع آمریکا هم پای‌بندی به این وعده را تایید کرد و گفته در منبج هیچ یک از اعضای ی.پ.گ/پ.ی.د باقی نخواهند ماند. ضمانت آن را هم مجددا دادند.

برای ما پ.ی.د و ی.پ.گ هم مانند پ.ک.ک گروه تروریستی است. سلاح دادن به آن ها و استفاده از آن ها برای مقابله با داعش از سوی آمریکا اشتباه است. این را به خودشان نیز اعلام کرده ایم.


 آینده روشن اتحادیه اروپا تنها با همراهی ترکیه میسر است

بنعالی یلدریم نخست‌وزیر ترکیه در ادامه سخنان خود اظهار داشت: "آینده روشن اتحادیه اروپا تنها با همراهی ترکیه میسر است. آنها تنها با کمک ترکیه می‌توانند در سیاست و اقتصاد جهانی نقش داشته باشند. به همین دلیل این اتحادیه باید تمام تصمیم‌ها در مورد ترکیه، از جمله لغو ویزا را با توجه به وضعیت آینده خود اتخاذ کند."

ما بیش از نیم قرن به منظور پیوستن به اتحادیه اروپا، مسولیت و تعهدات خود را به خوبی انجام داده ایم. حال نوبت آنهاست که تصمیم بگیرند؛ می‌خواهند پیوستن ترکیه به این اتحادیه را تصویب کنند یا نکنند. ترکیه همیشه گزینه‌های دیگر دارد. فراموش نکنند که ناز زیادی عاشق را دلزده می‌کند.

موضع حزب حرکت ملی در قبال مشکلات دولت و کشور ما و همچنین بیانات رهبران آن مبنی بر اینکه باید تصمیم آخر در این زمنیه را باید مردم بگیرند قابل تحسین است. این حزب، علی‌رغم اینکه با سیستم ریاستی مخالف و و خواهان ادامه نظام پارلمانی است، تصمیم نهایی در این موضوع را به اراده مردم واگذار کرده است. این اقدامی، کاملا ملی‌گرایانه است.

هیچ کدام از اعضای فرقه خشن و تروریستی فتو نمی‌توانند به حزب عدالت و توسعه ترکیه وارد شده و در تشکیلات آن قرار گیرند. در این حزب، هرگز جایگاهی برای تروریست‌ها وجود نداشته و نخواهد داشت. کوچکترین تردیدی برای شناسایی و اخراج افرادی که احتمالا در تشکیلات ما نفوذ کرده‌اند، نداریم.

تنها قصد استانداری آنکارا از ممنوع کردن موقت اجتماعات، تظاهرات و راهپیمایی در آنکارا، حفظ امنیت کشور است. ادعای حزب جمهوری خلق مبنی بر اینکه حزب عدالت و توسعه قصد جلوگیری از برگزاری جشن 29 اکتبر و بزرگداشت آتاتورک را دارد دروغ است. آیا شما در این سطح هستید که صداقت و علاقه ما نسبت به جمهوریت و آتاتورک را بتوانید بسنجید؟ جمهوریت نه با قهرمان بازی، بلکه با کار، تولید و خدمت به ملت رشد می‌کند.

ییلدیریم گفت: مسئله عراق برای ما ییگانه نیست. این موضوع به برادران عراقی ما ربط دارد. بحث آینده همسایگان ما در عراق و سوریه و خاورمیانه است. ما هرگز نمی‌توانیم نسبت به ظلم، بی عدالتی و اشغال منطقه بی‌تفاوت باشیم. میزبان 3 میلیون برادر سوری هستیم. این نشانه صداقت و اخلاص ماست. نمی‌خواهیم در عراق کربلاهای جدید رخ دهد. ما همگی عاشق اهل بیت هستیم و هنوز درد و رنج مصیبت کربلا را در قلب خود احساس می کنیم.

ما در هر فرصتی حمایت خود از حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه را اعلام می‌کنیم. ما می‌خواهیم که خونریزی و رنج به پایان برسد. نمی‌خواهیم جغرافیای ما بار دیگر تکه تکه شود.

مدیریت شهرداری‌های حامی تروریسم را تغییر دادیم. از این پس نیز چنین خواهیم کرد تا جلو کمک مالی شهرداری ها به گروه تروریستی را بگیریم. قبایل و صوایف آن مناطق نیز برای مبارزه با تروریسم مصمم و قاطع هستند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 592797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    3 1
    تا وقتي پوتين جواب تلفن اينها رو نمي داد قشنگ ادب شده بودند، ا پس از عادي شدن روابط باز دور ورداشتند منافقها
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    3 0
    چه غلط ها. یجورایی ایران رو تهدید کرده.