همه چیز درباره مشخصات فنی نسل جدید کیا ریو/جنگ جدید سوپر‌مینی‌ها

کیا ریو برای ایرانی‌ها خودروی کاملاً آشنایی است. چند وقت پیش کیا نسل چهارم این خودرو را در نمایشگاه پاریس رونمایی کرد. خودرویی که قصد دارد در بازار پرسود سوپرمینی‌ها، فورد فی‌یستا و فولکس‌واگن پولو را به چالش بکشد.

به گزارش پدال،طراحی نسل جدید ریو از طراحی کلی ریو دور نیست اما مدل جدید دارای سطوحی نرم و صاف و جزئیاتی واضح‌تر است. مشخصهٔ اصلی طراحی کیا یعنی جلوپنجرهٔ موسوم به Tiger Nose یا پوزهٔ ببر در ریوی جدید نازک‌تر و کوتاه‌تر شده و در کنار مجموعه‌ای از چراغ‌های جلوی تغییر شکل یافته قرار گرفته است که مجهز به ویژگی جدید LEDهای U شکل شده‌اند. تغییرات در قسمت عقبی خودرو کمتر است اما چراغ‌های عقب جدید ریو 2017 مجهز به LEDهایی به شکل تیر یا پیکان شده‌اند. اوورهنگ عقب خودرو کوتاه‌تر شده و به همراه شیشهٔ عقب عمودی‌تر موجب شده‌اند که نسل چهارم ریو بزرگ‌تر از قبل به نظر برسد. در کل طراحی نسل  جدید این سوپرمینی کره‌ای بسیار هوشمندانه صورت گرفته است درحالی‌که کیا در این نسل نسخهٔ سه در ریو را به دلیل تقاضای پایین ارائه نخواهد کرد و ریو فقط به‌صورت پنج‌در تولید می‌شود.

موتورها

به لیست موتورهای ریوی جدید یک پیشرانهٔ جدید 1 لیتری سه سیلندر توربو اضافه شده است . این موتور با دو سطح قدرت 100 و 120 اسب بخار ارائه می‌شود درحالی‌که هر دو گشتاور یکسانی معادل 172 نیوتن متر دارند. میزان تولید آلایندگی این موتور هنوز مشخص نشده است اما به‌احتمال‌زیاد هر دو نمونه کمتر از 100 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر تولید می‌کنند.

علاوه بر این پیشرانه، دو موتور بنزینی دیگر هم برای ریو ارائه شده است که عبارت‌اند از 1.25 لیتری و 1.4 لیتری تنفس طبیعی که به ترتیب 85 اسب بخار قدرت و 122 نیوتن متر گشتاور و 100 اسب بخار قدرت و 132 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. آلایندگی تولیدی این موتورها هم اعلام نشده است اما برای هر دو موتور زیر 120 گرم در هر کیلومتر پیش‌بینی می‌شود. کسانی که خواهان موتورهای دیزلی هستند هم می‌توانند یک واحد 1.4 لیتری که با دو سطح قدرت 70 اسب بخار و 90 اسب بخار ارائه می‌شود را انتخاب کنند. این موتور با تولید کمتر از 90 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر کم آلاینده‌ترین موتور در لیست پیشرانه‌های ریو جدید به شمار می‌رود.



سواری

با تعلیق بهبود یافته و بدنهٔ مستحکم‌تر، گفته می‌شود سواری و رانندگی ریوی جدید بسیار بهبود یافته است و هندلینگ جذاب‌تری را ارائه می‌کند. یکی از منابع داخلی کیا گفته است که در پروسهٔ توسعهٔ تعلیق ریوی جدید در بخش هندلینگ، فورد فی‌یستا و در بخش راحتی فولکس‌واگن پولو به‌عنوان معیار در نظر گرفته شده است. مدیر عملیاتی ارشد کیا در اروپا نیز اذعان داشته است که بهبود رانندگی در ریوی جدید یکی از اولویت‌های اصلی بوده است.



ابعاد

کیا ادعاهای جسورانه‌ای در مورد کاربردی بودن ریوی جدید کرده است. گفته شده که صندلی‌های عقب این ماشین بزرگ‌ترین نمونه در کلاس خود هستند و هنگامی‌که تا شوند فضایی کافی برای حمل بارهایی با طول 1.8 متر پدید می‌آید. همچنین با فاصلهٔ محوری که 10 میلی‌متر نسبت به قبل افزایش یافته و بدنه‌ای که 15 میلی‌متر کشیده‌تر از سلف خود است، ریوی جدید فضای داخلی بیشتری ارائه کرده و فضای پای جلو و عقب آن افزایش یافته است. همچنین نسل چهارم ریو 5 میلی‌متر عریض‌تر و 5 میلی‌متر کوتاه‌تر از نسل سوم شده است. حجم صندوق بار آن‌هم 325 لیتر است که بیشتر از فورد فی‌یستا با 290 لیتر و فولکس‌واگن پولو با 280 لیتر می‌باشد اما در پس اشکودا فابیا با 330 لیتر قرار می‌گیرد.

فناوری و ایمنی

کیا بر ایمنی ریوی جدید تمرکز زیادی داشته است و نتیجۀ آن کسب 5 ستارهٔ ایمنی از آزمون‌های تصادف یورو انکپ است. برای اولین بار در یک سوپرمینی، سیستم تشخص عابر پیاده و ترمز اضطراری خودکار برای ریو 2017 ارائه شده است. این سیستم با استفاده از رادار برخوردهای بالقوه را شناسایی کرده و به‌صورت خودکار ماشین را متوقف می‌کند. علاوه بر این، سیستم هشدار خروج از خط هم در ریو نصب شده است.

پکیج تکنولوژیک ریوی جدید هم شامل ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی از طریق یک صفحه‌نمایش لمسی 5 اینچی نصب شده در میانهٔ داشبورد می‌شود که هر دو سیستم‌عامل اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل را پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر که موقعیت نصب آن به‌صورت شناور عنوان شده است، جایگزین بسیاری از دکمه‌های داشبورد شده است. علاوه بر این، خریداران می‌توانند آخرین نسخه سیستم ناوبری کیا را نیز برای ریوی خود سفارش دهند که شامل نمایش ترافیک بصورت زنده و به‌روزرسانی آن به همراه هشدار دوربین‌های کنترل سرعت می‌شود. یک سیستم صوتی با شش بلندگو و پورت USB هم برای ریو 2017 ارائه شده است. کیا در داخل نسل جدید ریو یک گام بسیار بزرگ در کیفیت به سمت جلو برداشته و کیفیت ساخت این ماشین در حال حاضر بسیار بهبود یافته است. انتخاب‌های تودوزی خودرو هم شامل پارچه‌های مشکی یا خاکستری، چرم مصنوعی مشکی یا خاکستری و چرم مصنوعی مشکی و قرمز می‌شود.

قیمت و زمان عرضه

نسل جدید ریو در سه‌ماههٔ اول سال آینده به بازار عرضه می‌شود و قیمت آن از 15 هزار دلار آغاز می‌گردد. ریو برای کیا محصول بسیار مهمی محسوب شده و پرفروش‌ترین خودروی جهانی این شرکت بشمار می‌رود به‌گونه‌ای که بیش از 473 هزار دستگاه از نسل قبلی این خودرو در سال 2015 در سراسر دنیا به فروش رسید.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 593490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =